• ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶
  • کد خبر: 1346

کشف نرخ واقعی آهن قراضه در بازار فرعی بورس کالای ایران، به ساماندهی بازار آشفته این کالا در کشور می انجامد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، علی پناهی معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: بورس کالای ایران در نخستین گام نسبت به پذیرش قراضه آهن شرکت راه آهن به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان آهن قراضه در کشور شروع کرد و در ابتدا ریل ضایعاتی و براده فلزی ضایعاتی شرکت راه آهن در بازار فرعی بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت تا خریداران و صنعتگران شاهد آغاز عرضه و معاملات قراضه آهن در بورس کالای ایران باشند و هم اکنون تعداد زیادی از قراضه های آهنی این شرکت در بورس مورد پذیرش قرار گرفته است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در ادامه با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای بورس کالا در چارچوب سند استراتژیک این شرکت، پذیرش و راه‌اندازی معاملات کالاهای جدید در زنجیره‌ی ارزش محصولات فولادی است، تشریح کرد: با توجه به اهمیت آهن قراضه در فرایند تکمیل زنجیره ارزش محصولات فولادی، بورس کالای ایران برای تحرک این حوزه و ساماندهی بازار آهن قراضه در کشور، جلسات کارشناسی را با حضور ذینفعان این بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن تولیدکنندگان فولاد، کارگزاری‌های فعال، کارشناسان و آگاهان بازار آهن قراضه کشور برگزار کرد که یک برنامه اجرایی از آن استخراج شد.

پناهی با تاکید بر اینکه بورس کالای ایران تلاش دارد، زنجیره ارزش فولاد کشور را کامل کند، تصریح کرد: این بورس درصدد پذیرش آهن قراضه از عرضه کنندگان بزرگ این کالا مانند وزارت نفت، شهرداری‌ها، شرکت های خودروسازی، مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده و سایر نهادهای تامین کننده قراضه نظیر صنایع دفاع (سایت پرچین)، دادگستری ها، است.

معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پایان در پایان توضیح داد: ابزارهای مالی طراحی شده در بورس کالا از جمله سلف و سلف موازی استاندارد می تواند در تامین مالی عرضه کنندگان آهن قراضه نقش بسزایی را ایفا کند.

مدیریت بازار با عرضه آهن قراضه در بورس کالا

این گزارش حاکی است، دمحمد سیاوشی مدیربازرگانی شرکت توکا تدارک با بیان اینکه آهن قراضه یکی از مواد اولیه و استراتژیک صنعت فولاد است که هر گونه نوسان و تغییر قیمت آن تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده محصولات فولادی دارد، گفت: در حال حاضر بازار آهن قراضه در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، به گونه ای که طی سال های اخیر تامین سریع و به موقع این کالای راهبردی به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه، یکی از دغدغه های اصلی صنایع فولادی کشور بوده است و در حال حاضر هیچ صنف، اتحادیه یا تشکیلات مشخص و منسجمی ندارد، از این رو قیمت این محصول بسیار متغیر و ناپایدار بوده و در یک بستر غیرشفاف تعیین می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل وجود چنین معضلانی قیمت خرید مصرف‌کنندگان قراضه با هم همخوانی ندارد، گفت: به بیان دیگر ما هنوز یک محل رسمی برای کشف نرخ آهن قراضه در کشور نداریم، از این رو با عرضه آهن قراضه در بورس کالای ایران مدیریت بازار صورت می‌گیرد. مدیر بازرگانی شرکت توکا تدارک ادامه داد: اگر بورس کالا موفق شود قراضه تولیدی بخش‌های خصوصی و دولتی را جذب و از محل بورس کالا عرضه کند قطعا در اهداف اولیه خود همچون کشف قیمت، مدیریت بازار و تامین نیاز فولادسازان گامی بس بزرگ و ماندگار برداشته است.

این عضو کارگروه آهن قراضه بورس کالا در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کاهش یا افزایش میزان آهن قراضه تاثیر مستقیمی بر میزان تولید فولاد کشور و قیمت تمام‌شده آن دارد، بعد از بحث عرضه این محصول در بورس کالا و کشف قیمت آن می‌توان به سمت اندازه‌گیری کسری بازار مصرف این محصول در کشور حرکت کرد.

در ادامه مراسم فریبرز خروشی مدیرعامل شرکت رفتک با بیان اینکه بازار قراضه در ایران سنتی است و تکنولوژی آن بسیار قدیمی است، گفت: در دنیا بورس با صنعت طرف است نه با بازاری سنتی. لذا به دلیل تقلبهای فراوان این بازار سنتی، باید جانب احتیاط را رعایت کند و برای حضور در بازارهای بین‌المللی باید با استانداردها و معیارهای بین‌المللی همخوانی داشته باشد.

همچنین سید محمد پورسید آقایی مدیر کالایی کارگزاری اردیبهشت ایرانیان ضمن بیان لزوم استاندارد سازی قراضه گفت: در حال حاضر هر کارخانه‌ای برای خود تعریف خاصی از آهن قراضه دارد که با استاندارد ملی این کالا چندان همخوانی ندارد. لذا باید زبان مشترکی ایجاد شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا زمان تدوین استاندارد کاربردی، شرکتهایی در بورس کالا پذیرش شوند که به صورت فرآوری شده اقدام به عرضه قراضه می‌نمایند؛ چرا که نظارت بر آن ها راحت تر است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها