آلومینیوم

در هفته گذشته، قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن با افت و خیزهای شدیدی همراه بود. آمار معاملات این فلز در هفته گذشته حاکی از میانگین قیمتی یک هزار و 897 دلار بر هر تن بود که نسبت به میانگین قیمتی هفته پیش از آن، حدود یک درصد کاهش داشت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نمودار 1، تغییرات قیمت نقدی معاملات آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به‌همراه موجودی انبارهای این فلز را در 4 هفته گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشخص است، قیمت آلومینیوم در اولین روز کاری بورس فلزات لندن، دوشنبه 10 جولای، با 0.31 درصد کاهش به یک هزار و 914 دلار به‌ازای هر تن رسید.

افزایش 900 تنی موجودی انبارها برخلاف روند کاهشی آن در هفته‌های گذشته و همچنین احتمال تأثیر منفی اقدامات ضد دامپینگ ایالات متحده علیه واردات آلومینیوم چین (خصوصا در مورد محصولات کار نشده آلومینیومی) موجب کاهش قیمت آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی شد. بنا به گفته برخی از تحلیل‌گران، اقدامات ضد دامیپنگ ایالات متحده، منجر به افزایش واردات غیرقانونی نیمه‌ساخته‌های چینی به این کشور خواهد شد.

با توجه به نمودار، قیمت آلومینیوم در روز سه‌شنبه 11 جولای، با وجود کاهش 5.3 هزار تنی موجودی انبارهای آلومینیوم با افت شدید 1.83 درصدی مواجه شد و قیمت هر تن از آن به سطح یک هزار و 879 دلار سقوط کرد.

 این امر از آن‌جا ناشی شد که بنا به گفته برخی از تحلیل‌گران، عدم پوشش خبری از اقدامات چین برای کاهش ظرفیت تولید، بیشترین تأثیر را در افت قیمتی داشت. در عین حال نیز سطح قیمتی حدود 1.8 هزار دلاری برای هر تن از آلومینیوم در دوران گذشته سبب شده تا به‌محض افزایش آن به بیش از 1.9 هزار دلار، قیمت آلومینیوم سریعا تحت فشار قرار گرفته و کاهش یابد. این روند تا روز چهارشنبه، 12 جولای نیز ادامه پیدا کرد. اما کاهش 0.37 درصدی شاخص ارزش دلار در روز پیش از آن، از شدت آن کاست و بدین ترتیب قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن تنها 2 دلار به‌ازای هر تن کاهش یافت.

پس از روند کاهشی چشم‌گیر قیمت آلومینیوم در روزهای گذشته، قیمت نقدی معاملات این فلز در روز پنج‌شنبه 13 جولای با رشد 1.81 درصدی، به سطح یک هزار و 911 دلار بر هر تن رسید. گفتنی است که بین معاملات فلزات پایه انجام شده در بورس فلزات لندن، آلومینیوم بیشترین حجم معاملات را در این روز به‌خود اختصاص داد. در پی کاهش 600 هزار تن از ظرفیت تولید شرکت آلومینیوم چین (چالکو)، آلومینیوم با هجوم دلالان برای خرید مواجه شد و صعود قیمت آن را به‌دنبال داشت. موجودی انبارهای آلومینیوم بورس فلزات لندن در این روز بیشترین مقدار کاهش در طول هفته گذشته را تجربه کرد و به کمتر از 1.39 میلیارد تن رسید.

ولی دوران خوش آلومینیوم بیشتر از یک روز طول نکشید و پس ازصعود قیمت این فلز، قیمت نقدی آن در روز جمعه، 14 جولای، دوباره با کاهش مواجه شد. انتشار خبر افزایش 6 درصدی صادرات محصولات کار نشده آلومینیومی چین بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری، همراه با راه‌اندازی مجدد یکی از واحدهای تولیدی ایالات متحده منجر به کاهش قیمت این فلز در بازارهای بین‌المللی شد.

در سال گذشته، واحدهای ذوب آلومینیوم متعددی در ایالات متحده به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید و عدم توان رقابت با تولیدکنندگان چینی تعطیل شده بودند. خبر راه‌اندازی مجدد یکی از واحدهای ذوب شرکت آلکوا در ایالت ایندینا، احتمال شکوفایی دوباره صنعت آلومینیوم آمریکا را افزایش داد.

از سویی، خبر ظرفیت غیرقانونی 1.1 میلیون تنی گروه صنعتی شان‌دونگ ژینفا در این روز، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد که در کاهش قیمت آلومینیوم در این روز بی‌تأثیر نبود. انتشار چنین خبرهایی می‌تواند منجر به کاهش قیمت آلومینیوم در هفته‌های آتی نیز شود.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها