انارکی

نماینده انار و رفسنجان درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر عرضه پسته در بورس کالا ، گفت: ورود پسته به بورس کالا موجب شفافیت و حذف واسطه‌ها شده و سود حاصل ازصادرات پسته از این پس نصیب باغداران خواهد شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» احمد انارکی محمدی ورود پسته به بورس کالا را گامی رو به جلو برای به دست آوردن جایگاه قبلی پسته در بازارهای جهانی دانست و گفت:در حال حاضر رقیب پسته ایران در بازار های جهانی آمریکا است اما باید به این نکته توجه داشت از نظر کیفیت، پسته آمریکا رقیب ما نیست زیرا واریته‌های پسته ایران متنوع‌تر و کیفیت پسته ما نیز بهتر از آمریکا است.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: پسته مانند دیگرمحصولات کشاورزی باید دائما در فضای مارکتینگ و بازار جهانی وارد شده و هیچ گاه بازار تقاضا از این محصول خالی نباشد تا نبود پسته ایران دربازار را شاهد نباشیم ؛ در این راستا بورس کالا می تواند نقش کلیدی ایفا کند.

انارکی محمدی با تأکید بر اینکه بورس کالا برای کشف قیمت و برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بازار پسته مکان مناسبی است، گفت: در دنیا دوره معاملات بازار سنتی به پایان رسیده و محصولات مختلف باید با عرضه در بورس معاملات خود را انجام دهند تا ضمن شفافیت معاملاتی، پول باغداران هم به موقع وصول شده و مشکل نقدینگی آنها حل شود.

وی با تاکید براینکه بازار بورس بازاری شفاف است،تصریح کرد: انجام معاملات پسته در بورس کالا تحول بزرگی را در زمینه فروش به وجود خواهد آورد. ورود پسته به بورس کالا موجب شفافیت و حذف واسطه‌ها شده و سود حاصل ازصادرات پسته با عرضه  آن در بورس کالا از این پس نصیب باغداران می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: عرضه پسته در بورس کالا گام مثبتی برای کمک به تولید کننده و همچنین صادرکنندگان است؛ در این میان باید به صورت منظم اطلاعات کافی و آموزش های لازم به باغداران نسبت به عرضه در بورس کالا انجام شده و برای آن برنامه ریزی کرد.

انارکی محمدی به گنجاندن واحد درسی در مدارس در ارتباط با بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از دلیل بروز مشکلات عدیده در این بخش را می توان به عدم آگاهی باغداران و از مزایای معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا دانست این در حالی است که  اگر کشاورزان آگاهی و اعتماد لازم به بازار سرمایه داشته باشند، بخش قابل توجهی از مشکلاتی که در گذشته گریبان گیر آن‌ها بوده از جمله حضور واسطه ها و دلالان، رهایی یابند.

انارکی محمدی با اشاره به نوپا بودن بورس پسته که سال گذشته راه اندازی شد، گفت: باید از اقدام به موقع و کارشناسی وزیر اقتصاد و دارایی دولت یازدهم و همچنین مدیرعامل بورس کالا و وزیر فعلی اقتصاد در راه اندازی بورس پسته وایجاد زیر ساخت های معامله پسته در بورس کالا تقدیر و تشکر کرد اما باید به این نکته توجه داشت برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در این زمینه نیاز به زمان و حوصله است تا حاصل این تلاش ها به ثمر بنشیند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در چند سال اخیر شاهد این بوده ایم که ‌خریداران عراقی، افغانی و چینی با حضور در پایانه‌ها و مراکز فرآوری، پسته را بدون نظارت خرید می‌کردند که این موضوع لطماتی به قیمت و ارزش پسته وارد کرد که به طور یقین در بورس کالا با توجه به نظارت های دقیق این مسائل حل می شود.

وی در پایان به موضوع تأمین مالی باغداران با عرضه پسته در بورس کالا و استفاده از سایر ابزارهای نوین مالی اشاره و خاطرنشان کرد: بورس کالا می‌تواند با استفاده از ابزارهای تأمین مالی خود به رفع مشکلات مالی و حفظ جایگاه صادراتی ایران در عرصه جهانی بازار پسته کمک مؤثری کند.

منبع:اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها