بورس كالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که برگزاری چهارمین نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۷ و امضای تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و هند از مهم ترین آنها بود؛ همچنین در هفته گذشته نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی با مدیران ارکان بازار سرمایه برگزار شد و معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز از فروش گندم تولید داخل از طریق بورس کالای ایران در سال آینده خبر داد.

 برنامه ریزی بورس کالا برای آغاز معاملات بین المللی

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»در هفته گذشته چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک ، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس۲۰۱۷) در روز 8 آبان ماه با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس کل بیمه مرکزی ، قائم مقام وزارت امورخارجه، استاندار هرمزگان و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه کیش اینوکس ٢٠١٧ گفت:در حوزه اقدامات مثبتی که در بازار سرمایه صورت گرفته است توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران بوده است به طوری که همه بازیگران عرصه مالی دنیا می دانند که این ابزار چه نقشی در ثبات بازارها، کنترل ریسک و افزایش بازده ها دارد.

شاپور محمدی افزود: در همین راستا در آذر ماه سال ۹۵ در حوزه معاملات اوراق مشتقه اولین معاملات قراردادهای آپشن و اختیار معامله خرید و فروش در بورس کالا در حوزه سکه طلا تعریف شد که هم اکنون نیزاین قراردادها در حال معامله است.

وی خاطرنشان کرد:همچنین راه اندازی بورس های کالایی مشترک یکی دیگر از برنامه های جدیدی است که اخیرا بین بورس کالای ایران و بورس کالای هند صورت گرفته تا بورس کالای دو کشور برای معامله کالاهای مشترک و انعقاد قراردادهایی که در این حوزه امکان پذیر است با یکدیگر تعاملاتی داشته باشند.

به گفته ی رئیس سازمان بورس،این همکاری های مشترک برای تامین مالی کالاها بوده که می توان در بخش بین المللی از آن استفاده کرد.

راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک با بورس های کالایی دنیا از اهداف بورس کالاست

مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش بین المللی«بازار سرمایه ایران تنوع بیشتر، بازده بالاتر» از صادرات و واردات بی واسطه کالا روی سکوی بورس کالا به عنوان یکی از اهداف و برنامه های مهم در دست پیگیری این بورس خبر داد.

حامد سلطانی نژاد گفت: صادرات و واردات بی واسطه کالاها روی سکوی بورس کالای ایران باعث می شود از هزینه های معاملات کاسته شده و ریسک های بازار کالا به شکل بهتری در حوزه بین المللی پوشش داده شود.

وی با اعلام اینکه از نظر بین المللی در افق چشم انداز بورس کالای ایران به دنبال ایجاد ارتباط با بازارهای خارجی و وصل شدن به بورس های کالایی دنیا هستیم، گفت: ما درصدد ایجاد سکوهای معاملاتی مشترک با همتایان خارجی خود هستیم. به گونه ای که تلاش داریم کارگزاری های متصل با این بورس های کالایی را در بورس کالای ایران نیز عضو کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: از جمله مواردی که در حال حاضر در بورس کالای ایران در حال شکل گیری است راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و بورس ملی کالا و مشتقه هندوستان است. همچنین بورس کالای ایران در حال ایجاد فرآیندهای صادرات بی واسطه و مستقیم با بورس کالای پاکستان است.

امضای تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و هند

در هفته گذشته و در حاشیه برگزاری نمایشگاه  کیش اینوکس 2017 تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالایی و مشتقه ملی هند به امضا رسید و برای نخستین بار یک هزار تن قیر تولیدی شرکت نفت جی از طریق وب سرویسی که مقدمه راه اندازی سکوی مشترک معاملاتی بین دو بورس است، مورد مبادله قرار گرفت.

این تفاهمنامه جهت تسهیل معاملات کالایی بین دو کشور از طریق سکوی مشترک معاملاتی بین بورس کالایی ایران و هند منعقد شد که در مرحله نخست این تفاهمنامه، امکانی ایجاد شد تا تجار دو کشور از طریق وب سرویسی به طور مستقیم قیمت های کشف شده قیر را بر روی تابلوی بورس های خود ببینند.

در همین راستا دو هزار تن قیر تولیدی شرکت نفت جی از طریق این وب سرویس در مقابل دیدگان معامله گران و تجار هندی قرار گرفت و در استقبال آنها یک هزار تن از محصول ایرانی توسط تجار هندی خریداری شد.

بازار سرمایه باید نقش اصلی را در تامین مالی پروژه ها بر عهده بگیرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست صمیمی با مدیران ارکان بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه، منابع کشور را به سمت مولد اقتصادی می برد، گفت: توقع جدی من این است که بازار سرمایه نقش اصلی را در تامین مالی پروژه ها و توسعه کشور به عهده داشته باشد .

مسعود کرباسیان تصریح کرد: همه در دولت به وحدت نظر رسیده اند که روند بازار سرمایه مثبت و شفاف است و معاملات جاری در آن هم به لحاظ فقهی هیچ گونه مشکلی ندارد.

وزیر اقتصاد همچنین بر الکترونیکی شدن زیرساختهای فناوری بورس، اتصال بورس ایران به بورسهای دیگر دنیا، تقویت بورس کالا و ارتباط با گمرک و اعطای تسهیلات مالی و بانکی برای استفاده کنندگان از بورس کالا تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به موضوع حاکمیت شرکتی اظهار داشت: یکی از اولویت های اصلی رئیس جمهور ، بحث حاکمیت شرکتی است و توقع من این است که بازار سرمایه این موضوع را با جدیت تا رسیدن به نتیجه دنبال کند .

تأمین مالی ۱۰هزار میلیارد تومانی بورس کالا برای صنایع

مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست مدیران بازار سرمایه با وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:یکی از چشم انداز های اصلی بورس کالا مرجعیت کشف قیمت کالاهای واسطه ای و مواد اولیه است. توسعه ابزارها و گسترش عمق بازار، ترویج و ارتقاء بورس کالا و توسعه فعالیت های بین المللی نیز از اهداف دیگر این نهاد است.

سلطانی نژاد بورس کالا را به بازار معاملات فیزیکی، بازار معاملات مشتقه و بازار فرعی تقسیم بندی و اظهار داشت: ارزش معاملات در سال ۹۵ به ۸۱ هزار میلیارد تومان رسیده که ۳۷ هزار میلیارد تومان بازار فیزیکی و ۴۴ هزار میلیارد تومان اوراق مبتنی بر کالا بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص آمار هفت ماه گذشته اعلام داشت:جمع کل ارزش معاملات بورس کالای ایران تا ۵ آبان ۹۵ معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه سال جاری به ۴۷ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

سلطانی نژاد گفت: تأمین مالی صورت گرفته به صورت بلند مدت از سال ۹۳ تا ۹۵ در بورس کالا و از طریق سلف موازی معادل ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. تامین مالی کوتاه مدت به واسطه سلف در سال ۹۵ معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است در حالی که در هفت ماه ابتدای سال این روند تأمین مالی به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

فروش گندم تولید داخل از طریق بورس کالای ایران در سال آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال آینده گندم تولید داخل از طریق تابلوی بورس کالا به فروش خواهد رسید.

یزدان سیف گفت:از سال آینده گندم تولید داخل از طریق تابلوی بورس کالا به فروش خواهد رسید.به این ترتیب ابتدا کارخانه های تولیدکننده آرد، گندم مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا تهیه کرده و سپس مابه التفاوت رقم پرداخت شده به کشاورزان و نرخ رسمی توسط دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد لذا تغییر در سناریوی خرید گندم از خرید تضمینی به قیمت تضمینی بر اساس مطالعات کارشناسی و قانون افزایش بهره وری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که "طرح فروش محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا در مورد دو محصول جو و ذرت در سه سال اخیر اجرا شده است" گفت: با توجه به موفقیت در اجرای این طرح در مورد دو محصول جو و ذرت، اینگونه به نظر می رسد که اجرای آن در مورد گندم بدون مشکل خاصی انجام پذیرد. ضمن اینکه پیش بینی های لازم برای مقابله با مخاطرات پیش روی اجرای این طرح انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: اجرای این طرح منجر به شفافیت در خرید و فروش، افزایش سرعت در پرداخت به کشاورزان، ورود بخش خصوصی به لجستیک بازار گندم و در نتیجه بهبود کیفیت گندم خواهد شد. البته طبق قانون دولت مکلف به خرید گندم از کشاورزان است؛ لذا در صورت عدم فروش محصول در تابلوی بورس دولت به تکلیف قانونی خود در این مورد عمل خواهد کرد.

مذاکرات جدید با بانک مرکزی برای راه اندازی بورس ارز

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به طور حتم طی چند وقت آینده مذاکراتی را درخصوص راه اندازی بورس ارز با بانک مرکزی خواهیم داشت.

شاپور محمدی با بیان اینکه در حال حاضر بورس ارز به تصویب شورای عالی بورس رسیده و تنها تایید نهایی بانک مرکزی باقی مانده است، ادامه افزود: بانک مرکزی موافقت کلی خود را در زمینه راه اندازی بورس ارز ابلاغ کرده اما اکنون در خصوص زمان اجرایی آن تردیدهایی وجود دارد.

محمدی همچنین درباره آخرین تصمیمات راه اندازی صندوق ارزی در بازار سرمایه نیز گفت: برای شروع به کار صندوق هایی ارزی در بورس هیچ مانعی وجود ندارد و به زودی شاهد شروع به کار این صندوق ها در بورس خواهیم بود.

امکان مناسب بورس کالا برای عرضه خودرو

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که در سال گذشته تامین مالی بسیار مناسبی از طریق بازار سرمایه صورت گرفت، گفت:این تامین سرمایه از محل‌های متنوعی مثل افزایش سرمایه، اوراق سلف بورس کالا، انتشار انواع اوراق و پذیرش شرکت‌ها صورت گرفته است.

شاپور محمدی با تاکید بر این‌که صنعت خودرو یکی از صنایع پیشرو در بازار سرمایه قلمداد می‌شود، گفت: ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان ۲ قطب بزرگ صنعت خودرو در کشور، طی سال‌های گذشته حضور بسیار مناسبی در بازار داشته‌اند و می‌توانند تامین مالی بسیار مناسبی را از طریق انتشار اوراق انجام دهند.

سخنگوی سازمان بورس، با اشاره به امکان بسیار مناسب بورس کالا برای عرضه خودرو، افزود: باتوجه‌به امکانی که بورس کالا فراهم آورد، سراتو به‌عنوان اولین خودرو در بورس کالا عرضه شد و قرار است دنا نیز به‌عنوان دومین محصول خودرویی در بورس کالا عرضه شود.

آمارهای بورس کالا، خوراک تحلیلی سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار سهام

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تاثیرپذیری روند معاملات سهام از معاملات بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا با اهداف بزرگ و مهمی در اقتصاد ایران راه اندازی شده است که یکی از اهداف اصلی، حذف معضل سهمیه بندی ها و معاملات حواله ای و غیرشفاف بود که در بخش فلزات و پتروشیمی بازار رقابتی بورس کالا توانست معاملات حواله ای را از بین ببرد.

محمد جنانی افزود: بر همین اساس، بازار سهام و فعالان آن به این جمع بندی رسیدند که می توانند برای تحلیل بهتر وضعیت شرکت ها، تحرکات معاملات در بورس کالا را زیر نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه روند قیمت ها و حجم معاملات در بورس کالا روی سهام شرکت های عرضه کننده حاضر در بورس اثرگذار است، گفت: این تاثیرپذیری به ویژه در گروه های صنعتی و فلزی بیشتر قابل مشاهده است. در بخش پتروشیمی نیز این رویه شکل گرفته، اما می تواند پررنگ تر شود؛ بطوریکه با انجام معاملات کلیه محصولات پتروشیمی ها در بورس کالا شاهد اعمال اثر مستقیم تحولات بورس کالا بر روند قیمتی سهام آنها نیز باشیم.

عرضه پرحجم پسته در بورس کالا، بازار را قابل پیش بینی می کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان معتقد است با عرضه پسته در بورس کالا، جریان تجارت پسته روشن‌تر، گردش مالی سریع‌تر و اطمینان لازم در هر دو سوی قرارداد ایجاد می‌شود.

مهدی طبیب‌زاده گفت: با عرضه پسته در بورس کالا می‌توان اطمینان داشت که هر نوع پسته با هر نوع کیفیت در سطح کشور و منطقه چه بهایی دارد و این قیمت ملاک انجام معاملات حتی در خارج از بورس کالا شده و تشویش و نگرانی‌ها را خواهد زدود.

به گفته ی رئیس اتاق بازرگانی کرمان عرضه این محصول در بورس کالا نه‌تنها قیمت را شفاف می‌کند و انسجامی در بازار داخل به وجود می‌آورد بلکه فضایی را فراهم می‌کند که بازیگران این بازار می‌توانند فعالیت‌های پسته را پیش‌بینی کنند در حالی که اکنون نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

صندوق های طلا می تواند مبنایی قابل اعتماد برای قیمت سکه باشد

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید در خصوص تبدیل صندوق های کالایی و گواهی سپرده سکه طلا به مرجعیت قیمت گذاری در بازار گفت: از آنجایی که بحث قیمت گذاری در بازار سرمایه مسبوق به سابقه بوده و مردم و به خصوص سرمایه گذاران به درستی با این قسمت آشنایی دارند، می توانند در قیمت گذاری به عنوان اطلاعات کافی به آن تکیه کرده و براساس آن نسبت به برنامه ریزی های خود در زمینه سرمایه گذاری اقدام کنند.

حبیب رضا حدادی افزود: به دلیل عدم هماهنگی هایی که در بازار فیزیکی وجود دارد، بازاری نهادینه که مورد وثوق و اعتماد همگی فعالان بازار سکه طلا باشد، وجود نداشته و راه اندازی این صندوق ها با پرتفویی متشکل از گواهی سپرده، می تواند به ایجاد بازاری نهادینه کمک کند.

وی ادامه داد: بازار گواهی سپرده سکه و صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالا می تواند محلی قابل اطمینان برای تعیین قیمت ها و مبنایی برای انجام معاملات فیزیکی سکه باشد.

حدادی چشم انداز این صندوق ها را از بابت استقبال سرمایه گذاران امیدوارکننده دانست و تاکید کرد: در حال حاضر در بانک مرکزی این نتیجه حاصل شده که باید بازاری متناسب با بازار پول داشته باشیم. زیرا اگر بازار پول به درستی کار خود را انجام دهد، سایر بازارها نیز می توانند در همان راستا به یک استاندارد لازم دست یابند.

ایجاد بازاری سالم بزرگترین خواسته باغداران پسته از بورس کالا

یک تولیدکننده پسته در استان کرمان با ابراز ناراحتی از مشکلات بازار سنتی پسته و نبودن شفافیت در آن، اظهار کرد: دلالان و واسطه ها در حالی بخش زیادی از سود باغداران را به دست می آورند که زحمت اصلی بر دوش باغدار است. دراین شرایط بورس کالا هم پا به میدان گذاشته و وعده حذف دلالان را ارایه کرده است.

یدالله سلطان زاده با بیان اینکه بورس کالا شفافیت معاملاتی را می تواند در پی داشته باشد، گفت: در حال حاضر گروه های خاص روند قیمت گذاری پسته را در دست دارند؛ البته حضور این افراد تنها محدود به محصول پسته نبوده و در همه بخش های کشاورزی قابل مشاهده است که امیدواریم بورس بتواند در مقابل این گروه ها بایستد.

سلطان زاده تاکید کرد: عرضه پسته در بورس کالا طرح جدیدی است که تجربه آن را نداشته ایم؛ اما بزرگترین خواسته ما باغداران پسته ایجاد بازاری سالم با مدیریت درست است تا منافع حاصل از زحمت باغداران عاید افراد و گروه های خاص نشود.

برنامه ریزی برای ترغیب و تسهیل ورود واحدهای تولیدی به بورس کالا

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی گفت: واحدهای تولیدی با عضویت در بورس کالا علاوه بر استفاده از مزایای مختلف آن، امکان تهیه مواد اولیه مورد نیاز با شرایط و قیمت های شفاف و پایین را نیز خواهند داشت.

منوچهر خوفی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با شرکت بورس کالای ایران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، اظهار کرد: حضور بنگاه‌ها در بازار بورس به فروش محصولات صنایع کوچک و متوسط بدون واسطه کمک خواهد کرد، اایجاد تحرک و رونق در صنایع از مزایای دیگر بازار سرمایه است و تامین مواد اولیه از طریق بورس منجر به حذف واسطه‌ها و دلال‌ها شده و در کاهش قیمت تمام شده تولید نقش بسزایی خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها