علی اسلامی بیدگلی

رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی معتقد است با توسعه یافتن ابزارهای مشتقه نظیر فوروارد و فیوچرز در بورس کالا در کنار ایجاد مکانیزم های تشکیل ابزارهای نوین مالی نظیر صندوق های سرمایه گذاری و اوراق بدهی می توان به قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی اسلامی بیدگلی به قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها به کمک ابزارهای مالی اشاره کرد و گفت: برای پیش بینی پذیر شدن بازارها به برخی ابزارهای تکمیلی نیاز است تا بتوان از این طریق نوسانات بازار را محدود تر کرد و تاثیر پذیری ریسک های سیستماتیک را کاهش داد.

وی با بیان اینکه ابزارها و نهادهای مالی می توانند به بهبود پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک کنند، افزود: به عنوان مثال استفاده از انواع مختلف ابزار مشتقه، می تواند قابلیت پیش بینی پذیری بازارها را افزایش داده و میزان نوسانات را کاهش دهد، علاوه بر این حضور برخی نهادها مانند بازارگردان ها می تواند کمک کند تا این قابلیت به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اسلامی بیدگلی افزود: در حال حاضر مشخص شدن متغیرهایی که تاثیر قابل توجهی روی قیمت محصولات دارند نیز یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ به عنوان مثال نوسانات ارزی روی قیمت محصولات تاثیر گذار است لذا تعیین نرخ ارز و اعلام سیاست های یکسان سازی نرخ ارز می تواند قابلیت پیش بینی پذیری بازار را افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه به عوامل درونی و بیرونی برای بهبود این قابلیت در بازارها اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر متغیرهای بیرونی تاثیرات قابل توجهی روی نوسانات قیمت کالا و متعاقبا ابزارهای مشتقه دارند، این در حالی است که برنامه ریزی بلندمدت می تواند به افزایش قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازار کمک کند.

اسلامی بیدگلی با ذکر مثالی ادامه داد: عوامل بیرونی موثر در تغییر قیمت مواد اولیه، یکی از متغیرهایی است که باعث افزایش نوسانات شده و قابلیت پیش بینی را با مشکل مواجه می کند به طوری که در سالهای گذشته انتشار شایعاتی همچون افزایش قیمت گاز، برق و سایر هزینه های تولید و یا حذف تعرفه مواجه بودیم که باعث افزایش نوسانات شده و قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازار را با مشکل مواجه می کرد.

وی با تأکید بر این نکته که به سیاستی برای کاهش نوسانات بازار و افزایش قابلیت پیش بینی نوسانات آتی نیاز است تا بتوان برنامه ریزی بلندمدتی در این زمینه داشت، داد: این موضوع شامل مقررات مالیات، گمرک، تعرفه ها، سیاست های صادرات و واردات، تعیین قیمت مواد اولیه، تعیین سیاست های قیمت گذاری، تعیین استراتژی های شورای رقابت برای کالاهایی که در محیط رقابتی بوده و یا دارای انحصار هستند می شود و هر چقدر این برنامه ها بلندمدت تر بوده و تغییرات کمتری داشته باشد، می تواند کمک کند تا قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها افزایش پیدا کند.

رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی به عوامل درونی اشاره کرد و افزود: ابزارهای مشتقه ابزاری است که می تواند به پیش بینی پذیر شدن بازارها کمک کند؛ لذا توسعه ابزارهای مشتقه و تنوع محصولات مختلف در بورس کالا به عنوان یکی از پیش نیازهایی است که در جهت افزایش قدرت پیش بینی پذیر کردن بازار به کار گرفته می شود.

به گفته اسلامی بیدگلی، توسعه ابزارهای مشتقه در بورس کالا، افزایش تعداد محصولات و ابزارها، افزایش تعداد فعالین و بهبود دستورالعمل ها و آیین نامه ها به افزایش و بهبود قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازارها کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای اصلی در بورس های کالایی ابزارهای مشتقه نظیر فوروارد و فیوچرز است که در کنار ایجاد مکانیزم های تشکیل ابزارهای نوین مالی نظیر صندوق های سرمایه گذاری و اوراق بدهی مختلف به قابلیت پیش بینی پذیر کردن بازار کمک می کند.

وی ادامه داد: بنابراین طبیعتا ایجاد صندوق های کالایی، انتشار انواع اوراق بدهی نظیر اوراق سلف و صکوک و اوراق دیگری که قابلیت تعریف در بازار دارند، مانند اوراق مبتنی بر دارایی یا بدهی از ابزارهایی هستند که می توانند به بهبود امکان قابل پیش بینی بودن بازار کمک کنند.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها