کامودیتی

بانک جهانی در آخرین پیش بینی های خود نسبت به صنایع اعلام داشت، انتظار افزایش نرخ در صنایع انرژی و فلزات در سال ۲۰۱۸ پیش بینی می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» بانک جهانی در آخرین گزارش خود در خصوص چشم انداز آتی بازار کامودیتی ها، افزایش نرخ این صنایع را پیش بینی کرد.

بر اساس این گزارش، بنابر اعلام بانک جهانی قیمت نفت خام از ۵۵ دلار در هر بشکه به ۶۰ دلار در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید.

به نظر می رسد افزایش نرخ نفت در پی تصمیم اخیر اوپک و کاهش میزان تولیدات نفتی باشد که موجب خواهد شد بازار این کالا به تدریج دچار توازن شود.

قیمت محصولات انرژی که شامل گاز طبیعی و زغال سنگ است به نظر با رشد ۲۶ درصدی در سال جاری و افزایش ۸ درصدی در سال ۲۰۱۸ خواهد شد .

قیمت گاز طبیعی که در سال جاری با رشد ۱۵ درصدی ناشی از افزایش قیمت ها در آمریکا همراه شد، در سال آتی نیز روند رو به رشدی را طی خواهد کرد.

در این میان قیمت زغال سنگ، در سال ۲۰۱۷ میلادی با رشد ۶ درصدی همراه خواهد شد و به نظر می رسد افزایش تقاضای ساخت و ساز در چین یکی از عوامل افزایش قیمت این کالا باشد. در حالی که این کشور نیمی از ذخایر ذغال سنگ دنیا را به مصرف می رساند.

قیمت محصولات غیر انرژی که شامل محصولات کشاورزی، کود، فلزات و مواد معدنی می شود با پیش بینی رشد در سال ۲۰۱۷ رو به رو هستند. رشد قیمتی که برای نخستین بار در ۵ سال گذشته به وقوع می پیوندد.

از سوی دیگر در این گزارش اشاره شده است که، قیمت فلزات اساسی با رشد ۱۶ درصدی در سال جاری رو به رو خواهند شد. از عمده دلایل رشد قیمت این کالا، افزایش تقاضا به خصوص در چین و افزایش نیاز به ساخت و ساز است. در حالی که محدودیت عرضه در معادن شیلی، اندونزی و پرو نیز موجب کمبود عرضه در این میان است.

اما در خصوص قیمت مس به عنوان یکی از فلزات اساسی این گزارش می افزاید که اعتراضات و اعتصاب های کارگری در معادن بزرگ موجب افزایش قیمت مس خواهد شد.

بنابراین گزارش، قیمت فلزات گرانبها با کاهش یک درصدی در سال جاری و سال آتی رو به رو شود در حالی که نرخ بهره با افزایش رو به رو خواهد شد و میزان پس انداز و سرمایه گذاری مردم کاهش خواهد داشت.

در میان کالاهای غیر انرژی، شاخص قیمت مواد اولیه کشاورزی با ثباتی نسبی در سال جاری همراه می شود. در حالی که کاهش قیمت دانه های کشاورزی با رشد قیمت روغن و دانه های گیاهی خوراکی جبران خواهد شد.

جان بافت، تحلیل گر ارشد اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: شرایط متعادل موجب رشد قیمت گندم، ذرت و برنج شده است. در حالی که، افزایش تولیدات دانه ها و غلات در سال جاری و آتی وجود خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که قیمت کالاهای نوشیدنی و مصرفی مثل قهوه، کاکائو و چای به دلیل تولید مازاد با کاهش ۶ درصدی در سال ۲۰۱۷ همراه خواهند بود .

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها