به دنبال آن هستیم که گمرکات کل کشور برگه معامله سیمان در بورس کالا را به عنوان اسناد قابل قبول در نظر بگیرند، به طوریکه اگر کسی خارج از بورس کالا سیمان معامله کرد، حق صادرات نداشته باشد.

به گزارش پایگاه «خبری بورس کالای ایران»، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان مطلب فوق گفت: در جلسه ای که در سازمان توسعه تجارت با حضور نماینده بورس کالا داشتیم، عنوان شد برای عرضه به بورس کالا، کل صادرات از طریق بورس انجام شود و گمرکات کل کشور، برگه معامله در بورس کالا را به عنوان اسناد قابل قبول در نظر بگیرند، یعنی اگر کسی به غیر از بورس معامله کرد حق صادرات نداشته باشد.

وی ضمن بیان اینکه دلیل این شرط فراهم کرد فضایی برای کنترل بازار بود تا اینکه بتوان قیمت‌‎ها را با شیب مناسبی افزایش داد تا به قیمت‌های مطلوب برسد، گفت: از طرف انجمن و تولیدکنندگان سیمان مشکل و مانعی برای حضور در بورس کالا وجود ندارد و برای اجرای این تصمیم آماده هستیم و تعلل ایجاد شده به دلیل عدم اعلام آمادگی از سوی سازمان توسعه تجارت و هماهنگی با گمرک است.

شیخان ادامه داد: تا زمانی که بورس کالا تجهیز شود، سیستم های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را برای سیمان طراحی کند و آموزش های لازم را بدهد، انجمن حاضر است برای تشکیل یک گروه چهار نفره، متشکل از نماینده انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، بورس کالا، توسعه تجارت و گمرک را برای تسریع و تسهیل این روند و سیاست گذاری های مربوط به آن اقدام کند تا مجوز لازم صادر شود، ولی علیرغم این پیشنهادات، اتفاقی نیفتاده است.

صادرات تنها راه سرپا نگه داشتن تولیدکنندگان است

وی همچنین با اشاره به ادعای پاکستان مبنی بر اینکه "سیمان ایرانی ارزان قیمت بازار سیمان آن کشور را خراب کرده است" ، این ادعا را بی اساس عنوان و اذعان کرد: به هر حال تولید انبوه سیمان در کشور به طور مطلوب مصرف ندارد و صادرات تنها راهی است که می تواند تولیدکنندگان را سر پا نگه دارد که این صادرات هم باید منطقی انجام شود؛ نه این که هر کس با هر قیمتی بتواند صادارت کند و ما معتقد هستیم که این ساماندهی از طریق بورس کالا امکانپذیر می شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به طرح روکش سیمانی جاده‌ها عنوان کرد: روکش های بتنی جاده ها از سال گذشته به طور جدی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که وزیر راه و شهر سازی هم از آن استقبال کرد و در آن مقطع دستور صادر شد که ۱۰ درصد از روکش‌های جاده‌ای بتنی شود.

وی با بیان اینکه از آن زمان به بعد با وجود اینکه نظر بخش تحقیق و توسعه وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران راهسازی روی روکش های سیمانی مثبت بود هیچ اقدامی صورت نگرفت، افزود: اگر ۱۰ درصد روکش سیمانی جاده‌ها بنا بر وعده وزیر راه محقق شود، حدود سه میلیون تن افزایش تقاضای سیمان خواهیم داشت که این خود یک تحریک تقاضای مناسب است که می‌تواند به رونق منجر شود.

صادرات کلینکر، خام‌فروشی نیست

شیخان همچنین صادرات ماده اولیه سیمان به عراق را خام فروشی ندانست و گفت: صادراتی که به عنوان ماده خام در حوزه سیمان به عراق از آن یاد می‌شود همان «کلینکر» است که ماده اولیه تولید سیمان است که اگر از این نظر نگاه کنیم می‌شود گفت که ماده اولیه سیمان را نباید فروخت. اما از طرفی دیگر در تمام دنیا کلینکر فروخته می‌شود و فروش کلینکر به خودی خود بد نیست اما معتقد هستیم که باید فروش آن به طور نظام‌مند اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: نباید طوری شود که یک کشوری مانند عراق بگوید قیمت کلینکر ایران ارزان است و تعرفه واردات آن را در داخل کاهش دهند، از طرفی هم تعرفه ورود سیمان را افزایش دهند که در این صورت قطعا ترجیح واردکننده‌ عراقی وارد کردن کلینکر می‌شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در پایان میزان تولید سیمان در هشت ماهه اول امسال را ۴۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تن، کل تولید کلینکر را ۴۴۵ میلیون و ۳۸۰ هزار تن و مجموع صادرات سیمان و کلینکر را ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد.

FacebookTwitterGoogle+

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها