بازار فولاد

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می دهد که محصولات فولادی در هفته گذشته روند مطلوبی را سپری کردند و با افزایش مواجه شدند.

سنگ آهن

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»هفته گذشته بازار سنگ آهن چین روند روشنی نداشت چون در جو تعطیلات بود. قیمت در ابتدا افت کرد ولی مجددا کمی بالا رفت.

سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا آخر هفته در چین ۱.۰۵ دلار بالا رفت و ۶۲.۵۵ دلار هر تن خشک سی اف آر شد. ظاهرا برخی کارخانه های کوچک چینی که مدتی بود خرید نکرده بودند وارد بازار شدند تا قبل از بازگشت فعالان به بازار پس از تعطیلات هفته اول اکتبر موجودی ها را بالا ببرند. ولی این روند صعودی را نمی توان مداوم خواند باید دید روزهای آتی با فعال شدن کامل بازار چین قیمت ها به چه سمتی می رود. شاید پس از تعطیلات خرید ها در چین بالا برود چون موجودی کارخانه ها در یک هفته تعطیلی بازار کاهش می یابد.

از این رو برخی امیدوارند این افزایش خرید از بازار حمایت کند البته از طرف دیگر سیاست دولت چین برای مقابله با آلودگی هوا و پایین آوردن تولید فولاد نیز مطرح است که تاثیر منفی بر قیمت سنگ آهن خواهد داشت.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد از حدود ۴۴ دلار به ۴۱.۵۵ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۳۸ دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

در آخر هفته گذشته پس از نهایی شدن چند معامله قیمت قراضه وارداتی سنگین ۲۰-۸۰ در ترکیه پس از مدتی روند نزولی تا ۶ دلار بالا رفت و ۳۰۳ دلار هر تن سی اف آر شد. برخی از قیمت های پیشنهادی ۳۱۳ تا ۳۲۰ دلار هر تن سی اف آر نیز صحبت می کردند و از این رو انتظار می رود قیمت بالاتر برود. تمایل به خرید ترک ها موجب شده بازار سریع تر از انتظارات روند نزولی اخیر را جبران کند.

در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده در ۳۱۶ دلار هر لانگ تن در ثبات بود.در بازار داخلی ژاپن کارخانه توکیو استیل قیمت خرید قراضه را تا ۴ دلار پایین آورده به ۲۸۵ تا ۲۸۹ دلار هر تن رساند. در تایوان قراضه کانتینری وارداتی با  ۹ دلار افت ۲۷۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت

در بازار چین بیلت آخر هفته ۱.۵ دلار رشد داشت و ۵۴۱ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد در حالی که هفته آخر سپتامبر حدود ۵۲۲ دلار هم شنیده شده بود. انتظار می رود با فعال شدن بازار پس از تعطیلات این هفته در چین قیمت بالاتر هم برود.

بیلت صادراتی سی آی اس یک هفته اخیر نزولی بود که به دلیل رکود بازار قراضه بوده است. آخرین قیمت بیلت صادراتی سی آی اس ۴۹۰ دلار هر تن فوب بوده است.  خریداران منتظر افت قیمت های بیشتر بودند از این رو دست از معامله برداشتند.

بیلت سی آی اس در ترکیه ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار هر تن سی اف آر و در مصر نیز در ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.در جنوب شرق آسیا بازار واردات بیلت فعالیتی نداشت و با افت قیمت ۵ دلاری ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

مقاطع

میلگرد صادراتی در ترکیه علی رغم مقاومت کارخانه ها در هفته گذشته با تخفیف هایی روبرو بود.آخرین قیمت پیشنهادی صادراتی ۵۳۰ دلار هر تن فوب بوده ولی برخی از تجار اظهار داشتند کارخانه ها در ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار هر تن فوب نیز پیشنهاد می دهند. روند نزولی بازار قراضه میلگرد را ارزان کرده بود ولی چون قراضه اواخر هفته بهبودهایی داشت روزهای آتی شاید بازار میلگرد ترکیه هم بالا برود.

میلگرد صادراتی چین به دلیل تعطیلات در ثبات بود و ۵۴۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار سی آی اس قیمت میلگرد صادراتی ۵۴۵ تا ۵۵۵ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. در بازار داخلی امریکا آخرین قیمت میلگرد هفته گذشته ۶۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز آخرین قیمت میلگرد ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که حدود ۲ درصد افت قیمت داشته است.

ورق

قبل از تعطیلات چین قیمت ورق گرم صادراتی آن تا ۲۰ دلار افت داشت و ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی هم قیمت تا ۱۶ دلار افت داشت. بازار منتظر اتمام تعطیلات و روشن شدن روند قیمت هاست. در جنوب شرق آسیا ورق گرم وارداتی با ۳ درصد افت ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

ورق گرم صادراتی سی آی اس ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. در بازار واردات ترکیه ورق گرم ۶۰۰ تا ۶۲۵ دلار هر تن سی اف آر بود که کمتر از یک درصد افت داشت.

در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم کمی افت داشته ۶۱۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم در شمال اروپا ۵۲۰ تا ۵۴۰ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در جنوب اروپا نیز متوسط قیمت ۵۱۰ تا ۵۴۰ یورو هر تن درب کارخانه می باشد. پیش بینی شده در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ قیمت ورق گرم در بازار اروپا نسبتا در ثبات بماند.

منبع:ایفنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها