فلزات گرانبها

تازه ترین پیش بینی بانک جهانی درباره قیمت فلزات گرانبها تا سال ۲۰۳۰ میلادی منتشر شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تحلیل کارشناسان اقتصادی بانک جهانی نشان می دهد که عملکرد قیمت طلا و نقره تا سال ۲۰۳۰ میلادی دور از انتظارات خواهد بود و قیمت این فلزات گرانبها با کاهش روبرو می شود .

بر اساس این گزارش به نظر می رسد پلاتین بهترین عملکرد قیمت را در بین فلزات گرانبها تا سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد داشت.

گزارش بانک جهانی موسوم به چشم انداز بازار کالاهای نهادی پیش بینی کرده است که قیمت جهانی فلزات گرانبها در سال آینده به طور متوسط با افت یک درصدی روبرو خواهد شد.

این گزارش افزود: افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا موجب خواهد شد تا قیمت طلا سال آینده با یک درصد کاهش روبرو شود، قیمت نقره نیز در این مدت کاهش خواهد یافت که علت اصلی آن کاهش تقاضای سرمایه گذاری برای این دو فلز گرانبها خواهد بود.

این در شرایطی است که قیمت جهانی پلاتین سال آینده با رشد ۴ درصدی روبرو می شود که علت اصلی آن کاهش عرضه در بازارهای بین المللی خواهد بود.

گزارش بانک جهانی نشان می دهد که قیمت پلاتین تا سال ۲۰۳۰ میلادی با رشد ۶۴ درصدی روبرو می شود ولی در این مدت قیمت طلا و نقره به ترتیب با کاهش ۱۳ و ۴ درصدی همراه خواهد شد.

بانک جهانی اعلام کرده که تقاضای صنعت خودروسازی که جزء اصلی مصرف پلاتین را تشکیل می دهد، همچنان رو به افزایش خواهد بود. قوانین جدید اروپا در خصوص کاهش آلاینده ها نیز موجب افزایش چشمگیر مصرف پلاتین می شود.

این در شرایطی است که تولید پلاتین در آفریقای جنوبی که ۷۰ درصد تولید جهان را در اختیار دارد، همچنان به شدت بی ثبات و شکننده است.

البته بانک جهانی بر این باور است که تشدید تنش های سیاسی در عرصه بین المللی، تاخیر در افزایش نرخ بهره از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان و کاهش ارزش دلار و کمبود عرضه می تواند عوامل مهمی برای افزایش قیمت جهانی طلا طی سال های آینده باشد.

پیش بینی می شود میانگین قیمت هر اونس طلا سال ۲۰۱۸ میلادی به بیش از ۱۲۳۸ دلار خواهد رسید. این رقم در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز به ترتیب به ۱۲۲۶ و ۱۲۱۴ دلار خواهد رسید.

مهمترین عامل کاهش احتمالی قیمت طلا در سال های آینده تقویت ارزش دلار و افزایش نرخ بهره آمریکا خواهد بود.

منبع: کیتکونیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها