استفاده از ابزارهای نوین مالی در قالب بازارهای مشتقه بورس کالای ایران، این امکان را به معامله گران می دهد که با مديريت بلندمدت عرضه و تقاضا برنامه ریزی مناسبی برای تولید و معاملات خود داشته باشند.

یکی از مسوولان و کارشناسان حوزه کشاورزی با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: راه‌اندازی معاملات آتی برای کنجاله سویا و مدیریت ریسک قیمتی این محصول در بورس کالا به راحتی می تواند مشکلات پیش روی مرغداران را بر طرف کرده و موقعیت امنی برای ادامه فعالیت آنها به وجود آورد.

محمد ریحانی افزود: در سایر کشورها نیز بورس‌های کالایی قراردادهای آتی را از محصولات کشاورزی آغاز کرده اند و در کشور ما نیز به وجود آمدن چنین ساز و کارهایی  توسط بورس کالا، می توان امیدی در رفع دغدغه های بازار های پر رسیک داخلی باشد.

اطمینان خاطر فروشنده و خریدار

وی در ادامه به ویژگی های مهم قرار داد آتی کنجاله سویا برای کشاورزان و دامداران اشاره کرد و افزود: با این شرایط دیگر لازم نیست که کشاورزان نگران فروش به موقع محصولاتشان و هزینه های انبارداری باشند، زیرا کالایشان را چند ماه زودتر در معاملات آتی به فروش رسانده‌اند و مرغداران هم مطمئن خواهند بود که در زمان معین غذای دام و طیور خود را تهیه کرده اند.

ریحانی یکی از نگرانی های اصلی مرغداران و بخشی از دامداران را افزایش قیمت کنجاله سویا در بازار داخلی دانست و عنوان کرد: متاسفانه از آنجا بازار محصولات کشاورزی به ویژه کنجاله  از نوسان های بالایی برخوردار است به همین منظور مرغداران و برخی از دامداران ما مجبور هستند این محصول را به هر قیمتی که باشد برای ادامه فعالیتشان تهیه کنند که این موضوع، فشار زیادی بر روی این افراد آورده است. بنابراین در این زمان است که وجود ابزارهای نوین مالی برای نوسان گیری در این بازار معاملاتی احساس می شود و با راه‌اندازی معاملات آتی کنجاله سویا و مدیریت ریسک قیمتی این محصول در بورس کالا نگرانی مرغداران و دامداران رفع خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: البته به دلیل اینکه این بازار نو پا است، امکان دارد در ابتدا بسیاری از سرمایه گذاران از خرید این محصولات اجتناب کرده و بازار سنتی را برای معاملات خود ترجیح دهند، اما به عقیده بنده باید به بازار فرصت داد تا همانند سایر ابزارهایی که در این راستا موفق بوده اند بتواند در میان معامله گران جایی پیدا کند.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: اگر همه اهرم های مربوط به بازار مشتقه برای معاملات کنجاله سویا مهیا شود و فرهنگ سازی درست در این زمینه انجام گیرد، بدون شک خیلی زود چنین ابزارهایی با استقبال فعالان بازار روبه رو می شود، البته در این میان به حمایت های دولت نیز نیاز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها