• ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
  • کد خبر: 10687
نفت

در ماه گذشته میلادی تولید نفت اوپک به دلیل افزایش تولید در سه کشورعراق، نیجریه و لیبی، ۳۳۶ هزار بشکه افزایش یافت. با انتشار این خبر، قیمت نفت تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» قبلا تصور می شد تولید نفت صرفا در آمریکا افزایش قابل ملاحظه دارد اما اکنون برخی اعضاء اوپک بر تولید خود افزوده اند البته این کشورها از برنامه کاهش عرضه نفت مستثنا هستند اما در هر حال میزان عرضه نفت به بازار افزایش یافته و به همین دلیل، زمان برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا به تعویق خواهد افتاد.

ماه گذشته میلادی اعضاء اوپک در نشست این سازمان توافق کردند برنامه کاهش عرضه نفت تا مارس سال آینده میلادی اجرا شود. طبق این برنامه، میزان عرضه نفت به بازارهای جهان از سوی برخی اعضاء اوپک و یازده کشور تولیدکننده نفت که عضو این سازمان نیستند در مجموع ۱.۸ میلیون بشکه کمتر از قبل است. این برنامه از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و اکنون حدود شش ماه از اجرای آن می گذرد.

در ماه های گذشته بویژه در هفته های اخیر موضوع افزایش تولید نفت در آمریکا عامل اصلی فشار بر قیمت ها بوده است. از سال گذشته میلادی تاکنون میزان تولید نفت این کشور با حدود ۱۰ درصد افزایش به بالای ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. پیش بینی شده تا سال آینده میلادی رشد تولید نفت آمریکا ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود. تحقق این پیش بینی به معنای بی اثر شدن برنامه اوپک برای بالا بردن قیمت هاست.

اگر اعضاء اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت که در برنامه کاهش عرضه حضور دارند میزان بیشتری از تولید نفت خود نکاهند عملا این برنامه تاثیری در بالا بردن قیمت ها نخواهد داشت.

اکنون مشخص شده برنامه کاهش عرضه نفت حداقل یک نقص بزرگ دارد و آن این که سه کشور عراق، نیجریه و لیبی در آن حضور ندارند. بدین ترتیب این کشورها می توانند بر تولید خود بیافزایند و با این کار مازاد عرضه نفت در بازار بیشتر خواهد شد. هدف اصلی از اجرای برنامه کاهش عرضه این بود که مازاد عرضه از میان برود و قیمت ها افزایش پیدا کنند.

تا ماه گذشته میلادی، تولید نفت اوپک در مسیر کاهش حرکت کرده بود. اما در ماه گذشته این روند معکوس شد. در نیمه دوم سال گذشته، متوسط تولید روزانه نفت اوپک ۲۶ میلیون بشکه بود و در نیمه نخست سال جاری میلادی این رقم به ۲۵.۳ میلیون بشکه کاهش یافته است. اگر این سه کشور در برنامه کاهش عرضه نفت حضور داشتند میزان تولید کمتر بود و قیمت ها در سطوح بالاتر قرار داشت.

پیش بینی شده قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی بین ۵۰ دلار تا ۵۵ دلار در هر بشکه نوسان کند اما اگر تولید نفت بیش از پیش بینی ها افزایش یابد احتملا آنکه این قیمت ها مشاهده نشود زیاد است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع:جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها