ناصرپور

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران گفت: برای نخستین بار در معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران، تحویل سکه به جای تحویل فیزیکی،از طریق اوراق بهادار مربوطه یعنی گواهی سپرده کالایی انجام می شود.

علیرضا ناصرپور در گفتگو با «پایگاه خبری بورس کالای ایران»با بیان این مطلب گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی طلا از اسفند ماه سال ۱۳۹۴ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد که افزایش میزان شناخت فعالان بازار از این معاملات ، موجبات توسعه و رشد هرچه بیشتر از این ابزار را فراهم کرد.

وی افزود: لذا در راستای اقدامات توسعه‌ای بورس کالای ایران جهت راه‌اندازی ابزارهای معاملاتی مختلف سکه طلا و لزوم رونق بازار این معاملات و تسهیل در فرایند تحویل قراردادهای آتی سکه طلا، شرکت بورس کالای ایران در نظر دارد فرایند تحویل فیزیکی قراردادهای آتی سکه طلا را در سررسید این قراردادها به کمک گواهی سپرده طلا انجام دهد.

به گفته ناصرپور، در این فرایند با تبادل اطلاعات فی‌مابین شرکت بورس کالای ایران و مدیریت فناوری اطلاعات، در آخرین روز معاملاتی با تطبیق تعداد موقعیت‌های تعهدی باز فروش هر مشتری در معاملات آتی با میزان موجودی دارایی وی در معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا، لیست فروشندگانی که تعهدات خویش را ایفا کرده اند استخراج شده و انتقال مالکیت گواهی از ایشان به خریدارانی که مبلغ ارزش قرارداد را به حساب عملیاتی خویش واریز کرده اند انجام و پس از آن فرایند تسویه نهایی اجرا می‌شود.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا ادامه داد: به این ترتیب دارندگان موقعیت تعهدی خرید در معاملات آتی در صورت ایفای تعهدات طرفین، صاحب گواهی سپرده سکه طلا خواهند شد که امکان معاملات مجدد آن در بازار گواهی سپرده و یا تحویل گرفتن آن از انبار را خواهند داشت. این در حالی است که مشتریانی که تعهدات خود را ایفا نکرده اند تسویه نقدی و مشمول جرایم مطابق با مشخصات قرارداد آتی سکه طلا خواهند شد.

ناصرپور در ادامه تصریح کرد: در این میان ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اینکه معاملات گواهی سپرده سکه طلا از طریق بستر معاملاتی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران انجام می‌شود، کلیه مشتریان دارای کد معاملاتی قراردادهای آتی، ملزم به داشتن کد بورسی سهامداری نیز هستند که در این خصوص مشتریانی که جدیدا اقدام به اخذ کد در معاملات آتی می کنند باید کد بورسی سهامداری را اخذ کرده باشند تا در هنگام تحویل مدارک به بورس کالا ارائه کنند. در خصوص مشتریانی که از قبل کد آتی دارند نیز ترتیباتی اتخاذ شده است تا درسررسید قرارداد آتی دارای کد بورسی سهامداری باشند.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا اعلام کرد: به منظور اجرای این فرایند، دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی نیز اصلاح شده و هم‌ اکنون در نوبت تصویب در جلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار است که در صورت تصویب این دستورالعمل شرکت بورس کالای ایران در نظر دارد فرایند تحویل قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور ماه سال جاری را بر مبنای فرایند مذکور انجام دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها