تزئینی

ارزش معاملات بورس کالا در فصل بهار با ۹ درصد رشد به ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۴.۵ میلیارد دلار رسید.

به گزارشپایگاه خبری بورس کالای ایران»، اطلاعات آماری عملکرد بورس کالا در فصل بهار نشان می‌دهد که معاملات کشاورزی، پتروشیمی و محصولات معدنی در سال‌جاری نسبت به بهار سال قبل با رونق بیشتری مواجه بوده و از میان همه صنایع بیشترین رشد مربوط به بخش کشاورزی بوده که حجم معاملات آن ۳۷۴درصد افزایش یافته است.

در مجموع در بهار امسال جمعا ۸۳۰ میلیارد تومان محصول کشاورزی از طریق بورس کالا داد وستد شده که بخش عمده آن مربوط به معاملات گندم بوده است. در بهار امسال ۲۳۷ میلیارد تومان گندم از طریق سامانه معاملات بورس کالا فروخته شده است.در همین مدت همچنین ۱۵۸میلیارد تومان جو،   ۴.۵میلیارد تومان ذرت، ۳۷۰میلیارد تومان شکر و ۲۵میلیارد تومان روغن خام فروخته شده است. بخش دیگری از معاملات بهاری بورس کالا به تخم مرغ اختصاص داشت و جمعا در طول ۳‌ماه فصل بهار ۷۴هزار عدد تخم‌مرغ در بورس کالا دادوستد شده است.

محصولات صنعتی و معدنی

اطلاعات عملکرد بورس کالا در فصل بهار نشان می‌دهد که بیشترین میزان معاملات تالار فیزیکی در فصل بهار مربوط به معاملات محصولات صنعتی و معدنی بوده و طی آن ۳۸۶۹ میلیارد تومان از محصولات صنعتی و معدنی در این تالار خریداری شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۱۵درصد رشد نشان می‌دهد.

بخش عمده معاملات تالار صنعتی و معدنی مثل همیشه به فولاد اختصاص داشته که تقریبا ۸۵درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. ارزش کل معاملات فولاد در بهار امسال در بورس کالا نزدیک به ۳هزار میلیارد تومان بوده است. در این مدت همچنین ۶۱۱میلیارد تومان مس در تالار صنعتی و معدنی توسط سرمایه‌گذاران دادوستد شده است. کنسانتره، سنگ‌آهن و آلومینیوم از دیگر محصولاتی است که در بهار امسال در بورس کالا دادوستد شده است.

پتروشیمی

بهار امسال جمعا ۳۱۰۰میلیارد تومان از محصولات پتروشیمی توسط عرضه‌کننده‌ها در بورس کالا فروخته شده که این مقدار نسبت به بهار سال قبل ۲۷درصد رشد نشان می‌دهد. بخش عمده این معاملات مربوط به پلیمرها بود که ۷۱درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داد. ۲۹درصد معاملات هم به ارزش ۵۷۰میلیارد تومان به معاملات محصولات شیمیایی اختصاص یافت.

فرآورده‌های نفتی

در تالار فرآورده‌های نفتی نیز ۴۸درصد مبادلات یعنی ۸۳۲میلیارد تومان به قیر اختصاص یافت و ۳۴درصد نیز مربوط به مبادلات وکیوم باتوم بود. در این مدت ۶۷۷هزار تن وکیوم باتوم به ارزش ۴۳۳میلیارد تومان خریداری شد.

اوراق مالی

اطلاعات آماری از جمع معاملات بازار مالی بورس کالا نشان می‌دهد که بدون درنظر گرفتن معاملات آتی سکه ارزش کل معاملات بورس کالا بر مبنای اوراق بهادار در فصل بهار به  ۴۳میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان رسیده است. از این مقدار ۱۵.۵میلیارد تومان از معاملات در قالب گواهی سپرده و ۱۲.۵میلیارد تومان هم از طریق اوراق سلف موازی استاندارد مورد معامله قرار گرفته است. همچنین در این مدت حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا به ۱۵.۸میلیارد تومان رسید.

در بهار امسال همچنین ۶۸۰۰میلیارد تومان قرارداد آتی سکه در بورس کالا منعقد شد که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر حجم ۲۷درصد و از نظر ارزش ۸درصد کاهش نشان می‌دهد. امسال همچنین حجم مبادلات فیزیکی طلا در تالار فرعی نسبت به سال قبل با افت مواجه شده است به‌طوری که در طول ۳‌ماه ۵۱کیلو طلا به ارزش ۷میلیارد تومان خریداری شده درحالی‌که سال قبل در همین مدت ۲۳۶کیلو طلا به ارزش ۳۰میلیارد تومان خریداری شده بود.

منبع:همشهری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها