یکی از اهداف مهم دولت، حرکت به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی و همچنین مبارزه با رانت است، در همین زمینه همان طور که در بسته خروج از رکود غیر تورمی آمده است، بورس کالای ایران با مکانیسم عرضه و تقاضا، مسیری مناسب در جهت رسیدن به اقتصاد رقابتی است و شفاف ترین بستر برای مبادلات کالاها به خصوص محصولات پتروشیمی به شمار می رود.

کارشناس بازار پتروشیمی با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: بورس کالا مکانی رسمی و نظامند برای مبادلات محصولات پتروشیمی است چراکه همه فعالیت ها در این بازار روشن و قابل رصد است.

فرهاد طالب زاده خاطر نشان کرد: معاملات محصولات پتروشیمی قبل از ورود به بورس کالای ایران قابل رصد و پیگیری نبود، اما در حال حاضر معاملات شفاف است و خریداران قابل شناسایی هستند و به راحتی می توان تولیدکنندگان و واسطه ها را از هم تشخیص داد؛ از این رو در صورت ادامه حمایت های دولت از بورس کالای ایران، این نهاد می تواند شرایط رقابت و رشد تولید را در صنعت پتروشیمی مهیا کند.

این کارشناس بازار پتروشیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر قوانینی وجود دارد که برخی افراد آنها را به کارکرد بورس کالای ایران تعمیم می دهند، گفت: همواره تعیین قیمت های پایه و برخی محدودیت های رینگ پتروشیمی مانند سهیمه بندی و ثبت نام درسایت بهین یاب و همچنین عرضه محدود برخی محصولات به بورس کالای ایران تعمیم پیدا می کند، در حالی که این قوانین به بورس کالا تحمیل می شود.

وی افزود: مکانیسم بورس همواره بر تقابل عرضه و تقاضا و سپس کشف نرخ واقعی محصولات استوار است، در این بین اگر خللی در این مکانسیم وارد شود، بازار را تحت شعاع قرار می دهد و آنگاه نیاز به کنترل و نظارت دقیق بر بازار وجود دارد، اما اگر عوامل خارج از بورس، اجازه روند معاملات براساس عرضه و تقاضا را بدهند، بازار به مرور زمان متعادل خواهد شد.

طالب زاده تصریح کرد: تجربه نشان داده که هر بازاری را محدود و به بهانه برخی حمایت ها در روند معاملات دخالت کنیم، بیشتر به اختلال بازار کمک کرده ایم و اتفاقا شرایط را برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سخت تر می کنیم. در شرایط فعلی همه خریداران و فروشندگان از قیمت محصولات آگاه هستند و در صورتیکه برخی محدودیت ها از معاملات کنار رود، قیمت ها در رقابت آزادانه معامله گران و به بهترین شکل ممکن کشف می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها