Capture.PNG

با اعلام اجرای برجام و کنار رفتن سایه تحریم های بین المللی از سر اقتصاد ایران، علاوه بر فعالان بازار سرمایه مردم هم در انتظار نمایان شدن چهره جدید اقتصاد ایران هستند. اقتصادی که باید خود را برای ورود سرمایه گذاران خارجی آماده کند تا از طریق جذب سرمایه های بین المللی علاوه بر جبران کسری بودجه، چرخ تولید، صنعت و گردش اقتصادی کشور پس از چند سال رکود شدید با ریتمی منظم به حرکت در بیاید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در این بین به اعتقاد کارشناسان، وجود تهدیدهای زیر ساختی مختلف در اقتصاد ایران به دست اندازهایی برای ورود سرمایه های خارجی تبدیل شده اند که این امر باید با تدبیر دولت و مسوولان، حل شود. یکی از همان تهدیدهایی که کارشناسان آن را باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد ایران قلمداد می کنند، نوسانات شدیدی نرخ ارز طی سال های اخیر بوده که حتی سرمایه گذاران داخلی را از ادامه سرمایه گذاری در هر صنعتی دلسرد کرده است.

 البته مسوولان اقتصادی نیز با علم به این موضوع و همچنین تاکید قانون رفع موانع تولید مبنی بر ارائه ابزارهایی از سوی دولت برای پوشش نوسان نرخ ارز، برای حل این مشکل فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در شورای عالی بورس دورهم نشستند که سرانجام این شورا برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز به راه اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالای ایران رای داد. بازاری که به گفته رییس کل بانک مرکزی پس از اجرای برجام می تواند تاسیس شود که با همه تفاسیر نباید زمان زیادی تا راه اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالا باقی مانده باشد.

موضع وزارت اقتصاد در قبال بازار مشتقه ارز

 در همین رابطه معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفت و گوی اختصاصی با هفته نامه «بازار امروز» گفت: بازار مشتقه ارز که در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است، قطعا به یکی از بازارهای با اهمیت کشور تبدیل خواهد شد به طوری که کلیه فعالان اقتصادی از جمله تولیدکنندگان، واردکنندگان، صادرکنندگان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند از طریق این بازار ریسک نوسانات نرخ ارز در آینده را پوشش دهند.

 شاپور محمدی افزود: در کشور ما برخی از شرکت های بزرگ همچون پتروشیمی ها می توانند از فعالان ثابت بازار مشتقه ارز باشند؛ همچنین بخشی از درآمدهای ارزی در اختیار دولت بوده و در طرف دیگر شرکت های بزرگی برای خرید ارز وجود دارند که همه این بخش ها می توانند با ورود به قراردادهای فیوچرز ارز علاوه بر افزایش عمق این بازار به ثبات بازار نقدی ارز و اقتصاد کمک کنند.

 معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه اظهار کرد: از طرف دیگر افرادی که می خواهند در بازار ارز سرمایه گذاری کنند، بازار مشتقه ارز به مراتب گزینه بهتری به نسبت بازار آزاد است. چراکه در بازار آزاد عملیات ها غیر شفاف انجام می شود و امکان بروز هر مشکلی در جریان معاملات وجود دارد، اما در بازار مشتقه ارز همه چیز رسمی و قانونمند اما با روال طبیعی خود طی می شود.

 محمدی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا براساس تصویب شورای عالی بورس، بازار مشتقه ارز در بورس کالای ایران راه اندازی خواهد شد؟ گفت: با توجه به این که بهره بردار اصلی بازار مشتقه، بازار کالا هست این ابزار در بورس کالا طراحی شده که در این رابطه شخص وزیر اقتصاد به عنوان رییس شورای عالی بورس در مصوبه ای این شورا موضع وزارت اقتصاد را اعلام کرده است.

منبع: بازار امروز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها