رحماني

امروزه یکی از چالش های مهم بازارها توانایی پیش بینی و مدیریت قیمت ها و حجم عرضه کالاهای مختلف است؛ موضوعی که در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار در دولت دوم حسن روحانی نیز به آن اشاره شد. 

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار در دولت دوازدهم در حالی در ماه جاری با تاکید بر پیش بینی پذیر کردن بازارها آغاز شد که گهگاه شرایطی در بازارها شکل می گیرد که به تبع آن تعادل بازارها بر هم خورده و نوسانات قیمتی محسوسی ایجاد می شود. ضمن اینکه گاهی به علت پیش بینی پذیر نبودن بازار مجبور هستیم در عین تولید داخل، به واردات اقدام کنیم. این در حالی است که اگر تنظیم بازار به سمتی حرکت کند که پیش بینی بازار یک قدم جلوتر باشد، کشور و مردم از فشارهای ناشی از نوسانات قیمتی و بر هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا، مصون خواهند ماند.

اما، چالش پیش بینی پذیر کردن بازارها در حالی طی ماه جاری مورد بحث مسئولان ستاد تنظیم بازار قرار گرفت که بند الف ماده ۳۲ برنامه ششم توسعه نیز به استفاده از ابزارهای مالی برای پیش بینی پذیر شدن بازارها اشاره کرده است و در این میان تاکید شده که بورس کالای ایران می تواند به کمک پتانسیل و ظرفیت های خود در اجرای این ماده قانونی موثر واقع شود.

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص مزایای پیش بینی پذیر کردن بازارها گفت: پیش بینی پذیری بازارها یعنی کاهش ریسک سرمایه گذاری که البته در شرایط کنونی با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و اوضاع منطقه ای، عدم اطمینان در بازارها در مقایسه با ۱۰ سال گذشته افزایش یافته و این عدم اطمینان بحثی جدی در حوزه سرمایه گذاری و مدیریت بازارهاست.

علی رحمانی افزود: اینکه بخواهیم عدم اطمینان را از بین ببریم، امری دشوار است؛ اما با اتخاذ سیاست گذاری صحیح می توان به این امر دست یافت.

وی ضمن اشاره به ماده ۳۲ برنامه ششم توسعه و نقش بورس کالا در اجرای آن به کمک ابزارهای مالی، از فضای عدم اطمینان در حوزه مالی و ارزی سخن گفت و اظهار کرد: در حوزه مالی و ارزی می توان از ابزارهای نوین و معاملات مشتقه برای پوشش نوسانات و پیش بینی پذیر کردن بازارها استفاده کرد.

استاد دانشگاه الزهرا با بیان انواع پوشش ریسک ها به کمک ابزارهای نوین مالی به کمک بازار سرمایه و بورس تاکید کرد: طبق ماده ۳۲ برنامه ششم توسعه، ریسک های مختلف از جمله ریسک تغییر ارزش و همینطور ریسک جریان نقدینگی را می توان به کمک ابزارهای مالی پوشش داد و به حداقل ممکن رساند. زیرا یکی از راه هایی که نوسانات را منتقل و کنترل می کند، استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های بازار سرمایه و به ویژه بورس کالای ایران است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: در حال حاضر ابزارهای متنوعی در بازار سرمایه و بورس کالا وجود دارد که می تواند برای مدیریت بازار کالاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد، اما برای تحقق این امر لازم است زیرساخت ها و بسترهای مورد نیاز فراهم شود.

وی با اشاره به نوسان چند ۱۰۰ درصدی نرخ ارز در کشور طی سال های گذشته، گفت: طی سال های گذشته در حوزه بازار ارز این اتفاق افتاد و عدم استفاده از ابزارهای موجود نوسانات زیادی را ایجاد کرد. اما در بازارهایی همچون کشاورزی و محصولاتی از جمله گندم می توان به کمک این ابزارها ریسک های موجود را پوشش داد و بازارها را به سمت پیش بینی پذیر کردن سوق داد.

رحمانی معاملات مشتقه، سلف و گواهی سپرده کالایی را از جمله ابزارهای مفیدی برشمرد که در پوشش و کاهش ریسک و پیش بینی پذیر کردن بازار محصولات کشاورزی موثر هستند.

منبع:میزان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها