مس

بازار مس در هفته گذشته، شاهد رشد ۰.۹ درصدی قیمت بود که عمدتا به دلیل کاهش ۱۷ هزار و ۴۰۰ تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن و سطوح پایین ارزش دلار بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت مس طی روزهای پایینی هفته، کاهش را نیز تجربه کرد که به باور تحلیلگران، به دلیل تثبیت قیمت مس بود. قطعی برق واحد ذوب پاسار در فیلیپین که ناشی از وقوع زلزله ۶.۵ ریشتری بود، باعث تعطیلی این واحد ذوب شد که خود عاملی بر افزایش قیمت مس بود.

روز دوشنبه، بورس فلزات لندن با تعطیلی روز ۲۸ آگوست انگلستان، تعطیل بود. بازار مس در روز سه‌شنبه، با توجه به تضعیف ارزش دلار به حداقل ۳۳ ماه گذشته و کاهش ذخایر بورس فلزات لندن، شاهد رشد ۱.۲ درصدی قیمت بود. این رشد در حالی اتفاق افتاد که با ۳ روز تعطیلی متوالی بورس، انتظار می‌رفت که تقاضای این فلز سرخ و به تبع آن، قیمت کاهش پیدا کند. همانطور که بیان شد، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این روز حدود ۷ هزار و ۸۰۰ تن کاهش یافت. ارزش دلار در حالی به حداقل ۳۳ ماه اخیر خود رسید که یورو در این روز، حداکثر ۳۳ ماه گذشته خود را به ثبت رساند. کاهش متوالی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از تاریخ ۱۰ جولای تاکنون، بیانگر افزایش تقاضا است.

قیمت مس در روز چهارشنبه، تحت تاثیر عواملی نظیر رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی و افت قیمت نفت، روند صعودی خود را متوقف کرده و ارزش آن در بورس فلزات لندن، با ۰.۶ درصد کاهش همراه شد. قیمت لحظه‌ای مس در روز چهارشنبه، حتی به بیش از ۶،۸۰۰ دلار بر تن نیز رسید که بیشترین میزان خود در ۳ سال گذشته است. افت قیمت‌ها در حالی رخ داد که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن همچنان در حال کاهش بود و از حجم مس موجود در این انبارها، طی روز چهارشنبه، حدود ۱۰ هزار تن کاسته شد. موجودی ذخایر مس در این انبارها، طی این روز به ۲۲۳ هزار و ۵۰ تن رسید.

به اعتقاد تحلیل‌گران موسسه متال بولتن، شرایط عوامل مختلف حاکم بر بازار به‌گونه‌ای است که تداوم روند صعودی قیمت مس را در پی دارد. به نظر آن‌ها، در حال حاضر عاملی که بتواند این روند را متوقف کند، وجود ندارد و افت مقطعی قیمت مس، تنها برای تثبیت سطوح قیمتی رخ داد. روز پنج شنبه نیز، نوسان قابل توجهی در قیمت مس رخ نداد و ارزش این فلز در بورس فلزات لندن، تحت تأثیر عواملی نظیر کاهش شاخص ارزش دلار، رشد قیمت جهانی نفت و اخباری مبنی بر توقف مقطعی واحد ذوب پاسار در فیلیپین، حدود ۰.۶ درصد افزایش یافت.

انتشار اخبار مربوط به رشد شاخص مدیران خرید بخش صنعت چین در ماه آگوست، از دیگر عوامل مثبت تأثیرگذار بر روند قیمتی مس در روز پنج شنبه بود. بنابر آمار اعلام شده، این شاخص در ماه آگوست به رقم ۵۱.۷ رسید که بیشتر از نرخ ۵۱.۳ آن در ماه جولای بود. طی روز پنج‌شنبه، به موجودی ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن ۵ هزار و ۴۰۰ تن اضافه شد. لازم به‌ذکر است که تا پیش از روز پنج‌شنبه، ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن از تاریخ ۱۰ جولای، همواره رو به کاهش بود.

همان‌طور که اشاره شد، واحد ذوب پاسار فیلیپین که در اختیار شرکت گلنکور قرار دارد، بر طبق برنامه از قبل تعیین شده به منظور انجام تعمیرات دوره‌ای، فعالیت خود را متوقف کرد. این در حالی بود که در چند هفته پیش از آن، میزان تولید این واحد به دلیل وقوع مشکلاتی در تامین برق مورد نیاز آن، کاهش یافته بود. این واحد در ایالت لِیِت فیلیپین واقع است که در حال حاضر تحت تاثیر آثار مخرب زلزله ۶.۵ ریشتری قرار دارد. این زلزله در تاریخ ۶ جولای رخ داده بود. در روز پایانی هفته، بازار مس تحت تأثیر عواملی نظیر افزایش ارزش دلار، افت قیمت نفت و اخبار منتشر شده مبنی بر ضعف برخی شاخص‌های اقتصادی در ژاپن و اشتغال در آمریکا، با افت قیمت همراه بود. قیمت این فلز در روز جمعه با ۰.۲ درصد افت در بورس فلزات لندن همراه بود.

مشابه با روز چهارشنبه، افت قیمت مس در حالی رخ داد که از ذخایر انبارهای مس در بورس فلزات لندن کاسته شد. طی روز جمعه، حدود ۵ هزار تن از حجم موجودی انبارهای بورس کاسته شد. آمارهای منتشر شده از وضعیت اشتغال در آمریکا نشان می‌دهد که در ماه آگوست، حدود ۱۵۶ هزار فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده است که از رقم مورد انتظار ۱۸۰ هزار شغل کمتر است. در ژاپن نیز شاخص مدیران خرید بخش صنعت از رقم ۵۲.۸ ماه جولای، به رقم ۵۲.۲ در ماه آگوست رسید. نمودار ۱، نوسانات قیمت نقدی و موجودی انبار مس در بورس فلزات لندن را برای یک ماه اخیر نشان می‌دهد.

                                            

با توجه به نمودار ۱، طی هفته گذشته، قیمت مس به‌طور کلی رشد ۰.۹ درصدی داشت که با کاهش حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن همراه بود. در روزهای پایانی ماه آگوست و ابتدای ماه سپتامبر، قیمت مس تحت نوسان انتشار اخبار اقتصادی کشورهای آمریکا، چین و ژاپن و همچنین نوسانات شاخص ارزش دلار با اندک کاهش روبه‌رو شد و نتوانست در قیمت بالای سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن تثبیت شود. با این وجود، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند عرضه و تقاضا در بازار، سیر صعودی قیمت مس در آینده نزدیک را تقویت خواهد کرد. پیش‌بینی مؤسسه مک‌کواری نیز بیانگر رشد قیمت مس در فصل‌های باقی‌مانده سال جاری و سال آتی است. تقویت تقاضای چین و وقفه‌های تولید مس معدنی در کنار سطوح پایین ارزش دلار، از جمله عوامل کلیدی هستند که تاکنون باعث رشد قیمت مس شدند.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها