نفت

قیمت‌های نفت روز سه شنبه با وجود به راه افتادن سیل ناشی از توفان هاروی که باعث تعطیلی گسترده پالایشگاه‌های آمریکایی و کاهش تقاضا برای نفت شده است، در پی مختل شدن عرضه در کلمبیا و لیبی افزایش یافت.

به گزارش« پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تعطیلی پالایشگاه‌ها بر اثر وزش توفان قدرتمند، قیمت‌های بنزین آمریکا را روز دوشنبه به ۱.۷۷۹۹ دلار در هر گالن افزایش داد که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۵ بود با اینهمه قیمت‌های بنزین روز سه شنبه اندکی عقب نشینی پیدا کرد و در ۱.۷۳۷۷ دلار قرار گرفت.

بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۳ سنت یا ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۴۶.۸۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت خام آمریکا روز گذشته بیش از ۲ درصد سقوط کرده بود.

بهای نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۲۱ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و در ۵۲.۱۰ دلار در هر بشکه قرار گرفت.

سیل‌های گسترده‌ای که پس از توفان هاروی به راه افتاده اند، پالایشگاه‌های متعدد در امتداد ساحل خلیج مکزیک را ناچار به تعطیلی کرده اند و در حالی که برخی از پالایشگاه‌های مقدمات ازسرگیری فعالیتشان را آغاز کرده‌اند، انتظار می‌رود باران‌های سیل آسا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز ادامه پیدا کنند.

هاروی که از تندباد به یک توفان گرمسیری تبدیل شده است، بیش از اینکه بر تولیدکنندگان نفت تاثیر داشته باشد، به پالایشگاه‌ها لطمه زده است.

بانک بارکلیز اعلام کرد آمارهای دولت آمریکا و گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد حدود ۲ تا ۳ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش متوقف شده یا در حال تعطیل شدن است. بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت نیز متوقف شده است.

این بانک اعلام کرد پیامدهای این توفان احتمالا چندین هفته دیگر طول خواهد کشید.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور تا اول ژانویه ۱۴۱ پالایشگاه نفت با مجموع ظرفیت ۱۸.۶ میلیون بشکه در روز داشت. تگزاس میزبان ۳۰ پالایشگاه با ظرفیت پالایش ۵.۷ میلیون بشکه در روز است.

بازارهای نفت همچنین اختلالات عرضه در لیبی و کلمبیا را مورد توجه قرار دادند. در لیبی پالایشگاه نفت زاویه به دلیل تعطیلی میدان شراره، با نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کند. شراره که ۲۸۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند، بزرگترین میدان نفتی لیبی است و به دلیل مسدود شدن یک خط لوله متصل به پایانه نفتی زاویه از سوی افراد مسلح، حدود یک هفته است که تطعیل شده است.

در کلمبیا نیز حمله یک گروه شورشی، فعالیت دومین خط لوله بزرگ این کشور را متوقف کرد.

با وجود اختلالات عرضه که اخیرا پیش آمده‌اند، تحلیلگران می‌گویند همچنان نفت به شکل گسترده عرضه می‌شود.

منبع:رویترز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها