ثریانژاد

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن، ارتباط فعال با بورس های منطقه ای، لیست کردن دوگانه شرکت های ایرانی در بورس های بین المللی و انتشار اوراق ارزی را از راهکارهای اصلی برای فعال سازی بخش بین الملل بازار سرمایه ذکر کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»محمد ثریانژاد ، جذب سرمایه‌گذاری کلان خارجی بدون وجود ابزار پوشش ریسک را مشکل دانست و گفت: در بحث بین المللی کردن بازار سرمایه، اصلی ترین مسئله، عدم وجود ابزاری برای پوشش ریسک نرخ ارز  است.   

وی افزود: از دیگر مسائل بسیار مهم بازار سرمایه تهیه صورت های مالی شرکت های فعال در بورس بر اساس استانداردهای IFRSاست؛ سرمایه گذار خارجی بدون وجود استانداردهای حسابداری معتبر و بین المللی، انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران را نخواهد داشت.

ثریانژاد در پاسخ به این سوال که  چقدر محتمل است با کاهش نرخ سود بانکی و اوراق بدهی، بازار سهام بتواند جایگزینی برای سپرده های بانکی و اوراق باشد، گفت: بازار سرمایه و بازار پول در واقع دو بازاری هستند که در بلند مدت می‌توانند جایگزین یکدیگر شوند.

وی ادامه داد: فعالان بازار سرمایه، همیشه بازار پول را به عنوان رقیبی جدی هم در عرصه سرمایه‌گذاری و هم در ارزیابی‌های خود، مد نظر قرار می‌دهند. از این رو کاهش نرخ سود بانکی و به طور کلی نرخ بازار پول و بدهی، در صورت روشن بودن افق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری فعالان بازار سرمایه را که طی سال‌های گذشته به دلیل جذابیت یافتن بازار پول و بدهی جذب آن شده بود، می‌تواند در میان مدت به بازار سرمایه هدایت کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن ادامه داد: اگر نرخ سود بانکی افزایش پیدا می کرد به طور قطع به یقین شاهد اثرات منفی و انتقال پول از بازار سرمایه به سمت سپرده های بانکی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی در بلند مدت اثرات بسیار خوبی برای بازار سرمایه و شرکت ها، از محل کاهش هزینه تامین مالی، می تواند داشته باشد و در کوتاه مدت نیز احتمالا بیشترین اثر را روی بازار املاک و مستغلات دارد.

ثریانژاد با بیان اینکه در حال حاضر مسئولیت بخش اعظم تامین مالی در کشور بر عهده سیستم بانکی است و اقتصاد ایران از نظر نظام تامین مالی، همچنان بانک محور است، گفت: در جدیدترین پژوهش های صورت گرفته مشخص شده است بانک محور یا بازار سرمایه محور بودن یک اقتصاد، عامل تعیین کننده ای در رشد و توسعه اقتصادی آن اقتصاد نیست؛ بلکه مساله اساسی، کارکرد درست سیستم بانکی یا بازار سرمایه در اقتصاد یک کشور است. مخصوصا در زمان فعلی که سیستم بانکی ایران دچار مشکلات جدی و بحران های پیش رو  است، نقش بازار سرمایه در تامین مالی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی بخش خصوصی گفت: به طور کلی به منظور افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی شرکت ها، باید به سمت افزایش کارایی بازار سرمایه حرکت کنیم.

ثریانژاد اظهار داشت: برای تسهیل تامین مالی در بازار سرمایه برای شرکت ها و به طور خاص شرکت های خصوصی، باید در جهت رفع موانع و افزایش کارایی بازار سرمایه حرکت کنیم و برای رسیدن به این مهم نیز اولین گام، حذف مقررات دست و پاگیر در خصوص تامین مالی از بازار سرمایه است.

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن ادامه داد: در حال حاضر رویه تامین مالی شرکت ها از محل آورده سهامداران کند صورت می پذیرد و برخی قوانین باعث شده که تمایل شرکت ها برای تامین مالی بیشتر معطوف به بازار بدهی باشد.

به گفته ثریانژاد، برای افزایش سهم تامین مالی از محل آورده سهامداران باید دو راهکار را در پیش گرفت: ابتدا باید قوانین و رویه ها اصلاح شود و در مرحله بعد با در نظر گرفتن مشوق هایی مانند کاهش نرخ مالیات شرکت در صورت تامین مالی از محل آورده سهامداران، هزینه تامین مالی از این محل را برای شرکت ها کاهش داد و آنها را به این سمت متمایل کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم دیگر در خصوص تسهیل تامین مالی از بازار سرمایه، معرفی ابزارهای نوین و جدید در این زمینه است؛ معرفی و استفاده از این ابزارها و همچنین عمق آنها قطعا به تامین مالی شرکت ها کمک شایانی می کند.

این کارشناس بازار سرمایه، به موضوع اوراق بدهی نیز اشاره کرد و گفت: به‌صورت سنتی بخش عمده اوراق بدهی منتشرشده در بورس به اوراق مشارکت اختصاص‌ دارد، بعد از اوراق مشارکت نیز بیشترین مقدار در اختیار اسناد خزانه اسلامی و صکوک است.

ثریانژاد افزود: وجود برنامه ریزی دقیق سامان دهی بازار بدهی، نه تنها ضرورت بازار سرمایه است بلکه همه اقتصاد کشور از آن بهره مند می شود.

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها