بورس کالا

هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

ارتقای تجارت با عرضه پسته و زعفران

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی هفته اخیر با تاکید براینکه ورود پسته به معاملات بورس کالا حضور ایران را در عرصه تجارت جهانی پررنگ می‌کند، گفت: با ورود پسته و زعفران در معاملات بورس کالا می توان مجددا به سمت قیمت گذرای و فروش شفاف این محصولات حرکت کرد و در بازارهای جهانی به رقابت پرداخت.

احمد انارکی محمدی با اشاره به عرضه پسته در بورس کالا  گفت: انجام معاملات پسته و زعفران و سایر محصولات  در بورس کالا  تحول بزرگی را در زمینه فروش محصولات  به وجود می آورد، به طوری که به عنوان مثال در زمینه پسته باید به این نکته توجه داشت ارتقای تجارت پسته به عنوان یک محصول صادراتی،می تواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد.

قیمت گندم و جو متعادل می شود

 همچنین سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در هفته گذشته با اشاره به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا طی سال جاری گفت: عرضه تمامی محصولات کشاورزی به ویژه گندم و جو در بورس کالا می تواند به متعادل کردن قیمت این محصولات منجر شود.

علی وقف‌چی افزود: از مزایای اصلی عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران شفافیت قیمت و کیفیت مناسب است، به‌طوری‌که خریداران به واسطه عرضه محصول در بورس از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت‌تری به عرضه‌هایی که از طریق بورس انجام می‌شود، روی می‌آورند.

جایگاه و مسوولیت‌های حقوقی اتاق پایاپای در معاملات

نخستین همایش ملی حقوق بازار سرمایه دوشنبه گذشته با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با هدف فراهم کردن فضایی مناسب در بررسی عمیق مسائل کاربردی حقوق بازار سرمایه برگزار شد که مدیر عامل بورس کالا در این همایش به جایگاه و مسئولیت های حقوقی اتاق پایاپای در بورس ها اشاره کرد و گفت: یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد ساختار تسویه و پایاپای در بورس ها است، زیرا یکی از وظایف تشکیل بورس ها این است که ساز و کاری طراحی شود تا هیچ یک از طرفین معامله متضرر نشوند و واسطی در این میان وجود داشته باشد که تحویل کالا از جانب فروشنده و پرداخت پول از جانب خریداررا تضمین کند که اتاق پایاپای این وظیفه مهم را برعهده دارد.

وی ادامه داد: اتاق پایاپای واحد سازمانی از شرکت است که وظیفه تسویه و پایاپای کردن قراردادهای معامله شده در بورس را بر عهده دارد، زیرا ممکن است کالاهای مختلفی در معاملات مختلف خریداری شود بنابراین میزان دقیق پرداخت، نوع کالایی که باید تحویل داده شود و همچنین زمان پرداخت از این طریق کاملا مشخص می شود.

فاصله سنگ آهن از بازار غیر رقابتی

 رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن نیز هفته گذشته در گفت و گویی از اصلاح قیمت سنگ آهن با عرضه در بورس کالا خبر داد و گفت: مشکلات قیمت گذاری سنگ آهن از گذشته وجود داشته و باید اصلاح قیمت با عرضه این محصول در بورس کالا و در یک مبادله برد-برد صورت بگیرد، بر همین اساس انجمن سنگ آهن در تلاش است تا با توجه به فاصله قیمتی فروش سنگ آهن داخلی و خارجی، اقداماتی را صورت دهد تا شاهد اصلاح قیمت این ماده معدنی در بازار داخلی باشیم.

قدیر قیافه با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر فروش سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره و گندله گپ قیمتی دارد، از سویی قبلا فرمول تعیین قیمت در بازار داخلی دولتی بود و براساس آن مواد اولیه واحدهای تولیدی تامین می شدند، اما پس از خصوصی سازی و فعالیت سایر نهادها این میزان تغییر کرد.

توسعه ابزارهای مالی به سود صنعت فولاد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی هفته اخیر بورس‌های کالایی را به عنوان یکی از ابزارهای اقتصادی مهم در دنیای امروز دانست و گفت: قیمت بسیاری از کالاهای اساسی موجود در دنیا، در بورس‌های کالایی کشف می‌شود؛ در واقع در این مکانیزم، حجم عرضه و تقاضای خرید برای یک کالا و بودن و یا نبودن متقاضیان خرید، موجب تعیین قیمت آن خواهد شد.

رسول خلیفه سلطان ادامه داد: یکی از کالاهای پرمصرف که در بورس کالا عرضه می‌شود، فولاد است و از نگاه کارشناسان، این بخش صنعت توانسته است که از مزیت‌های بورس کالا بهره ببرد.

ارز باید هدف بعدی آپشن باشد

عضو شورای عالی بورس هفته اخیر با بیان این مطلب که اختیار معامله، قراردادی با اهمیت و دارای جایگاهی ویژه در بازارهای بین‌المللی است گفت: برای اینکه اختیار معامله بتواند تحولی بزرگ در بازار سرمایه ایجاد کند، باید یکسری فاکتورها و پیش نیازها رعایت شود؛ در وهله نخست، باید قرارداد آپشن را در راستای کارکرد اصلی‌اش یعنی پوشش ریسک به کار گرفت تا ناظر تحولی مثبت در بازار سرمایه باشیم، در واقع نیاز امروز کشور علاوه بر شکل گیری آپشن، نیاز به معاملات آتی روی ارز است تا این معاملات به عنوان یک ابزار پوشش ریسک، راه را برای ورود سرمایه­ گذارن خارجی باز کند.

قاسم محسنی در ادامه افزود: بورس کالا یا هر بورس دیگری که آپشن را ارائه می‌کنند، باید برنامه‌ای در خصوص درگیر کردن فعالان واقعی بازار با این ابزار تهیه کنند تا فعالان صنایع به همراه سفته‌بازان باهم در بازارهای مالی فعالیت کنند.

عرضه و تنظیم بازار محصولات

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران هفته اخیر در گفت و گویی عنوان کرد: امکان عرضه برخی از اقلام پایه ای مانند کره، پنیر، شیرخشک، شیر خام در بورس وجود داردکه در این خصوص نامه ای به وزارت صنعت و نیز وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.

رضا باکری با اشاره به عرضه محصولات لبنی در بورس کالا، اظهار داشت: امکان عرضه برخی از اقلام پایه ای مانند کره، پنیر، شیرخشک، شیر خام در بورس وجود دارد اما دیگر محصولات لبنیات با توجه به پخش آن به صورت روزانه و نیز به دلیل فاسدپذیری آنها قادر به عرضه در بورس کالا نیستیم.

"سامانه مجازی معاملات مشتقه" ابزاری برای گسترش فرهنگ

از سویی مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا نیز طی هفته گذشته در رابطه با سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه در بورس کالای ایران گفت: سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه ریسک خاصی را به مشتریان تحمیل نمی کند و آنان را قادر می سازد تا در فضایی کاملاً عملیاتی با ساز و کار معاملات مشتقه آشنایی پیدا کنند.

علیرضا ناصرپور در ادامه افزود: هدف از راه اندازی این سامانه شبیه سازی معاملات بازار واقعی بورس کالای ایران در حوزه مشتقه است که شامل قراردادهای آتی و اختیار به صورت معاملات مجازی می شود.

محصول جو در راه بورس کالا

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان هفته اخیر از تحویل۴۰۰ تن محصول جو از کشاورزان برای عرضه در بورس کالای ایران خبر داد.

هادی سلامات با اشاره به این‌که برداشت جو از ۱۰ روز گذشته در استان خوزستان آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون ۴۰۰ تن محصول برای عرضه در بورس توسط شرکت از کشاورزان تحویل گرفته شده است.

بورس کالا بازار کامودیتی کشور را شفاف کرده است

مدیرعامل شرکت کارگزاری امین هفته اخیر در رابطه با سهم حرکت بورس کالا به سمت توسعه بازار مالی گفت:  طی سال گذشته شاهد رشد حجم و ارزش معاملات بورس کالا در بیشتر بازارهای معاملاتی بودیم که هرچه رونق معاملات در این بورس بیشتر شود، تقاضای ورود شرکت های جدید و توسعه معاملات محصولات مختلف نیز بیشتر خواهد شد که این اتفاق منعکس کننده بازگشت رونق به بخش واقعی اقتصاد خواهد بود و اقدامات بورس کالا طی سال های اخیر شفافیت بازار کامودیتی ها در کشور را به دنبال داشته است.

مرتضی شریفیان ادامه داد: افزایش رونق معاملات در بورس کالا، موجب تقاضای بیشتر شرکت های جدید برای ورود به این بازار مالی و توسعه معاملات محصولات مختلف می شود که این اتفاق منعکس کننده بازگشت رونق به بخش واقعی اقتصاد خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها