بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که برگزاری نشست بررسی عرضه محصول پسته زرند کرمان در بورس کالای ایران، نهایی شدن تسویه چند مرحله‌ای در بورس کالا ،،علاقمندی باغداران پسته به عرضه محصول در بورس کالا و آغاز پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه‌ گذاری طلا در هفته آینده از مهم ترین آنها بود.

مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا 

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به اجری سیاست قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: اساساً سیاست خرید تضمینی در کشور به سمت اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و به عبارتی سیاست قیمت تضمینی در حرکت است. بطوریکه این طرح طی دو سال گذشته برای دو محصول ذرت و جو در بورس کالا به اجرا در آمده و امسال نیز برای محصول گندم در ۴ استان به صورت پایلوت عملیاتی شده است.

مژگان خانلو عنوان کرد: تعداد استان های فعال در زمینه کاشت ذرت و جو در کشور محدود بوده و حجم تولید آن در مجموع به حدود ۱.۵ میلیون تن می رسد؛ این در حالی است که برداشت محصول گندم بیش از ۱۰ میلیون تن است. از این رو، فرآیند اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا با افزایش قابل توجه حجم و نیاز به انبارهای استاندارد بیشتر جهت ذخیره محصول، تفاوت دارد. با این حال، این فرآیند تاکنون نتایج خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.

وی اظهار کرد:قانون گذار در تعیین نوع کالاهای مشمول این ماده قانونی برای عرضه در بورس، هوشمندانه تصمیم گرفته است و جای نگرانی در نحوه اجرا و رسیدن پول کشاورزان در کمترین زمان وجود ندارد.

وی از رضایت کشاورزان و گندمکاران از اجرای سیاست قیمت تضمینی طبق ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی خبر داد و عنوان کرد: دو محصول جو و ذرت در آزمون این طرح با موفقیت عرضه شدند و کشاورزان نیز با داشتن اطلاعات و آشنایی کافی با بورس، برای فروش محصول خود به سیاست دیگری به جز سیاست قیمت تضمینی، فکر نمی کنند.

تسویه چند مرحله‌ای در بورس کالا نهایی شد

در هفته گذشته دبیر کمیته فقهی سازمان بورس با تشریح طرح تسویه چند مرحله‌ای برای تامین مالی بنگاه‌ها، از بررسی و تایید مباحث این طرح از نظر فقهی خبر داد.

سیدعباس موسویان درباره طرح موضوع تسویه چند مرحله ای در کمیته فقهی سازمان بورس گفت: تسویه چند مرحله ای به این معنا است که گاهی یک ناشر اقدام به انتشار اوراق مرابحه می کند و در یک مرحله منابع حاصل از فروش اوراق به کالا تبدیل شده و به صورت نسیه فروخته می شود و در نهایت تبدیل به بدهی می شود.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس اظهارداشت: بحث های زیادی در این خصوص مطرح شد و راهکاری که انتخاب شد این بود که بانی می تواند با استفاده از وجوه حاصل از فروش اوراق طی ۴ مرحله مواد اولیه خریداری و استفاده کند. این مسئله از نظر فقهی محل بحث بود ولی در پایان کمیته فقهی انجام آن را امکانپذیر تشخیص داد که وجوه حاصل از انتشار اوراق در بانکی سپرده گذاری شود و سپس به تناسب نیاز بانی از این مبالغ برداشت و مواد اولیه و ماشین آلات خریداری می شود.

وی این اقدامات را گشایشی برای بنگاه های اقتصادی برشمرد و اظهارداشت: از این طریق، بنگاه ها می توانند اوراقی را منتشر کرده و پول را در یکجا جمع کنند و از آنسو نیز نیاز به هزینه کرد یکجا نیست و به صورت تدریجی می توان انجام داد و این ابزار موثری برای تامین مالی بنگاه ها است.

رونق صادرات پسته با عرضه گسترده در بورس کالا

در هفته گذشته نشست بررسی عرضه محصول پسته زرند کرمان در بورس کالای ایران با حضور فرماندار زرند، معاون بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان ، مسئول جهاد کشاورزی شهرستان زرند، مدیرعامل شرکت پسته طلای سبز زرند وجمعی از باغداران وسهامداران شرکت پسته در محل جهاد کشاورزی شهرستان زرند برگزار شد.

در این نشست حبیب الله خنجری فرماندار زرند با اشاره به جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی گفت: ورود پسته به بورس کالای ایران عامل مهمی در تعیین قیمت این محصول بوده و این خود نقش به سزایی در جلوگیری از ضایع شدن حق کشاورزان دارد.

فرماندار زرند گفت: ایجاد بورس پسته گام مثبتی در جهت حمایت از باغداران و تعیین قیمت واقعی این محصول صادراتی است که در این راستا برای نخستین بار پسته زرند در بورس ‌کالای ایران عرضه می‌شود که امیدواریم این اقدام پلی باشد برای صادرات بهتر تا کشاورزان دیگر دغدغه فروش وقیمت این محصول را نداشته باشند.

وی همچنین افزود:با صادرات وعرضه پسته در بورس کالای ایران، کشاورزان و فعالان این محصول نیز می توانند از مزایای متعددی همچون کشف قیمت عادلانه  وحذف واسط گران وسودجویان بهره‌ مند شوند

واقعی شدن قیمت‌ها و هماهنگی با بازارهای جهانی از مسیر بورس کالا انجام شود

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا برای محصولاتی همچون گندم گفت: شفافیت معاملاتی، دسترسی به آمارهای دقیق و وصول پول کشاورزان در اسرع وقت که در نهایت کاهش بار مالی دولت را به همراه دارد، از مهمترین مزایای آن محسوب می شود.

سید راضی نوری با بیان اینکه عرضه محصولات مختلف در بورس کالا امکان انطباق بیشتر با قیمت های جهانی را فراهم می کند، افزود: انجام معاملات کالاهای مختلف در بورس موجب می شود به تدریج قیمت ها به سمت واقعی تر شدن و هماهنگی بیشتر با بازارهای جهانی حرکت کند که این خود یک مزیت مهم است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست قیمت تضمینی فشار مالی ناشی از اجرای سیاست خرید تضمینی را از بودجه دولت کم می کند، از پرداخت به موقع و عدم تأخیر پول کشاورزان سخن گفت. به گفته وی کشاورزان به کمک انجام معامله محصول خود در بورس کالا می توانند طی چند روز کاری مطالباتشان را از خریداران دریافت می کنند.

نوری با بیان اینکه عرضه کالاهای اساسی و به ویژه محصولات کشاورزی در بورس می تواند به افزایش کیفیت محصول منتج شده و شفافیت معاملاتی را در بخش کشاورزی ارتقا دهد، اضافه کرد: در راستای برنامه ریزی بلندمدت برای کالاهای مختلف بخش کشاورزی راهی به جز عرضه در بورس کالا وجود ندارد و این امر می طلبد که تمام تمهیدات و زیرساخت های لازم فراهم شود تا به کمک اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا بتوان مشکلات کشاورزان را حل کرد.

مابه‌التفاوت قیمت تضمینی به روز پرداخت می شود

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: تلاش بر این است، امسال پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی به کشاورزان را که توسط دولت باید انجام شود، به‌روز کنیم.

علیرضا ولی در مورد عرضه ذرت و جو به روش قیمت تضمینی در بورس کالا به جای خرید تضمینی، گفت: شفاف‌سازی خرید و جلوگیری از افت و کسری محصول و همچنین هزینه‌های مضاعف حمل‌ونقل از مزایای عرضه ذرت و جو در بورس کالا است مضاف بر آنکه کشاورز سود خود را نقداً دریافت می‌کند.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: در سال گذشته به محض فروش محصول تا یک ماه پس موعد مابه‌التفاوت توسط دولت پرداخت شد، اما امسال تلاش می‌کنیم که پس از فروش محصول در بورس، فوری مابه‌التفاوت توسط دولت پرداخت شود، مضاف بر آنکه فاصله قیمتی فروش در بورس و قیمت تضمینی زیاد نیست و پرداخت را برای دولت آسان‌تر می‌کند.

قیمت واقعی و عادلانه از مزایای عرضه شیر در بورس کالاست

احمد مقدسی رییس انجمن صنفی گاوداران به عرضه شیرخام در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با توجه به فساد پذیر بودن شیر باید راهکارهای مختلفی جهت عرضه به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا شفافیت قیمت را به همراه دارد، افزود: با وجود فروش نقدی متناسب با تقاضا محصول در بورس کالا عرضه می شود.

مقدسی بیان کرد: علی رغم گذشت سه سال از اعلام نرخ مصوب شیرخام، کارخانه ها تن به اجرای این امر نمی دهند و با عرضه محصول در بورس کالا انتظار می رود که نرخ شیرخام واقعی شود.ضمن اینکه اطلاع قبلی دامداران از میزان عرضه و قیمت شیرخام یکی از مزیت های مهم این طرح به شمار می رود.

در این خصوص رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی نیز گفت: بورس کالا بهترین محل برای تعیین قیمت عادلانه محصولات مختلف کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام در بورس کالا تابع عرضه و تقاضاست، افزود: شیرخام تولیدی به تناسب تقاضای واحدهای لبنی در بورس کالا عرضه می شود که این امر می‌تواند به اختلاف دامداران و کارخانه ها بر سر قیمت خرید شیرخام پایان دهد .

باکری با بیان اینکه کارشناسان بورس براساس عوامل مختلف اقدام به کشف قیمت می‌کنند، گفت: پیش بینی می شود که نرخ شیرخام به رقم واقعی و دلخواه دامدار برسد.

باغداران خواهان آغاز معامله پسته در بورس کالا هستند

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده پسته گفت: عرضه پسته در بورس کالای ایران باعث سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار پسته، جلوگیری از نوسان قیمتی، کوتاه شدن دست افاغنه و افزایش تعداد خریداران می شود که این مزایا موجب شده است تا باغداران پسته خواهان معامله هر چه سریعتر این محصول در بورس کالای ایران باشند.

مظفر محمدی گفت:عرضه پسته در بورس کالای ایران مزیت های بسیار زیادی برای کشاورز، خریدار و فروشنده دارد بنابراین کشاورزان و باغداران پسته از این کار استقبال کرده و و خواهان عرضه این محصول در بورس کالای ایران هستند که امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد.

وی افزود: مهم ترین مزیت عرضه پسته در بورس کالای ایران سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار پسته و جلوگیری از نوسان قیمتی است زیرا با کشف قیمت شفاف و عادلانه در بورس کالا، کشاورز متضرر نشده و می تواند محصول خود را به راحتی به فروش برساند.

وی با اشاره به اینکه با عرضه پسته در بورس کالا کشاورز سریع تر به پول خود می رسد، تصریح کرد: از دیگر مزایای مهم عرضه پسته در بورس کالای ایران شفافیت معاملاتی خریدار و فروشنده است ضمن اینکه خریدار و فروشنده نمی توانند از پرداخت مالیات فرار کنند.

پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه‌ گذاری طلا در بورس کالای ایران

پذیره نویسی صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان از روز شنبه مورخ ۱۵ مهر ماه به مدت ۵ روز کاری در بورس کالای ایران آغاز می شود.

پذیره نویسی این صندوق که از نوع صندوق های سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه سکه طلا است، از روز شنبه هفته آینده آغاز می شود و تا تاریخ ۱۹ مهر ماه ادامه خواهد داشت.

طبق مفاد اعلامیه پذیره نویسی صندوق یاد شده، تاریخ تمدید احتمالی دوره پذیره نویسی از ۲۲ تا ۲۶ مهرماه جاری به مدت ۵ روز و تعداد واحدهای سرمایه گذاری قابل انتشار آن ۱۰۰ میلیون واحد و تعداد واحدهای سرمایه گذاری عادی قابل پذیره نویسی ۹۹ میلیون واحد به ارزش اسمی هر واحد ۱۰ هزار ریال اعلام شده است که در صورت پذیره نویسی حداقل ۹ میلیون واحد سرمایه گذاری عادی (۹۰ میلیارد ریال) پذیره نویسی این صندوق تکمیل شده و مورد تایید خواهد بود.

موسس، مدیر و بازارگردان این صندوق قابل معامله در بورس، شرکت تأمین سرمایه امید بوده و موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهبین، متولی آن است. موسسه حسابرسی شاخص اندیشان نیز مسئولیت حسابرسی آن را بر عهده دارد.

معاملات ثانویه واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، پس از اتمام دوره پذیره نویسی و ثبت صندوق، در بازار صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله بورس کالای ایران آغاز می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها