در حالیکه به نظر می رسد سیاست گذاران اوپک با پیش بینی افزایش تقاضا، اطمینان زیادی به بهبود پایدار قیمت نفت نسبت به پایین ترین نرخ طی سال جاری دارند، اما بازارهای مشتقه خود را برای سناریوی جدیدی آماده می کنند و آن «کاهش قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه تا پایان سال ۲۰۱۵» است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، سطح نوسانات قیمت نفت در بازار رو به بالاست که این عامل خود معیار وسیع تری از تمایل به ریسک پذیری برای تعیین قیمت معاملات اختیار خرید می باشد. همچنین نوسانات قراردادهای مشتقه با سررسید دسامبر، علی الخصوص در معاملات اختیار خرید با حجم معامله بسیار کم، به اوج خود در چهار ماه اخیر رسیده است.

به طور کلی ماه دسامبر زمانی است که خریداران و فروشندگان نیازهای آینده خود را با افزایش نوسانات قیمت ها تامین می کنند. از طرف دیگر زمان برگزاری جلسات شش ماهه اوپک معمولاً در این ماه می باشد.

دبیرکل اوپک در روز پنجشنبه گذشته گفت که این گروه انتظار افزایش تقاضا برای نفت را به منظور جلوگیری از کاهش آتی قیمت ها دارد و با توجه به اینکه گروه اوپک بر روی سیاست دفاع از سهم بازار پافشاری دارد معتقد است که بازار در سال ۲۰۱۶ از توازن و تعادل بیشتری برخوردار خواهد بود.

ورود نفت به بازار اختیار معامله خرید هیچ جایی برای عرضه بیش از تقاضا که باعث کاهش ۶۰ درصدی ارزش نفت از زمان اوج خود در سال ۲۰۰۸ باقی نخواهد گذاشت.

«اسکات شلدون»، کارگزار نفتی آیکپ (ICAP)، گفت: " آنچه که در حال رخ دادن است اینکه بازار در حال قانونمند شدن با این واقعیت است که این کاهش قیمت ها در نتیجه هیچ تغییر قابل توجهی در عرضه یا تقاضای اقتصادی بوجود نیامده است."

نظرسنجی های ماهانه قیمت نفت پایگاه خبری رویترز نیز نشان می دهد که در روز پنجشنبه اکثر تحلیگران معتقد بودند که قیمت ها با افزایش تقاضای بازارهای نوظهور به ۶۰ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه تا انتهای سال ۲۰۱۵ و به ۶۹ دلار برای سال آتی خواهد رسید؛ با این حال معاملات اختیار خرید نفت خام دیدگاه کاملا متفاوتی دارند.

قراردادهای اختیار فروش هولدینگ ICEبرنت که به دارنده خود حق فروش نفت با یک قیمت از پیش تعین شده در یک زمان مشخص را می دهد، نسبت به قرارداد های اختیار خرید در طول ۱۲ ماه آینده با نسبت دو به یک از تعداد بیشتری برخوردار هستند و این امر موکد روند نزولی این بازار است.

در قرارداد اختیار معامله برنت با سررسید سپتامبر، یک چهارم از دارندگان قرارداد اختیار فروش به دنبال حق فروش با قیمت کمتر از ۵۲ دلار در هر بشکه می باشند که کمتر از نرخ فعلی قرارداد های آتی با ارزش ۵۴ دلار در هر بشکه است. برای دارندگان قرارداد اختیار فروش با سررسید دسامبر، این درصد به یک سوم از دارندگان قرارداد افزایش یافته است.

بزرگترین معامله در قراردادهای اختیار معامله که تا پایان سال سودمند باشد قراردادهای فروش با قیمت ۵۰ دلار در هر بشکه است.

اسکات شلدون، کارگزار نفت ICAPادامه داد: " کاهش قیمت ها ممکن است کمی بیشتر از پیش بینی های مردم باشد. " وی افزود : " فروش نفت به قیمت ۵۰ دلار در پایان سال بر اساس بازار اختیار معامله محتمل است. قطعاً تقاضای بنزین و سایر مقطرات افزایش خواهد یافت، اما این میزان تقاضا کافی نبوده و واکنشی را که عرضه کنندگان به دنبال آن هستند، در بر ندارد."

اختیار معامله ارزان

به علاوه در راستای منحنی آتی، قرارداد برنت با سررسید دسامبر، در مقایسه با حدود ۸ درصد کاهش قرارداد بنچمارک، بیش از ۱۶ درصد در سال جاری تاکنون کاهش یافته است.

«هری تیچیلینگوریان» تحلیلگر بانک و مؤسسه خدمات مالی «بی. ان. پی پاریباس» می گوید: او خیلی نسبت به قیمت نفت خام خوشبین تر بوده و پیش بینی می کرد که قیمت نفت از بشکه ای ۵۳ دلار به بشکه ای ۶۹ دلار در اواخر سال ۲۰۱۶ خواهد رسید. اما در حال حاضر، استفاده از قراردادهای اختیار معامله جهت مقابله با کاهش بیشتر قیمت نفت به طور منطقی ای ارزان قیمت است.

وی ادامه داد: " قطعاً، تعداد زیادی از مردم هستند که در خصوص کاهش قیمت ها و اینکه چطور این تضعیف قیمت ها ممکن است بیشتر از سه چهارم باشد، نگرانند و خود را جهت خرید اختیار معامله فروش آماده می کنند. "

FacebookTwitterGoogle+

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها