مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از ابتدای امسال تاکنون نسبت به پارسال ١٠ درصد تولید محصولات پتروشیمی کشور افزایش یافته است.

علی محمد بساق زاده در گفتگو با شانا، در باره پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین واحد تولید اتیلن در منطقه خاورمیانه با ظرفیت تولید سالانه بیش از ٢ میلیون تن گفت: فاز یک این پتروشیمی هم اکنون در سرویس بوده است و فاز دوم نیز در آینده نزدیک راه‌اندازی اولیه می شود.

وی با بیان این که برای راه اندازی این فاز در شرایط معمول یک کمپرسور، یک توربین و پنج کوره نیاز است، گفت: پیش بینی می‌شود با اضافه شدن فازهای تازه میدان مشترک گازی پارس جنوبی و تامین خوراک اتان فاز دوم این پتروشیمی اواسط اسفند ماه امسال راه اندازی شود.

مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که یکی از طرحهای که در سالهای گذشته در صنعت پتروشیمی ایران با هدف توسعه این صنعت و ایجاد اشتغال همراه با ارزش افزوده در حال انجام است، خط لوله اتیلن غرب است، گفت: فاز یک این خط لوله یک سال و نیم پیش از عسلویه تا کرمانشاه راه‌اندازی شد، از این رو هم اکنون با راه اندازی بخشی از این خط پتروشیمی منطقه ویژه بندر امام خمینی، پلیمر کرمانشاه، ایلام و نیز پتروشیمی لرستان از اوایل سال از اتیلن این خط لوله استفاده می‌کنند.

وی افزود: کار اجرایی فاز دوم خط اتیلن غرب به طول ٤٠٠ کیلومتر از کرمانشاه تا مهاباد شروع و در مرحله پیش راه‌اندازی و خشک کردن است، امید است اواخر اسفندماه بتوانیم بخش دوم این خط لوله را آماده سازی کنیم تا اتیلن را از کرمانشاه به مهاباد منتقل کنیم.

بساق زاده با اشاره به این که هم اکنون مشکل معارض خط لوله اتیلن غرب برطرف شده و کارهای اجرایی تا حدودی صورت گرفته است، گفت: بخشی از خوراک متان مورد نیاز واحدهای تازه و قدیم پتروشیمی در ایران، با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی از جمله فازهای ١٨ و ١٧ و ١٦ و ١٥ و ١٢ برطرف شده و خوراک اتان نیز با راه‌اندازی واحدهای استحصال این ماده در فازهای جدید تامین می شود، همچنین تلاش می شود تولید ان جی ال یا گازهای همراه نفت خام به عنوان یکی دیگر از خوراکهای مجتمعهای پتروشیمی با توجه به شرایط موجود با افزایش تولید نفت خام کشور افزوده شود.

مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره نقش شرکت ملی‌ صنایع پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی گفت: پروژه‌هایی که در این صنعت تعریف و مجوز به آنها ارائه می شود باید به صورت زنجیره‌ای بوده تا براساس این مجوز اولویت نخست تامین نیاز داخلی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: براساس هماهنگی‌هایی که میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی بر این است که پروژه‌هایی تکمیل کننده زنجیره پایین دستی شناسایی؛ برآورد سرمایه و برگشت سرمایه شده و در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار گیرد، زیرا این امر به طرحهای زیربنایی مجتمع‌های پتروشیمی کمک می کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها