دبیر کمیته فقهی سازمان بورس گفت: امروز فعالان اقتصادی کشور از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان با انواع نوسانات شدید نرخ ارز روبه رو هستند و در مسیر فعالیت خود ریسک های زیادی را متحمل می شوند، در این بین زمان آن رسیده تا بازار مشتقه ارز با حمایت کامل بانک مرکزی شکل بگیرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان امروز در حاشیه نخستین همایش مالی اسلامی گفت: به نظر می رسد وقت اعتماد هر چه بیشتر قانون گذاران و نمایندگان مجلس به سیاست گذاران حاضر در شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار بانک مرکزی فرارسیده است تا تصمیماتی که در این نهادها گرفته می شود با حمایت کامل قانونگذاران اجرایی شود.

موسویان راه اندازی بازار مشتقه ارزی را یکی از نیازهای اساسی اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: بنده از افرادی بودم که حدود 4 سال پیش این ابزار را در شورای فقهی بانک مرکزی مطرح کردم که این بازار مورد حمایت مسوولان قرار گرفت. امروز نیز شورای عالی بورس راه اندازی بازار مشتقه ارزی را که قرار است در بورس کالای ایران آغاز به کار کند مورد تصویب قرار داده است.

وی اظهار کرد: امروز فعالان اقتصادی کشور از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان با انواع نوسانات شدید نرخ ارز روبه رو هستند و در مسیر فعالیت خود ریسک های زیادی را متحمل می شوند، در این بین زمان آن رسیده تا بازار مشتقه ارز با حمایت کامل بانک مرکزی شکل بگیرد.

وی گفت: همچنین بانک ها می توانند در کنار تسهیلات ارزی که به مشتریانشان می دهند، تدابیر امنیتی ارزی را نیز به آنها معرفی کنند که این تدابیر امنیتی برای پوشش نوسانات نرخ ارز، بازار مشتقه خواهد بود.

موسویان اظهار کرد: امروز مباحث شرعی بازار مشتقه ارزی در شورای فقهی بانک مرکزی و همچنین کمیته فقهی سازمان بورس مورد تایید قرار گرفته و مسائل قانونی راه اندازی این بازار نیز فراهم است؛ از همه مهم تر بازار مشتقه ارز نیاز مبرم فعالان اقتصادی بوده و به این ترتیب برای تشکیل این بازار فقط جسارت و اراده سیاست گذاران ارزی باقی مانده که به تدریج بازاری برای پوشش ریسک نوسانات ارزی در محلی قانونمند و شفاف راه اندازی شود و رفته رفته عمق این بازار با افزایش شمار بازیگران بیشتر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها