مدیرعامل بورس کالای ایران از برنامه پذیرش کامل معاملات سنگ آهن در این بازار خبر داد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی نژاد، با استقبال از پیشنهاد عضو هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر ورود سنگ آهن به بورس کالا برای رفع مشکلات قیمت گذاری این محصول، معامله سنگ آهن در تالار صادراتی این بازار را مورد اشاره قرار داد.

این مقام اجرایی در این میان شرط معامله سنگ آهن در بورس کالا را خروج این محصول از شمول قیمت گذاری دولتی ذکر کرد.

وی در پاسخ به نگرانی های موجود در خصوص سلب حمایت های دولتی از سنگ آهن با قیمت گذاری این محصول در بورس کالا، گفت: شرکت های تولید کننده سنگ آهن خصوصی شده اند، کشف قیمت این محصول می تواند به تناسب عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران صورت گیرد. اما در واقع اگر قرار به اعطای سوبسید به این محصول است می توان این سوبسید را به طور مستقیم به تولید کننده محصول پایین دستی داد.

او با اشاره به انجام این سازوکار در دنیا، خاطر نشان ساخت: در حقیقت به جای اینکه یک صنعت را مجبور کنیم که محصولات خود را با قیمت های پایین تر عرضه کند، می توان سوبسیدهای اعطایی را مستقیم به صنایع داد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام آمادگی بورس کالا برای معامله سنگ آهن و کشف قیمت آن، افزود: همانطور که در رینگ صادراتی بورس کالا، شرایط برای صادرات سنگ آهن فراهم شده است،این آمادگی در بورس کالا وجود دارد که با در نظر گرفتن شرایط بازار فولاد، بستری فراهم شود که با عرضه و کشف قیمت سنگ آهن در بورس کالا، هم صنایع پایین دستی متضرر نشوند و هم قیمت متناسب با عرضه و تقاضا صورت گیرد.

وی معتقد است که با توجه به کاهش قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی و رکود حاکم بر صنعت فولاد، می توان معاملات سنگ آهن را به نحوی مدیریت کرد که حتی محصولات سنگ آهن های وارداتی نیز در بورس کالا مورد معامله قرار گیرند.

سلطانی نژاد در برابر این سوال که با توجه به تعیین قیمت سنگ آهن بر مبنای شمش فولاد خوزستان، فرمول قیمت گذاری سنگ آهن در بورس کالا چگونه خواهد بود؟ و آیا این فرمول تغییر خواهد کرد؟، گفت: با توجه به این که تمام بورس ها از یک مبنایی برای قیمت گذاری محصولات مورد معامله برخوردارند، فرمول فعلی قیمت گذاری سنگ آهن می تواند پایه قیمت گذاری این محصول در بورس کالا قرار گیرد و به تناسب آن، قیمت سنگ آهن بالاتر و یا پایین تر در بازار بورس کالا تعیین شود.

 

منبع: پايگاه اطلاع رسانی بازار سرمايه -سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها