پسته

پسته دامغان یکی از بهترین گونه های پسته تولیدی در ایران است که برنامه پذیرش و عرضه آن در بورس کالا پس از پذیرش محصول پسته استان کرمان، مطرح شده تا بزودی این محصول در زمره محصولات حوزه کشاورزی عرضه شده در بورس قرار گیرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طبق آمارهای اعلام شده بیش از ۱۵ درصد از پسته تولیدی کشور در شهرستان دامغان کشت و سالانه بیش از هفت هزار تن از پسته این شهرستان به سایر نقاط کشور ارسال می شود. 

پسته خام دامغان اغلب به صورت کیلویی و برای تازه خوری خرید می شود و اکثر مشتریان می کوشند تا در هنگام تهیه این محصول بهترین آن را خریداری کنند. از این رو، راه اندازی واحدهای فرآوری این محصول کشاورزی و عرضه آن در بورس کالا می تواند علاوه بر اشتغال زایی، در برنامه ریزی و مدیریت برای منسجم و هدفمند کردن صادرات پسته به نقاط مختلف جهان نیز موثر واقع شود.

در همین ارتباط، دبیر انجمن پسته استان سمنان در خصوص مزایای عرضه این محصول در بورس کالای ایران به خبرنگار  ایرنا گفت: عرضه محصول پسته دامغان استان سمنان در بورس کمک بزرگی به معرفی محصول در داخل کشور می کند و هر تاجری که بخواهد حجم قابل توجهی پسته را خریداری کند، می تواند با اطمینان بیشتر و با آرامش خاطر بالاتری محصول مورد نظر خود را از بورس کالا تامین کند.

منصور عباسیان افزود: با توجه به اینکه برای عرضه پسته در بورس کالا بایستی استانداردهای خاصی را رعایت کرد، محصول براساس کیفیت در درجه های مختلف تفکیک و طبقه بندی می شود، قیمت محصول بگونه ای شفاف تعیین می شود که این امر هم به نفع کشاورزان است و هم حفظ منافع خریداران را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه ورود پسته دامغان به بورس کالا در تأمین مالی سریع تر کشاورزان و باغداران نقش مهمی ایفا می کند، گفت: وجود صندوق های سرمایه گذاری کالایی و استفاده از گواهی سپرده پسته می تواند در تأمین به موقع منابع مالی موردنیاز فعالان این حوزه موثر واقع شود. زیرا کمبود نقدینگی مشکل اصلی باغداران و کشاورزان است و باغداران پسته نیز از این امر مستثنی نیستند. زیرا در حال حاضر تاجران و فروشگاه های بزرگ پسته را از باغداران به صورت سلف خریداری و با ارایه چک با آنها تسویه می کنند. 

وی افزود: این در حالی است که تجمیع منابع مالی سرمایه گذاران در قالب یک صندوق سرمایه گذاری کالایی می تواند در حل مشکلات مالی باغداران نقش مهمی داشته باشد. بطوریکه در صورت راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی، کشاورز و باغدار محصول خود را زیر قیمت نمی فروشد و سریع تر به پول خود دست پیدا می کند.

عباسیان وجود ابزارهای نوین مالی در بورس کالا را در بهبود وضعیت مالی و رفع دغدغه های کشاورزان موثر دانست و گفت: یکی از بهترین اقدامات دولت کمک به راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی است که به تازگی برای محصول پسته نیز مطرح شده است. بطوریکه با تجمیع منابع مالی در این صندوق ها می توان در حوزه کشاورزی و به ویژه محصول پسته به کمک کشاورزان شتافت.

وی تاکید کرد: هرچه در عرضه محصولات کشاورزی به سمت ابزارهای نوین مالی و روش های علمی و پیشرفته، همانند آنچه امروز در بورس کالای ایران وجود دارد، حرکت کنیم به نفع کشاورزان بزرگ و حتی خرده مالکان خواهد بود.

دبیر انجمن پسته استان سمنان در خصوص امکان هدفمندسازی بازار پسته داخلی و توسعه بازارهای خارجی این محصول از طریق عرضه در بورس کالا عنوان کرد: به هر میزان برای عرضه محصول پسته در بازار داخلی و حتی بازارهای خارجی تلاش کنیم، به نفع بخش کشاورزی ایران و توسعه سهم آن در اقتصاد کشور خواهد بود. از این رو با توجه به اینکه ۵۰ درصد پسته دامغان به صورت تازه خوری و مابقی آن به صورت خشک مصرف می شود، در مرحله اول پسته خشک برداشت شده از باغ های دامغان طی برداشت سال جاری را بزودی در بورس کالا عرضه خواهیم کرد.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها