بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که دیدار مدیرعامل بورس کالای ایران و با امام جمعه رفسنجان ، اختصاص ۱۰ درصد از بازار بورس کالای ایران به محصولات کشاورزی، استقبال از ورود حقیقی‌ها به رینگ پتروشیمیایی بورس کالا، حل معضل دلال های بی هویت با راه اندازی بورس سیمان و نیز اعلام مزیت های عرضه پسته دامغان در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

لزوم ساماندهی معاملات پسته با استفاده از ظرفیت های بورس کالا

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»در هفته گذشته مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با امام جمعه رفسنجان دیدار و درباره ساماندهی بازار پسته از طریق عرضه در بورس کالا و کمک به حل مشکلات کشاورزان و باغداران این حوزه گفتگو کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور با اشاره به مشکلات سال های قبل کشاورزان در خصوص فروش محصول پسته، استفاده از ظرفیت های بورس کالا را مورد تاکید قرار داد و گفت: پتانسیل های موجود در این بازار می تواند برای ساماندهی معاملات پسته مورد استفاده قرار گرفته و مانع از اجحاف حقوق کشاورزان شود.

وی افزود: متاسفانه در سال های قبل حضور و عملکرد برخی سودجویان در بازار پسته موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزان شد که امیدواریم با فعالیت های بورس کالا در حوزه مبادلات و تجارت پسته این نقیصه مرتفع شده و مشکلات کشاورزان حل شود.

اختصاص ۱۰ درصد از بازار بورس کالای ایران به محصولات کشاورزی

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه ساز و کار مناسبی برای عرضه محصول پسته در بورس تعریف شده است گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد از بازار بورس کالای ایران به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه پسته یک کالای اصلی و ارزآور برای کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: نبود یک بازار منسجم باعث شد که در سال گذشته پسته با کیلوئی ۱۹ هزار تومان هم فروش رود که این مبلغ بهای تولید محصول است و تولیدکننده دیگر رغبتی برای تولید در سال آینده ندارد و بسیاری از کشاورزان به همین دلیل اقدام به فروش زمین‌های خود کردند.

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه از اواخر سال ۹۵ مقدمات ورود پسته به بورس کالا فراهم شده است،گفت: این اقدام در راستای فروش پسته با یک ساز و کار مناسب و شفاف بوده و بورس کالا، محلی برای کشف قیمت است.ضمن اینکه از طریق بورس کالا از حضور دلالان جلوگیری شده و تمام معاملات به‌صورت شفاف انجام می‌شود.

بورس کالا از بخش های اثرگذار در رونق صنعت فولاد است

هفته گذشته مراسم تودیع عبدالمجید شریفی مدیرعامل سابق شرکت ملی فولاد ایران و معارفه منصور یزدی زاده به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت، با حضور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس سازمان ایمیدرو،رییس انجمن فولاد ایران ،مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران برگزار شد.

در این مراسم مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بورس کالای ایران را یکی از بخش های اثرگذار در رونق صنعت فولاد دانست و گفت: باید بپذیریم که باید جایگاه بهتری در دنیا و به ویژه در منطقه در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته باشیم که زنجیره فولاد یکی از مهمترین بخش های آن است.

وی با بیان اینکه ۴۳ درصد بازار معادن و صنایع معدنی دنیا به صنعت فولاد اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: در این حوزه مشاهده شد که با یک اتفاق کوچک در برجام، میزان صادرات فولاد ایران به حدود ۶ میلیون تن رسید تا فعالان صنعت فولاد کشور در زمان رکود بازار فولاد بتوانند در کنار تولیدکنندگان چین سهم بازار خود را افزایش دهند.

در این مراسم منصور یزدی زاده مدیر عامل جدید شرکت ملی فولاد ایران اولویت کار خود را ایجاد همگونی در زنجیره فولاد دانست و به نقش بورس کالای ایران در شفافیت معاملات حوزه فولاد اشاره کرد و گفت: صنعت فولاد کشور ارتباط خوبی با حوزه بورس کالا دارد و باید تلاش کرد برای تحقق اهداف دو طرف، ارتباط بین بورس کالا با مجموعه های فولادی در کشور توسعه یابد.

استقبال از ورود حقیقی‌ها به رینگ پتروشیمیایی بورس کالا

دبیرکل اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی با حمایت از ورود معامله‌گران حقیقی به رینگ محصولات پتروشیمیایی بورس کالا گفت: این تصمیم باعث می‌شود تا ضمن ایجاد تحرک تنوع خرید نیز در این بازار فراهم شود.

حسین دُر با بیان اینکه اقدام بورس کالا تحرک خریداران و تنوع میان سلیقه‌های مختلف عرضه و تقاضا را در بازار فراهم می کند، عنوان کرد: بر اساس آیین نامه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا چنانچه محصولات بر اساس مجوزهای صادر شده از سوی سامانه بهین یاب و طی دو مرحله عرضه شوند و خریداری برای آن وجود نداشته باشد اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند متقاضی محموله عرضه شده باشند. این فرآیند باعث می شود تا از پدیده‌هایی همچون خریداری کد معاملاتی نیز جلوگیری شود.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرروت حمایت از اقدام بورس کالا برای ورود حقیقی ها به رینگ محصولات پتروشیمیایی یادآور شد: به طور حتم بورس کالا با نظارت بر روند قیمت ها از بروز هر گونه اخلال در عرضه و تقاضا جلوگیری خواهند کرد.

حل معضل دلال های بی هویت با راه اندازی بورس سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از راه اندازی بورس سیمان خبر داد و گفت: با راه اندازی بورس سیمان دلال های بی هویت در این عرصه حذف می شوند.

عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه در گذشته مصالح فروشان با فعالیت در عرصه سیمان در کنترل عرضه و تقاضای بازار نقش داشتند، گفت: امروز شاهد حضور دلال های بی هویت در این عرصه هستیم که بازار را به هم ریخته اند و هنوز موفق به ساماندهی آنها نشده ایم.در این زمینه راه اندازی بورس سیمان برای کشف قیمت آن و حذف دلال ها در دستور کار است.

وی به طراحی ساز وکار مورد نیاز برای عرضه سیمان در بورس اشاره کرد و با اشاره به تقاضای سالانه ۵۰ میلیون تنی داخلی تصریح کرد: باید کارگزاری های داخلی سیمان در این زمینه فعال شده و به ارائه آموزش های لازم پرداخته شود که این امر زمانبر است اما این مهم در خصوص بازارهای صادراتی به دلیل محدود بودن شرکت های مربوطه در حول و حوش مرزها راحت تر بوده و به زودی نهایی می شود.

تامین مالی از بورس کالا در راستای سند توسعه صنعت خودرو در افق ١٤٠٤

میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: یکی از مهمترین شاخصه های موجود در بورس کالا کشف قیمت یک کالا است. مکانیزمی که در آن شفافیت و معامله ای کارآمد میان عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان شکل می گیرد. گذشته از این، معامله خودرو در بورس موجب تامین مالی شده و می تواند در آینده پشتوانه ای قدرتمند برای صنعت خودرو به حساب آید.

وی افزود: این همان مدلی است که در سند توسعه صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ نیز دیده شده و روش های مشخص و متنوعی برای تامین مالی خودروسازی ها تعیین شده است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: براساس اطلاعات منتشر شده، ابتدا قرار است خودروسازان با محصولات کم تیراژشان برای کشف قیمت و شفافیت در بورس حضور یابند اما به طور مشخص بورس کالا برای تامین مالی بستر مناسبی است و به نوعی از سایر مسیرهای تامین مالی ریسک کمتری دارد.

او معتقد است، وجود انحصار در بازار خودروی ایران و در پی آن ورود شورای رقابت به قیمت گذاری از جمله چالش های صنعت خودرو است که اگر عرضه خودرو در بورس و کشف واقعی قیمت محصولات در فضای رقابتی با برنامه ریزی و جدی گرفته شود، می توان به ساماندهی روند قیمتی محصولات تولید داخل امیدوار بود.

معرفی پسته دامغان به بازارهای جهانی با عرضه در بورس کالا

دبیر انجمن پسته استان سمنان گفت:عرضه محصول پسته دامغان در بورس کمک بزرگی به معرفی محصول در داخل کشور می کند و هر تاجری که بخواهد حجم قابل توجهی پسته را خریداری کند، می تواند با اطمینان بیشتر و با آرامش خاطر بالاتری محصول مورد نظر خود را از بورس کالا تامین کند.

منصورعباسیان با بیان اینکه ورود پسته دامغان به بورس کالا در تأمین مالی سریع تر کشاورزان و باغداران نقش مهمی ایفا می کند، گفت: وجود صندوق های سرمایه گذاری کالایی و استفاده از گواهی سپرده پسته می تواند در تأمین به موقع منابع مالی موردنیاز فعالان این حوزه موثر واقع شود. زیرا کمبود نقدینگی مشکل اصلی باغداران و کشاورزان است و باغداران پسته نیز از این امر مستثنی نیستند. زیرا در حال حاضر تاجران و فروشگاه های بزرگ پسته را از باغداران به صورت سلف خریداری و با ارایه چک با آنها تسویه می کنند.

وی تاکید کرد: هرچه در عرضه محصولات کشاورزی به سمت ابزارهای نوین مالی و روش های علمی و پیشرفته، همانند آنچه امروز در بورس کالای ایران وجود دارد، حرکت کنیم به نفع کشاورزان بزرگ و حتی خرده مالکان خواهد بود.

معاملات پسته در بورس کالا باید راه‌اندازی شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: بورس کالا می‌تواند قیمت واقعی پسته را در موقعیت مناسب و مقرر تعیین کند گفت: اتاق بازرگانی کرمان اصرار دارد که پسته وارد بورس کالا شود.

سید مهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه بورس یعنی معامله کالا به‌صورت کاملا شفاف، گفت:عرضه کالا در بورس باعث می‌شود تولید کننده در یک فضای کاملا مطمئن و بدون ابهام، معامله خود را انجام دهد.علاوه بر این بورس نقش برد - برد را در معامله دارد و اتاق بازرگانی کرمان اصرار دارد که پسته وارد بورس کالا شود.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه از همه فعالیت‌های رسمی و شفاف بازار در راستای توسعه استان حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بورس کالا می‌تواند یک تاثیر عمیق در توسعه و گسترش بازار پسته داشته باشد و همه امکانات لازم را برای ورود پسته به بورس را فراهم می‌کنیم.

حل مشکل صادرات پسته با عرضه گسترده در بورس کالا

رئیس انجمن پسته ایران یکی از مشکلات صادرات پسته را خرده فروشی آن دانست و گفت: برای رفع این مشکل صادرکنندگان می توانند مجموع پسته مورد نیاز خود را یکجا از بورس کالا خریداری و تامین کنند.

محسن جلال پور افزود: تلاش داریم پسته در بورس کالای ایران به شکل گسترده عرضه شود زیرا با این اقدام به طور حتم مشکل نقدینگی این صنعت نیز برطرف می شود و به طور حتم عرضه پسته در بورس کالا به دلیل وجود نظارت ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

جلال پور تصریح کرد: با تشکیل هرچه سریع تر صندوق پسته در کرمان به ثبات بازار این محصول در طول سال کمک می شود و تاکنون نیز با برگزاری جلسات متعدد تلاش شده تا با مدیریت و ایجاد تمهیدات لازم و دریافت نقدینگی از بانک ها تا حدودی مشکل تولید کنندگان پسته برطرف شود.

تقویت تجارت بین المللی پسته با عرضه در بورس کالا

معاون شرکت بورس کالای ایران در آیین افتتاح چهارمین جشنواره ملی پسته در دامغان، گفت:تاکنون ۲ صندوق پسته توسط بانک کشاورزی ایران و پسته کرمان ویژه فروش کوتاه مدت پسته ایجاد شده است.

محمد اسکندری با بیان اینکه صندوق ویژه پسته در دامغان به منظور بهبود کیفیت، ارتقا و توسعه این محصول راهبردی ایجاد می شود، افزود: تجارت محصولات کشاورزی با ورود به بازار بورس، توسعه و ارتقا خواهد یافت.

وی با بیان اینکه با ورود پسته به بورس کالا، تجارت بین المللی پسته تقویت شده و منافع پسته وارد جیب باغدار می شود،گفت: شهرستان کرمان به عنوان قطب پسته وارد بورس کالا شده است و امروز نوبت شهرستان دامغان است تا از این امکان بهره مند شود.

با عرضه پسته در بورس کالا، سود صادرات نصیب باغداران می شود

دبیر کل انجمن پسته ایران گفت: با ورود و عرضه پسته به بورس کالا مشتریان خارجی پسته ایرانی می توانند محصول مورد نیاز خود را مستقیم خریداری کنند.

سید محمد ابراهیم علوی به حذف واسطه ها از بازار با عرضه محصول در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه اکثر باغداران پسته به صورت خرده مالکان بوده و سطح زیر کشت پایینی دارند، واسطه ها پا به میدان گذاشته و به دلیل اطلاع از مشکلات نقدینگی کشاورز و باغدار، اقدام به خرید محصول به قیمت های پایین می کنند. این در حالی است که محصول پسته تولیدی در کشور می تواند پس از تجمیع در بورس کالا صادر  شده و سود اصلی آن به جای رفتن به جیب دلالان و واسطه ها نصیب خود باغداران شود.

دبیرکل انجمن پسته ایران عنوان کرد: بورس کالا با آماده سازی انبارهای ذخیره محصول در استان های پسته خیز می تواند رابطه بین خریدار و فروشنده پسته را به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه ها برقرار کند و در این شرایط، از صرف هزینه های مضاعف برای حمل کالا جلوگیری می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها