سهام

طی سالیان متمادی ابزارهای مشتقه به عنوان یکی از نیاز های مهم پاسخگویی به خواست مشتریان در بورس‌ های جهانی مطرح شده اند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مهم‌ترین کارکرد ابزار های مشتقه پوشش ریسک مشتریان است. این کارویژه شامل خرید یا فروش تولیدات اعم از محصولات زراعی، صنعتی و غیره در زمان آینده است.

از آنجا که نوسانات احتمالی قیمت در آینده بر اثر تغییرات در میزان عرضه و تقاضا می‌تواند خسارات سنگینی را به تولیدکنندگان وارد سازد لذا فروش تضمینی محصولات به قیمت مشخص در آینده معلوم دغدغه اصلی تولیدکنندگان است؛

نوسانات احتمالی قیمت در آینده همچنین می‌تواند بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد اولیه را با مشکلات جدی مواجه کند. بنابراین لازمه ایجاد یک بازار کارا و شفاف با حجم معاملاتی بالا، وجود انواع ابزار های مختلف برای پاسخ به نیاز ها است. در این میان بازار ابزار مشتقه بهترین مکانی است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند نیازهای خود را به بهترین قیمت و در کمترین زمان ممکن برطرف کنند.

در سال های اخیر ابزار مشتقه مورد توجه مدیران بورس کالا قرار گرفت و قرارداد ها طی سالیان گذشته برای محصولاتی نظیر مفتول‌های مس، شمش طلا، کنجاله سویا، زیره سبز و سکه طلا ایجاد شد.

در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد بورس کالای ایران برای رونق هرچه بیشتر معاملات مشتقه به دنبال انتخاب دارایی پایه مناسب جهت تعریف قرارداد آتی برای آن است تا انواع معامله‌گران بازار تمایل و رغبت کافی و مهم‌تر از آن انگیزه لازم جهت معاملات را روی آن دارایی داشته باشند.

علاوه بر تعریف صحیح دارایی پایه کاهش ریسک‌های مرتبط با این بازار نیز یکی از عواملی است که می‌تواند در جهت افزایش معاملات و رونق بازار کمک کند. از جمله عوامل کاهش ریسک در بازار آتی می‌توان به حد سود و زیان و یا امکان به‌روزرسانی در لحظه حساب مشتریان از این جهت، که مانند سایر بازارهای بین‌المللی به محض اتمام معاملات سود و زیان طرفین معامله به حساب بانکی آنها واریز شود، اشاره کرد که این امکان در حال حاضر پس از پایان معاملات بازار در دسترس است.

عبدالحمید اخوان دوست، کارشناس معاملات آتی و بازار سرمایه
منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها