در طرح اوراق سلف خودرو، پس از کارشناسی های لازم، واحد هر اوراق در نظر گرفته می شود برای مثال عنوان شده است که احتمالا هر اوراق می تواند حکم یک پراید را داشته باشد و خودروساز با پیش فروش تعداد مشخصی پراید، اوراق آن را برای سررسید های مشخص منتشر می کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاملات اوراق سلف و اوراق سرمایه گذاری خودرو که بورس کالای ایران برای تامین مالی خودروسازان در نظر گرفته است، طرحی قابل قبول بوده که علاوه بر تامین مالی و شفافیت قیمتی، دلالان را از معاملات فیزیکی خودرو به سمت دادوستد اوراق خودرو می کشاند.

امرالله امینی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان مطلب فوق به مشکلات اخیر فروش اقساطی خودرو اشاره کرد و گفت: پس از آنکه به یکباره اعلام شد، فروش اقساطی خودرو از حد مجاز فراتر رفته و ثبت نام خودروسازان قطع شد، بسیاری از افراد افسوس خوردند که چرا برای خرید خودرو ثبت نام نکردند؛ حالا شما فکر کنید که معاملات اوراق سلف خودرو که به نوعی پیش فروش خودرو از سوی تولیدکنندگان است، طی سال های قبل در بورس کالا راه اندازی می شد و با فرهنگ سازی مناسب، مردم نیز از نحوه سرمایه گذاری در این بازار مطلع می شدند، به نظر شما آیا حمایت از خودروسازان به شیوه ای که اخیرا رخ داد شکل می گیرد، یا اینکه معاملات به نحوی شفاف و با برنامه ریزی مناسب انجام می شد. همچنین دیگر کسی افسوس نخریدن خودرو را نمی خورد چراکه در معاملات ثانویه اوراق خودرو، محصولات مدام در حال خرید و فروش است و هر فردی می تواند بر اساس نیازش اقدام به خرید اوراق خودرو کند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در طرح اوراق سلف خودرو، پس از کارشناسی های لازم، واحد هر اوراق در نظر گرفته می شود برای مثال عنوان شده است که احتمالا هر اوراق می تواند حکم یک پراید را داشته باشد و خودروساز با پیش فروش تعداد مشخصی پراید، اوراق آن را برای سررسید های مشخص منتشر می کند. در اینجا معاملات ثانویه شکل می گیرد و قیمت فروش اوراق هم تحت تاثیر قیمت روز پراید در بازار نوسان می کند. همچنین فردی که در زمان سررسید اوراق را در اختیار داشته باشد، می تواند خودروی خود را تحویل بگیرد.

امینی در ادامه به طرح دیگری که از سوی بورس کالا به عنوان اوراق سرمایه گذاری خودرو مطرح شده است اشاره کرد و گفت: این طرح به سرمایه گذاری مردم در خط تولید یک محصول خاص از سوی خودروسازان برمی گردد، این موضوع نیز از آن جهت که قرار است اوراق سرمایه گذاری خودرو در بورس مورد معامله قرار گیرد و تمام فرآیند ها و تعهدهای خودروسازان نیز باید اجرایی شود، می تواند راهگشا و به نفع خودروسازان و بازاری جذاب برای سرمایه گذاران باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: وقتی اوراق سرمایه گذاری خودرو در بورس کالا منتشر می شود، برای مثال خودروساز تعهد می کند که اگر خط تولید مورد نظر راه اندازی شود، چند خودرو تولید می کند و بر اساس آن اوراق ارزش گذاری می شوند. به این ترتیب خودروساز از طریق انتشار این اوراق، منابع مالی لازم را تامین می کند و با سرمایه گذاران در سود و زیان شریک می شود.

وی تاکید کرد: خوبی این طرح این است که چون این اوراق در بورس کالا منتشر می شود، امکان انجام ندادن یا تاخیر در تعهدات از سوی ناشر وجود ندارد که در این راستا باید نظارت و ابزارهای قوی بر روند معاملات وجود داشته باشد تا تعهدات دقیقا اجرایی شود.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با اشاره به اینکه ابزارهای فوق با مباحث فقهی مطابقت دارد، گفت: این گونه ابزارهای مالی لازمه اقتصاد ماست به طوریکه می توان با اجرای درست طرح های مذکور به تامین مالی و تکمیل طرح های توسعه ای خودروسازان کمک کرد.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها