آلومینیوم

هفته گذشته قیمت آلومینیوم افت و خیز قابل توجهی را به‌خود دید. میانگین قیمت نقدی آلومینیوم در هفته گذشته بازار بورس فلزات لندن، سطح یک هزار و 871 دلاری را به‌ازای هر تن رد کرد. با این حال نسبت به میانگین قیمتی هفته پیش‌ از آن، 0.22 درصد کمتر بود. اما با این وجود در روز سه‌شنبه ،20 ژوئن، به بیشترین سطح قیمتی در 2 هفته اخیر رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» نمودار 1، روند تغییرات قیمت نقدی آلومینیوم و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از این فلز را طی 4 هفته گذشته نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، میانگین قیمتی آلومینیوم در هفته گذشته بیش از یک هزار و 871 دلار بر هر تن بود که نسبت به هفته پیشتر حدود 0.22 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در اولین روز کاری هفته گذشته در بازار بورس فلزات لندن، یعنی دوشنبه 19 ژوئن، آلومینیوم با افزایش اندک 0.5 دلار به‌ازای هر تن نسبت به روز جمعه (16 ژوئن) به حدود یک هزار و 862 دلار بر هر تن رسید. این افزایش جزئی قیمتی، همراه با کاهش 7 هزار و 100 تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بود. این رشد قیمتی، هرچند اندک، در حالی رخ داد که طی هفته‌های گذشته قیمت آلومینیوم از کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن هیچ تأثیری نمی‌پذیرفت؛ به‌گونه‌ای که در عین کاهش قابل توجه موجودی این انبارها و کاهش سطح آن به کمترین میزان در سال‌های اخیر، قیمت آلومینیوم همچنان روند نزولی خود را پیش می‌گرفت. البته کاهش حدودا 1.2 درصدی قیمت نفت در این روز و همچنین رشد 0.4 درصدی شاخص ارزش دلار، سبب شد تا رشد قیمتی در این روز محدود شود.

                                           

اما سه‌شنبه، 20 ژوئن، بار دیگر قیمت آلومینیوم تحت تأثیر موجودی انبارهای بورس فلزات لندن قرار گرفت. با وجود اینکه شاخص ارزش دلار 0.22 درصد رشد داشت و همچنین قیمت نفت تحت فشار عرضه زیاد از سوی ایالات متحده همچنان روندی نزولی را طی می‌کرد، آلومینیوم با کاهش 6 هزار و 400 تنی از موجودی انبارهای فلزات لندن، رشد عالی 1.48 درصدی را رقم زد و به سطح یک هزار و 889 دلاری به‌ازای هر تن رسید که بیشترین سطح قیمتی آلومینیوم طی 2 هفته اخیر بود. گفتنی است که این افزایش قابل توجه قیمت آلومینیوم، علاوه بر کاهش موجودی انبارها، متأثر از انتشار خبر آغاز بازرسی زیست‌محیطی چین در استان شین‌جیانگ بود. انتشار این خبر که احتمالا منجر به تعطیلی واحدهای غیرقانونی تولیدکننده و واحدهای مغایر با قوانین زیست‌محیطی چین می‌شود ، باعث ایجاد نگرانی‌هایی بابت کاهش عرضه شد که این امر افزایش قیمتی آلومینیوم را در بازارهای بین‌المللی به‌همراه داشت.

طولی نکشید که روزهای خوش آلومینیوم در بورس فلزات لندن به پایان رسید. این فلز در روز چهارشنبه، 21 ژوئن، با 1.24 درصد افت قیمتی، به زیر سطح یک هزار و 866 دلار بر هر تن رسید. البته باید به این نکته اشاره کرد که این افت قیمتی همراه با رشد قابل توجه موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به مقدار 21 هزار و 550 تن بود که در چند ماه اخیر بی سابقه بود. پس از آن در روز پنج‌شنبه، 22 ژوئن، قیمت آلومینیوم همراه با کاهش 8 هزار و 125 تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، رشد 0.35 درصدی را تجربه کرد و به سطح یک هزار و 872 دلار به‌ازای هر تن رسید. البته نباید از تأثیر خبر کاستن ظرفیت تولید 250 هزار تنی آلومینیوم شرکت Hongqiao چین غافل شد. این شرکت که بزرگترین تولیدکننده آلومنییوم جهان به‌شمار می‌رود، می‌تواند تأثیر به‌سزایی در روند کاهش ظرفیت‌های غیر قانونی دیگر واحدهای تولیدی چین داشته باشد.

همان‌طور که اشاره شد، قیمت آلومینیوم در بیشتر روزهای هفته گذشته تأثیر زیادی از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن داشت که در قیاس با روند ماه‌های گذشته امری بی سابقه بود. با این وجود، قیمت آلومینیوم دوباره در روز جمعه، 23 ژوئن، همراه با کاهش 3 هزار و 225 تنی موجودی انبارها، افت 0.21 درصدی را تجربه کرد و به مقدار یک هزار 868 دلار بر هر تن کاهش یافت. البته می‌توان تا حدی این امر را به کاهش قیمت نفت مربوط دانست. انتشار خبر کاهش قیمت نفت در روز پیش‌تر که حاکی از افت قیمتی آن به کمترین سطح در 10 ماه گذشته بود، در روند قیمتی روز جمعه بی‌تأثیر نبود. از طرف دیگر، آربیتراژ آلومینیوم در 2 بازار بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای با کاهش همراه بود که این امر سبب کم شدن تب و تاب واردات چین شده و قیمت آلومینیوم را در بازار بورس فلزات لندن تحت فشار قرار داد.

در مورد هفته آتی انتظار می‌رود که 2 عامل تغییر نرخ دلار آمریکا و فشارهای دولت چین بر کاهش ظرفیت تولید غیر قانونی آلومینیوم این کشور که با بازرسی‌های سخت‌گیرانه زیست‌محیطی همراه است، بتواند نویدبخش رشد قیمت آلومینیوم باشد.

منبع:اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها