پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، اصلی ترین خواسته سرمایه گذاران خارجی، طی مراجعاتی که آنها به مجموعه بازار سرمایه داشته اند، بوده است؛ از این رو سازمان بورس و اوراق بهادار با جدیت به دنبال راه اندازی بازار مشتقه ارزی به عنوان یکی از ضروریات اقتصادی کشور است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه بیست و چهارمین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری با محوریت باید ها و نبایدهای بازار مشتقه ارزی به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: از آنجا که رشد اقتصادی مورد هدف در برنامه ششم توسعه ۸ درصد پیش بینی شده، بر همین اساس برای رسیدن به این هدف باید درصدد رفع کمبود منابع باشیم که این مشکل تنها با جذب سرمایه های خارجی قابل حل است.

قاسم محسنی افزود: همچنین آثار کمبود منابع را امروز در رکود اقتصادی و بازار سهام نیز مشاهده می کنیم به طوریکه نبود نقدینگی از عوامل اصلی افت قیمت سهام طی ماه های اخیر بوده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ما امروز با یکسری مطالبات از سوی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به اقتصاد ایران و به طور مشخص بازار سرمایه مواجه هستیم، گفت: موضوع اول به مقررات برمی گردد. سرمایه گذاران خارجی به دنبال آن هستند که براساس مقررات بازار ایران بتوانند به سهولت فعالیت کنند و قوانین ایران از فعالیت آنها حمایت کافی را انجام دهد. همچنین مواردی دیگری همچون دارا بودن استقبال نهاد ناظر و نحوه گزارشگری مالی شرکت ها که باید دارای استانداردهای بین المللی باشد نیز مطرح است که کاستی های این موارد باید برای سرمایه گذاران خارجی برطرف شود.

وی به مهم ترین خواسته سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: در پی مراجعات سرمایه گذاران خارجی به مجموعه بازار سرمایه، مهم ترین پرسش آنها این است که شما چه ابزاری برای پوشش نوسان نرخ ارز در اختیار سرمایه گذار قرار می دهید؟

محسنی گفت: پاسخ این پرسش را می توان در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر جستجو کرد، جایی که بر اساس آن دولت باید راهکاری برای پوشش ریسک نوسان نرخ ارز پیشنهاد دهد که شورای عالی بورس به تازگی راه اندازی بازار مشتقه ارزی را برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز به تصویب رسانده است.

رییس کمیته برنامه ریزی، سیاست گذاری و ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پیش بینی ما این است فعالان اقتصادی که دارای درآمد ریالی اما بدهی ارزی و یا افرادی که مطالبات ارزی دارند اما هزینه های آنها به ریال است، از راه اندازی بازار مشتقه ارزی استقبال خواهند کرد، چرا که وجود این بازار باعث پوشش ریسک آنها و در نهایت توسعه و رشد بنگاه های اقتصادی می شود.

وی در ادامه به حضور سفته بازان در بازار مشقه ارزی اشاره کرد و افزود: برخی بیان می کنند که در بازار مشتقه ارزی نباید سفته بازها حضور پیدا کنند، اما این در شرایطی است که تجربیات بازارهای مشتقه در کل دنیا نشان داده است که هیچ یک از این بازارها بدون سفته بازها شکل نمی گیرد؛ چرا که حضور آنها باعث افزایش عمق بازار می شود.

محسنی تصریح کرد: همچنین بدون شک بازیگران زیادی راهی بازار مشتقه ارزی خواهند شد و با افزایش رقابت و عمق بالای این بازار، امکان جهت دهی به عرضه و تقاضا و قیمت ها از سوی افرادی خاص و محدود وجود نخواهد داشت. از طرفی می توان براساس دستورالعمل بازار، امکان ثبت سفارش عمده از سوی افراد را مدیریت کرد که البته با توجه به تجربه بورس کالا در سال های اخیر برای این موارد برنامه ریزی دقیقی صورت می گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به موضوع تک نرخی شدن ارز قبل از راه اندازی بازار مشتقه ارزی اشاره کرد و گفت: عده ای معتقدند اگر ارز تک نرخی نشود، بازار مشتقه ارزی نیز نمی تواند راه بیفتد که بنده معتقدم این موضوع مانعی برای راه اندازی بازار مشتقه ارز نیست؛ چراکه در حال حاضر قراردادهای آتی سکه طلا که همبستگی بالایی با نرخ دلار دارد، به صورت فعال در حال انجام است. از آنجا که قیمت سکه براساس طلا جهانی که به دلار است و در طرف دیگر نرخ دلار نیز در بازار ما به ریال تعیین می شود، مشاهده می کنیم که با وجود نبود ارز تک نرخی، معاملات آتی سکه با قابلیت و عمق بالا در جریان است.

به گفته محسنی، به طور طبیعی تحقق یکسان سازی نرخ ارز، فعال شدن پیمان های ارزی (بین بانکی) و لغو تحریم ها که از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است، می تواند به شکل گیری بهتر بازار مشتقه ارزی کمک کند اما حتی در مورد تحریم ها نیز باید اشاره کرد معمولا قراردادهای آتی منجر به تحویل نمی شود که ما نیاز مبرمی به نقل و انتقالات بانکی ناشی از لغو تحریم ها داشته باشیم. در این بین منابع ارزی معامله گران اندکی که در قراردادهای آتی ارز به زمان تحویل می روند را می توان از سوی صرافی ها تامین کرد و به نظر نمی رسد با توجه به ماهیت بازار مشتقه، مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها