ورق فولادی

همزمان با نزدیک شدن به آغاز سال جدید میلادی، روند کلی در بازارهای جهانی از رشد ضعیف و شکننده قیمت‌ها در بازار فولاد حکایت دارد که می‌تواند سیگنال مثبتی برای این بازار باشد.بهبود بازار صادراتی میلگرد در ترکیه، رشد قیمت بیلت در بازار چین، تقویت بازار ورق در حوزه سی‌آی‌اس، رشد بهای سنگ‌آهن در هفته گذشته و تقویت قیمت‌ها در بازار زغال‌سنگ را می‌توان شواهدی از این روند بهبود به شمار آورد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» این در حالی است که به‌صورت سنتی در روزهای پایانی سال میلادی شاهد تقویت و بهبود بازار جهانی فولاد هستیم ولی هنوز نمی‌توان با صراحت از تداوم رشد قیمت‌ها خبر داد. کاهش قیمت نفت خام در روز گذشته در کنار کاهش نرخ فلزات پایه در بورس فلزات لندن می‌تواند در برابر رشد قیمت‌ها موضع‌گیری کند. در هر حال هم اکنون شاهد تکانه‌های مثبتی از رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی هستیم که می‌تواند داده مثبتی برای بازار فولاد داخلی و فرآیندهای صادراتی کشورمان به شمار رود.

جهش ۱۵ درصدی مصرف فولاد در ۶ ماهه ۹۶

در همین رابطه یک کارشناس بازار فولاد ، با بیان این که افزایش قیمت فولاد متاثر از قیمت جهانی و افزایش تقاضا در بازار داخلی ایران است گفت: اخیرا علامت هایی که در بازار فولاد کشور به خصوص در بخش مقاطع عریض و ورق های فولادی مشاهده می شود بیانگر آن است که میزان مصرف در بازار افزایش پیدا کرده است به طوری که در فصل گذشته سیر صعودی در میزان مصرف مشاهده می شود.

بهادر احرامیان با بیان این که طی ۶ ماهه نخست سال ۹۶ تاکنون شاهد جهش ۱۵ درصدی میزان مصرف ظاهری مقاطع عرض و ورق های فولادی در بازار بودیم افزود: میزان مصرف در ورق های گرم و روغنی بیشتر از سایر ورق ها در بازار فولاد بود. به طوری که براساس استانداردهای دنیا ما با جهش تقریبا ۱۵ درصدی در بازار مواجه بودیم .

وی با بیان اینکه در زمینه میلگرد و تیرآهن و فولادی که در مقاطع ساختمانی هستند مصرف تغییری نکرده است، افزود: براساس برآوردهای صورت گرفته روند تا این لحظه حداقل معکوس نشده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود حداقل تا نیمه اول سال آینده شاهد تغییر محسوسی در بازار مسکن کشور نباشیم. ضمن این که در حال حاضر املاک خالی در قسمت مسکونی و تجاری کشور وجود دارد که هنوز وارد مرحله فروش نشده است. از این رو به هر حال تا زمانی که موجودی ها به فروش برود تا مشتری پیدا کند تا بازار آهسته وارد ساخت و ساز جدید شود فاصله داریم.

وی در ادامه گفت: در خصوص سیاست های حمایتی دولت از بازار فولاد باید عنوان کنم که مسئول رکود دولت نبوده است. در دهه ۸۰ میزان مصرف فولاد در کشور به میزان زیادی بالا بود تقریبا در رده بندی وارد کنندگان رتبه دوم ایران قرار داشت. غافل از اینکه در همه دنیا سرمایه گذاری در بازار مسکن حالت فصلی و دوره ای دارد و پس از هر دوره رونقی با دوره های توقف سرمایه گذاری و ایست مواجه می شویم. نتیجه آن شد که با عرضه زیاد محصولات فولادی مواجه شدیم. از یک سو با کاهش ۱۵ درصدی تقاضا و از سویی دیگر میزان ظرفیت ۱۶۰درصد افزایش یافت.

فعالان چشم انتظار رونق بازار مسکن هستند

از سوی دیگر یک کارشناس بازار فولاد دیگر با بیان این که نشانه های رونق صنعت فولاد در صنایع پایین دستی قابل مشاهده است تصریح کرد: افزایش قیمت در بازار تولیدات فولادی از جمله شمش، میلگرد و تیرآهن در ماه های اخیر بخشی متاثر از افزایش قیمت جهانی بوده اما بخشی دیگر نیز به دلیل افزایش تقاضا در بازار رخ داده است.

عباس بیگلو با بیان اینکه طی پنج ماه اخیر شاهد افزایش تولید خودرو در بازار بودیم، یاد آور شد: در حال حاضر به غیر از خودرو ما شاهد افزایش تولید در دیگر صنایع فلزی از جمله لوازم خانگی در بازار مواجه بودیم در نتیجه همین امر نیاز بازار داخلی به محصولات فولادی از قبیل انواع ورق را تقویت کرده است.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به رکود ساخت و ساز در بازار مسکن کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر تحرک قابل قبولی در بخش ساخت و ساز کشور به چشم نمی خورد، در این شرایط با وجود این که طرح های فولادی راه اندازی شده بازار محصولات فولادی را رقابتی تر کرده و زنجیره تامین محصولات فولادی اکنون بهتر از گذشته عمل می کنند اما فعالان بازار فولاد همچنان چشم انتظارتحرک و رونق و رونق بخش ساخت و ساز هستند تا رونق بیشتری در بخش فولاد کشور ایجاد شود.

منبع: فولادنیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها