بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالا صورت گرفت که آغاز معاملات ثانویه اولین صندوق طلا ،تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی زعفران و پسته از طریق بورس کالا و اعلام مزایای عرضه جوجه یک روزه و اجرای قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران از مهم ترین آنها بود.

معاملات ثانویه اولین صندوق طلا در بورس کالا آغاز شد

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه در حالی از روز یکشنبه ۸ مرداد ماه در بورس کالای ایران آغاز شد که هر واحد این صندوق در اولین روز معاملاتی خود، با بازدهی مثبت بیش از ۳ درصدی همراه شد.

به این ترتیب در روز ۸ مرداد ماه معاملات ثانویه اولین صندوق سرمایه گذاری طلا با نماد «طلا» در بورس کالای ایران آغاز شد که هر واحد آن در بالاترین سطح به قیمت ۱۰ هزار و ۳۰۴ ریال مورد معامله قرار گرفت.

صندوق سرمایه‌ گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور در خرداد ماه پذیره نویسی شد. پذیره‌ نویسی این صندوق که از تاریخ ۲۰ الی ۲۴ خرداد ماه امسال آغاز شد، با استقبال چشمگیر سرمایه ‌گذاران مواجه شد؛ به طوری که در ۵ روز پذیره نویسی این صندوق بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان از واحدهای این صندوق (به ارزش هر واحد هزار تومان) توسط سرمایه گذاران خریداری شد که با احتساب یک میلیارد تومان آورده اولیه مؤسسان، در مجموع بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۹۸ میلیارد تومان سرمایه در صندوق جذب شد.

تحول و رونق در بازارهای کالایی با ایجاد صندوق های پشتوانه کالا

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران به مزایای ورود صندوق های سرمایه گذاری کالایی به حوزه طلا پرداخت و گفت: پوشش اثرات تورمی یکی از مهم ترین کارکردهای این صندوق است و همه فعالانی که دنبال پوشش ریسک های ناشی از تورم هستند، می توانند از این صندوق برای ورود به بازار طلا و سرمایه گذاری در آن استفاده کنند.

حامد سلطانی نژاد دومین کارکرد این صندوق را در نقدشوندگی بالای آن دانست و برقراری امکان معاملات آنلاین توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مدیر و بازارگردان را از دیگر مزیت آن برشمرد.

وی راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی را عاملی مهم در تحول و رونق در بازار کالایی دانست و تاکید کرد: به طور قطع راه اندازی صندوق های با پشتوانه کالا نیز می تواند تحول و رونق در اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالا را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه این ابزار شرایط آن را فراهم می کند تا سرمایه گذاران در بازه های زمانی مختلف امکان سرمایه گذاری و پوشش ریسک خود را داشته باشند و حضور آنها تنها محدود به زمان افزایش نوسانات قیمتی نباشد.

تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی زعفران و پسته از طریق بورس کالا

مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اینکه صندوق کالایی زعفران راه‌اندازی می‌شود، گفت:اگر شفاف سازی در کشور ترویج و برای آن جایزه تعیین شود مرجعیت قیمتی برای کالاهای زعفران و پسته از طریق بورس کالا می تواند رخ دهد.

حامد سلطانی نژاد تاکید کرد: اگر شفاف سازی در کشور ترویج و برای آن جایزه تعیین شود مرجعیت قیمتی برای کالاهای زعفران و پسته از طریق بورس کالا می تواند رخ دهد.

وی افزود: زعفران کالایی است که قیمت آن نوسان های بالایی در بازار داشته است که دلیل آن مصرف های فصلی این کالا در ایام محرم یا رمضان می باشد جالب اینکه ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود که می‌تواند برای صندوق کالایی زعفران و معامله گران حرفه ای این بازار مزیت های بسیاری در بر داشته باشد.

همکاری شرکت های نرم افزاری برای توسعه صندوق های کالایی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان بر لزوم توجه به کارایی و عملیاتی بودن ابزارهای جدید معرفی شده به بازار سرمایه تاکید کرد.

علی تیموری شندی گفت:با توجه به راه اندازی اولین صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس مشخص شد در بازار سرمایه این پتانسیل وجود دارد که می توان برای راه اندازی سایر صندوق های سرمایه گذاری کالایی که از ظرفیت رشد برخوردار هستند، اقدام کرد.

مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان ضمن تاکید بر اینکه باید ابزارهایی ایجاد کنیم که رونق بازار فیزیکی را به همراه آورند، گفت: در این راستا درصدد هستیم عرضه اوراق سلف طلای منجر به تحویل را دنبال کنیم. زیرا این ابزار هم در کسب بازدهی و نقدشوندگی بالا به صندوق های فعلی کمک می کند و هم به پیشرفت اقتصاد واقعی.

دوری از فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری کالاها با استفاده از شفافیت بورس کالا

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه کشف واقعی قیمت محصولات اساسی در بورس کالا بر سایر روش ها برتری دارد، گفت:با بهره گیری از شفافیت بورس کالای ایران می توان مانع فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری کالاها شد.

محمد امیری اصفهانی به نقش بورس  کالای ایران در تعیین قیمت کالای اساسی اشاره کرد و گفت: کشف واقعی قیمت محصولات مهم و اساسی از طریق ساز وکار شفافی همچون بورس کالا به مراتب نسبت به سایر روش ها برتری دارد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: بنابراین با توجه به مزیت های بورس کالای ایران در کشف قیمت عادلانه، منطقی ترین، علمی ترین و بهترین روش در تنظیم قیمت های واقعی که هم ملاحظه حال مردم بشود و هم موجب اجرای سیاست های دولت شود، استفاده از ظرفیت های بورس کالاست.

عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا به یک میلیون قطعه در هفته می رسد

معاون دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی گفت: پیش بینی می شود عرضه جوجه یکروزه در بورس کالای ایران تا شهریورماه امسال به یک میلیون قطعه در هفته برسد.

امید امینی گفت: عرضه جوجه یکروزه با هدف ایجاد شفافیت در معامله و قیمت از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و ظرف سه ماه نزدیک به ۷۰۰ هزار قطعه جوجه یکروزه در تابلوی فرعی بورس کالا مورد معامله قرارگرفت.

معاون دفتر طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، عرضه جوجه یکروزه در بازار بورس کالا را در حال توسعه دانست و تصریح کرد: چنانچه موانعی در عرضه این محصول در بورس کالا ایجاد شود، آن را برطرف خواهیم کرد.

مدیریت هزینه های دولت در قیمت تضمینی گندم با استفاده از ظرفیت های بورس کالا

مصطفی محمدباقری درباره منافع حاصل از اجرای سیاست قیمت تضمینی برای دولت و نیز کشاورزان گفت: این طرح نسبت به روش خرید تضمینی بار مالی دولت را کاهش می‌دهد و دولت فقط مابه التفاوت قیمت تضمینی با قیمت معامله در بورس را پرداخت می کند. افزون بر این، تمرکز معاملات گندم در بورس کالا در قالب طرح قیمت تضمینی به ارتقاء کیفی محصولات و تولیدات کشاورزی کمک خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این طرح به سامان دهی بازار این محصول و همچنین استانداردسازی سایرمحصولات کشاورزی کمک خواهد کرد و باعث ایجاد شبکه گسترده بازاررسانی برای محصولات کشاورزی خواهد شد؛ افزون بر اینکه عاملی تشویقی جهت افزایش بهره وری بخش کشاورزی نیز محسوب می شود.

وی افزود: در این طرح افزون بر سایر مزایا از جمله افزایش شفافیت و ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی با معامله در بورس کالا، کشاورزان نیز نزدیک به ۷۰ درصد وجوه گندم را طی چند روز کاری دریافت خواهند کرد و مابقی آن نیز طی مدت کوتاهی توسط دولت به حساب آنها واریز خواهد شد.

کشف قیمت تولیدات فولادی در بورس کالا رقم می خورد

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: قیمت گذاری تولیدات فولادی در بورس کالای ایران رقم می خورد و در عین حال برابر فرمول تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت های ورق فولادی تابعی از شمش فولاد خوزستان است.

بهرام سبحانی گفت: قیمت تولیدات فولادی براساس قواعد کسب و کار و فرمولی که توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت دیکته شده و مورد پذیرش معادن و فولاد سازان قرار دارد، شکل اجرایی به خود گرفته است.

وی یادآور شد : سال گذشته قیمت هر کیلو گرم شمش فولاد خوزستان ۱۰ تا ۱۱ هزار ریال (یکهزار تا یکهزار و ۱۰۰ تومان) مورد معامله قرار گرفت، اما در ۳۱ تیرماه امسال هرکیلو گرم شمش فولاد خوزستان به رقم ۱۶ هزار و ۶۰۰ ریال رسید که این رقم رشد ۶۰ درصدی قیمت را نشان می دهد.

۵ مزیت حضور واحدهای صنعتی در بورس کالا

تامین مالی،‌ کشف نرخ عادلانه کالا، جبران خسارت فروشنده با خریدار، ایجاد اطمینان در بین طرفین معامله و مشوق های مالیاتی از جمله مزایای حضور در بورس کالاست.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی از آغاز معرفی واحدهای صنعتی این استان به بورس کالا و فرابورس ایران خبر داد.

سید مرتضی نیرومند اسکویی اظهارکرد: در راستای همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بورس کالا و فرابورس ایران، حوزه معاونت صنایع کوچک این شرکت آمادگی معرفی واحدهای متقاضی به بورس را دارد.

۳ ارمغان اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح قیمت تضمینی گندم گفت: قیمت تضمینی کارایی بالاتری نسبت به خرید تضمینی دارد و عرضه کالاهای اساسی در بورس کالای ایران به روش قیمت تضمینی می تواند شفافیت اطلاعاتی، مدیریت بهتر تولید و کنترل واردات بی رویه را برای کشور به ارمغان آورد.

عباس پاپی‌زاده گفت: درج قیمت های تضمینی در بورس کالا و پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس با نرخ خرید تضمینی،هزینه های دولت را به یک سوم کاهش می دهد.

پاپی زاده در خصوص امکان توان دولت برای برنامه ریزی بهتر و مدیریت کارای بازار به ویژه در خصوص کالاهای اساسی موردنیاز مردم با استفاده از این طرح گفت: یکی از مشکلات دیرینه در بخش کشاورزی و البته کل اقتصاد، نبود اطلاعات دقیق و شفاف از تعداد کشاورزان، سطح زیر کشت و همچنین تناژ تولید است و در این موارد به دلیل عدم ثبت اطلاعات در یک سامانه جامع و یکپارچه همواره بین آمار کشاورزان و جهاد کشاورزی اختلاف وجود دارد.

حذف شبکه های دلالی مرغ با ورود جوجه یک روزه به بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ورود جوجه یک روز به بورس کالا شبکه های دلالی مرغ را حذف می کنند و نرخ مرغ در بورس کالا می تواند با توجه به هزینه تولید و سود منطقی برای مرغدار ان به نوعی تعیین شود که مرغدار نیز از شرایط بازار مصرفی مرغ رضایت جامع داشته باشد.

علی اکبری گفت: بورس کالا ریتم و روندی مناسبی دارد و نشان می دهد در یک پروسه منطقی قرارگرفته است، بنابراین با ورود جوجه یک روزه در  بورس کالا می توان هزینه تولید مرغ در بازار  را به ثبات منطقی  رساند.

وی افزود: حذف فاکتور بازی با ارائه شفاف جوجه یک روزه در بورس کالا امکان پذیراست.

قیمت جوجه یک روزه و مرغ روی تابلوی بورس کالا آرام می گیرد

مدیر تولید این شرکت فعال در صنعت طیور به بیان مزایای عرضه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مزیت های حضور در بورس کالا این است که عرضه ها در محدوده قیمتی مشخص و منطقی انجام می پذیرد و این امر فعالیت دلالان را در نوسان قیمت ها کاهش می دهد

رشید حسینی افزود: انجام معامله با رقابت بین خریداران نیز مزیت دیگری است که این اجازه را به مرغدار می دهد تا جوجه مورد نیاز خود را براساس کیفیت و نژاد خریداری کنند و به کیفیت جوجه خریداری شده از بورس کالا نسبت به خرید از بازار سنتی اطمینان بیشتری یابند.

به گفته مدیر تولید شرکت اروم گوهر دانه، دریافت وجه معامله محصول در سریع ترین زمان ممکن و عدم وجود مشکلات ناشی از انتقال پول در معاملات سنتی از دیگر مزایای عرضه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران است.

این فعال صنعت طیور،عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا را مهم ترین راهکار در کاهش نوسانات قیمتی و همچنین تعادل قیمتی در بازار مرغ مادر دانست و گفت: با عرضه جوجه یک روزه و تکمیل زنجیره مرغ و تخم مرغ در بورس کالا، تعادل قیمتی بیشتری بر بازار حاکم شده و نوسان قیمت ها کاهش می یابد

پنهان کاری و دستکاری قیمتی از بازار جوجه یکروزه برچیده می شود

مدیر عامل شرکت اروم چکاوک در خصوص عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا گفت: یکی از مهم ترین مزایای این اتفاق، قرار گرفتن قیمت ها در محدوده ای واقعی و منطقی بوده که به دلیل نبود پنهان کاری، دستکاری های قیمتی و اطلاعات نادرست، فضای معاملات کاملا شفاف و رقابتی دنبال می شود.

علی قاسمی با اشاره به شرایط پذیرش در بورس و رعایت برخی استانداردهای کمی و کیفی برای عرضه محصول در این بازار عنوان کرد: رعایت استانداردهای کمی برای عرضه در بورس منجر به این امر می شود که فضای بازار شفاف شده و به تعادل لازم بین عرضه و تقاضا دست یابیم. ضمن اینکه لزوم رعایت این استانداردها طبق شرایط بورس، به اطمینان بخشی از کیفیت محصولات عرضه شده در بورس منجر می شود.

قاسمی تاکید کرد: تعادل قیمتی در بازار مرغ یکی دیگر از دستاوردهای عرضه گسترده جوجه یک روزه در بورس کالا است که به زودی با رشد عرضه ها در بورس و استفاده از ابزارهای مالی در این بورس شاهد تنظیم مناسب بازار محصولات مختلف از جمله مرغ خواهیم بود.

حذف دلالان پرشمار و عادلانه شدن قیمت‌ها با عرضه گندم در بورس کالا

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۴ استان زنجان گفت:برای نخستین بار از ۱۱۰ هزار تن گندمی که توسط این شرکت از کشاورزان خریداری شده است، ۴۰ هزار تن گندم برای فروش در بورس کالای ایران ارائه شده است زیرا حذف دلالان پرشمار از بازار کشاورزی و عادلانه بودن قیمت‌ها از مهمترین مزیت های عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالای ایران است.

محمد ایزدی گفت: ۲۱ تیر ماه ۴۰ هزار تن گندم استان زنجان به بورس کالا ارائه شد و تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ تن از آن به فروش رفته است که احتمال افزایش عرضه گندم به بورس کالا وجود دارد.

وی افزود: حذف دلالان پرشمار از بازار کشاورزی و عادلانه بودن قیمت‌ها در بورس کالا از مهمترین مزیت های عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالای ایران به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها