مس

بازار مس کشور به‌دلیل افزایش قیمت و تقاضای جهانی ، متحول شده و تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است. روند عرضه مس در کشور طی چند ماه گذشته ثابت بوده و تغییری در آن رخ نداده است، اما مشاهده می‌شود که تقاضای این فلز در بورس کالا همچنان بالا است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روند بازارهای جهانی فلزات اساسی و به‌ویژه مس، از پاییز سال گذشته دچار تحول اساسی شد و قیمت بسیاری از فلزات روند صعودی به خود گرفت. هر چند که در روند افزایش قیمت، نوساناتی نیز به‌چشم می‌خورد، اما به‌طور کلی می‌توان اذعان داشت که با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است.

در حقیقت پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاییز سال گذشته و وعده‌های انتخاباتی صورت گرفته مبنی بر احداث زیرساخت‌های جدید، موج جدیدی از تقاضای فلزات اساسی به‌وجود آمد و مس نیز به‌عنوان سرآمد فلزات اساسی، در نوک پیکان تقاضا قرار گرفت.

در گام اول موجودی انبارهای مس در بازارهای جهانی و بورس‌های کالایی کاهش یافت و با افزایش قیمت از ۴ هزار و ۷۰۰ دلار به بالای ۵ هزار دلار به‌ازای هر تن، قیمت‌های جدید تثبیت شدند و دیگر از این میزان پایین‌تر نیامدند. سپس خیز آرام و با شیب ملایم قیمت مس به بالای ۶ هزار دلار در اوایل تابستان جاری آغاز شد و در حال حاضر قیمت مس در بازار جهانی به حدود ۶ هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن رسید.

از آنجایی که وضعیت مس در بازار ایران تقریباً از روند جهانی تبعیت می‌کند، این روند به ایران نیز سرایت کرد و از آن زمان تا کنون شاهد هجوم خریداران به بورس کالا برای خرید مس هستیم. به‌طوری که در بسیاری از موارد صف تقاضا برای خرید مس پر است و بسیاری از شرکت‌ها به‌دلیل پرشدن تقاضا و فضای شدیداً رقابتی، موفق به خرید مس نمی‌شوند.

بنابراین تغییر جهت بازار می‌تواند نشانه مثبتی برای تولیدکنندگان باشد که دیگر بیش از این نگران مازاد محصولات خود در بازار نباشند. البته ذکر این نکته نیز لازم است که شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات مسی در کشور، در حال تغییر خطوط تولید خود است و بنابراین در با محدودیت تولید اندکی مواجه شده است که این موضوع زودگذر بوده و با راه‌اندازی خط تولید جدید خود قادر است بازار را بیش از گذشته تامین کند. علاوه بر این شرکت ملی مس برای تامین و ایجاد تعادل در بازار، در ابتدای تابستان اقدام به واردات ۵ هزار تن کاتد کرد.

در عین حال نمودار ۱ نشان می‌دهد که در هفته گذشته یعنی از ۷ تا ۱۲ مرداد، حدود ۲ هزار و ۱۰۰ تن انواع محصولات مسی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا وجود داشت. در عین حال تمامی مس عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. کاتد مس به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن تقاضا وجود داشت. ضمن اینکه ۶۳۰ تن مفتول مس نیز روانه بازار شد که با یک هزار و ۶۰۰ تن تقاضا مواجه شد.

منبع:اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها