همان گونه محصولات فولادی امروز در بورس کالای ایران به صورت سلف سه ماهه مورد معامله قرار می گیرد، سازوکار معاملات سلف و عقد قراردادهای بلندمدت کالاهای پتروشیمی در بورس کالای ایران نیز وجود دارد.

میثم باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در حال حاضر در تالار محصولات صنعتی بورس کالای ایران، قراردادهای سلف سه ماهه منعقد می شود و تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی هم می توانند نسبت به فروش محصولاتشان به صورت سلف و حتی عقد قراردادهای بلند مدت با مشتریان خود در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پوشش ریسک های بازار یکی از دلایل مهم تولد بورس های کالایی است، تاکید کرد: با توجه به اینکه نوسان قیمت ها در بازار پتروشیمی ایران زیاد است، وجود بورس کالا برای پوشش ریسک ها ضروری به نظر می رسد.

باقری تصریح کرد: در بورس کالا تضامینی از طرفین معامله دریافت می شود تا امکان ضایع شدن حق معامله گران وجود نداشته باشد در شرایطی که این امکان با ضوابط مشخص و نظامند در بازار آزاد وجود ندارد.

وی معتقد است، همچنین عقد قراردادهای بلند مدت با توجه به نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و همچنین نوسان نرخ دلار در بازار داخل ریسک بالایی دارد و منطقی نیست؛ در این بین اگر تضمینی قوی میان طرفین معامله نباشد، احتمال زیان معامله گران بالا می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها