بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که ابلاغ سازوکار خرید توافقی زعفران از بورس کالا، خرید توافقی محصول زعفران از طریق این بورس، جلسه هماهنگی خرید توافقی و فروش صادراتی محصولات کشاورزی با حضور نمایندگانی از شرکت های کارگزاری، جلوگیری از خام فروشی با مکانیسم بورس کالا، پرداخت سریع تر پول کشاورزان با عرضه گندم و عرضه محصولات شرکت های تابعه شستا در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

سازوکار خرید توافقی زعفران از بورس کالا ابلاغ شد

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی هفته اخیر از هدایت سازوکار خرید توافقی محصول زعفران از طریق ظرفیت های ایجاد شده در بورس کالا با قید فوریت خبر داد و دستورالعمل معاملات توافقی این محصول با استفاده از گواهی سپرده کالایی در بورس کالا را ابلاغ کرد.

طبق این دستورالعمل، خرید زعفران به قیمت توافقی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو در نظر گرفته شده که زمان اجرای آن از تاریخ ۱۳۹۶.۰۸.۰۲ لغایت ۱۳۹۶.۰۹.۳۰ است؛ سناریوی اول، خرید فیزیکی زعفران است که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با پرداخت ۴۰ درصد از پول کشاورز بوده که در آن معامله به صورت قطعی انجام می گردد و زعفران خریداری شده برای تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بین المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران عرضه می شودسازمان مرکزی تعاون روستایی موظف است مابقی وجه زعفران خریداری شده از کشاورزان را از محل درآمد ناشی از فروش محصول و یا تسهیلات دریافتی برای خریدهای تضمینی و توافقی تسویه کند.

 در سناریوی دوم نیز خرید زعفران به شکل گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالای ایران است که طی آن قیمت توافقی زعفران برمبنای مشخصات کیفی و وضعیت ظاهری انواع محصول، در ۴ دسته تعیین شده استدر این شیوه سازمان مرکزی تعاونی روستایی موظف به خرید ۳۰ درصد گواهی سپرده کالایی صادر شده برای کشاورز با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی بوده و نسبت به تسویه حساب با کشاورزان براساس مقررات بورس اقدام می کند.

۷۰ درصد باقیمانده محصول کشاورز توسط مباشر به مدت سه ماه با اخذ هزینه انبارداری از کشاورز نگهداری می شود و در صورتی که طی سه ماه مذکور کشاورز موفق به فروش محصول خود در بورس نشود، ۷۰ درصد مذکور نیز پس از سه ماه با همان حداقل قیمت خرید توافقی توسط مجری طرح با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی خریداری شده و با کشاورز تسویه می شود.

جلسه هماهنگی خرید توافقی و فروش صادراتی محصولات کشاورزی

سه شنبه گذشته جلسه هماهنگی خرید توافقی و فروش صادراتی محصولات کشاورزی از بستر بورس کالای ایران با حضور نمایندگانی از شرکت های کارگزاری برگزار شد.

طی این جلسه معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به جزییات ابلاغیه جدید وزارت جهاد کشاورزی برای خرید توافقی محصول زعفران پرداخت و گفت: وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا را در قالب دو سناریوی خرید قطعی و امانی به شیوه گواهی سپرده کالایی ابلاغ کرد که برای اجرای آن لازم است شرکت های کارگزاری پذیرفته شده در بورس کالای ایران نیز در جذب خریداران زعفران، بازاریابی موردنیاز را برای بازار داخلی و خارجی انجام دهند.

صندوق ارزی، ابزاری برای کاهش ریسک تولیدکنندگان

علیرضا عسگری مارانی هفته اخیر با تاکید بر اینکه ارز مبادله ای باید حذف شود، گفت: با تک نرخی شدن ارز تولید و صنعت ما در راستای اقتصاد مقاومتی به خوبی حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به برنامه ریزی مسولان سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار گواهی سپرده کالایی برای انواع کالاهای قابل معامله در بورس کالا گفت: انتشار این اوراق برای تمام دارایی های بورس کالا پیش بینی شده و هر شرکت سرمایه گذاری یا صندوق های سرمایه گذاری یا سهامدار خرد می توانند این دارایی را در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشند.

خرید توافقی خبری خوش برای زعفرانکاران

طی هفته گذشته معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در حالی از خرید توافقی محصول زعفران از طریق بورس کالا خبر داده و دستورالعمل معاملات توافقی را نیز با استفاده از گواهی سپرده کالایی ابلاغ کرده که در این بین از ماه ها پیش خواسته فعالان بخش خصوصی نیز راه اندازی بورس زعفران بوده است.

در همین رابطه، منوچهر مالکی به نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت قیمتی در بازار طلای سرخ اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی، شفافیت قیمتی می تواند در معاملات این محصول حوزه کشاورزی حاکم شود و این اقدامی مثبت برای بازار زعفران محسوب می شود.

جلوگیری از خام فروشی با مکانیسم بورس کالا

طی هفته گذشته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در رابطه با جلوگیری از خام فروشی با مکانیسم بورس کالا گفت: ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و آیین نامه اجرایی آن در حالی بر عرضه مواد خام از طریق عرضه محصولات در بورس کالا تاکید می کند که اجرای واقعی و کامل آن می تواند ضمن شفاف سازی در بازار صنایع مختلف، به کشف واقعی قیمت محصولات نیز کمک کند.

مهدی پورقاضی با بیان اینکه یک راه حل مناسب برای جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه و صادرات آن، عرضه در بورس کالا طبق ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است، گفت: اصل قضیه این است که عرضه مواد خام به گونه ای باشد که صنایع پایین دستی بتوانند با قیمت رقابتی حاکم بین عرضه کنندگان مواد اولیه خود را متناسب با قیمت های جهانی تامین و اقدام به تولید کنند.

پرداخت سریع تر پول کشاورزان با عرضه گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در رابطه با طرح فروش گندم از طریق بورس کالا گفت: این طرح خوب است و حداقل دستاورد اجرای آن این است که ۶۰ تا ۷۰درصد از پول گندم سریع تر به دست کشاورزان خواهد رسید.

 علی اکبری، در ادامه افزود: خرید تضمینی گندم قانون است و تا قانون لغو نشود، دولت باید هر سال قیمت تضمینی را اعلام کند. البته  ساز وکارهای خرید گندم را می توان در روش های مختلف پیش بینی کرد.

محصولات شرکت های تابعه شستا در بورس کالا عرضه می شود

وزیر کار و رفاه دوشنبه اخیر در صحن علنی مجلس یکی از اقدامات شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در راستای اجرای شفاف قانون را عرضه محصولات شرکت های تابعه شستا در بازار شفاف بورس کالای ایران عنوان کرد.

علی ربیعی با بیان اینکه سامانه هوش تجاری را در شستا مستقر کرده ایم گفت: محصولات شرکت های تابعه در بورس کالا به فروش می رسد و کاهش بنگاه داری برنامه جدی ماست که متعهد به انجام آن هستیم و شاید در هیچ دوره ای این چنین بر این موضوع اصرار نداشتیم.

کشف منطقی قیمت فولاد

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هفته اخیر در رابطه با کشف واقعی قیمت محصولات فولادی گفت: کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور بر اساس قیمت های پایه جهانی و مکانـیزم عرضـه و تقاضا، در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد و از شمول قیمت گذاری تکلیفی خارج است.

وحید منایی تاکید کرد: مضافاً حسب بررسی بعمل آمده افزایش قیمت جهانی ناشی از دو عامل اصلی ،افزایش قیمت مواد اولیه نظیر الکترود گرافیتی به دلیل کاهش تولید جهانی و افزایش قیمت شمش فولاد به دلیل کاهش عرضه جهانی و کاهش صادرات کشورهای تولیدکننده بوده است .

 به کمک بورس کالا نیاز داریم

یک تولید کننده پسته هفته گذشته با اشاره به اقدامات به عمل آمده از سوی استانداری کرمان و نمایندگان مجلس در این استان برای ساماندهی بازار پسته از طریق پذیرش و عرضه در بورس کالا، اظهار کرد: با تلاش هایی که صورت گرفته، برخی واریته های پسته در بورس کالا پذیرش و عرضه شده که تداوم و استمرار آن می تواند در آینده موجب حل مشکلات بازار سنتی شده و ضمن کشف قیمت شفاف تر، به بازار صادراتی نیز نظم و انسجام بیشتری ببخشد.

مهدی محمدی افزود: با همگانی شدن بازار پسته در بورس کالا، سرمایه ها از دیگر بازارها به سمت بازار پسته می آید. علاوه بر این، عرضه در این بازار با استفاده ازابزارهایی نظیر اوراق گواهی سپرده کالایی از جنبه تامین مالی نیز به کمک باغداران و پسته کاران می آید.

راه اندازی صندوق زعفران

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در گفت و گوی خود طی هفته اخیر رونق معاملات زعفران در بورس کالا را عاملی برای شناخته شدن برند زعفران به نام ایران در جهان دانست و گفت: درواقع از آنجایی که استانداردهای بورس کالا می‌تواند خیال خریداران خارجی را از بابت کیفیت محصول راحت کند، مشتریان خارجی به جای مراجعه به دلالان مستقیما از بورس کالای ایران خرید خواهند کرد و این اتفاق به مرور زمان به شناخته شدن زعفران در جهان به عنوان یک کالای ایرانی می‌انجامد.

اکبر میرزاپور افزود: عرضه زعفران در بورس کالا و به ویژه راه‌اندازی بازار گواهی سپرده کالایی برای آن منجر به ساماندهی بازار این محصول خواهد شد. البته بازار زعفران نیازمند یکسری کار فرهنگ‌سازی دامنه‌دار و مداوم است تا بتوانیم از امکانات بورس کالا در راه توسعه بازار این محصول ملی گام برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها