n00038774-b.jpgدر صورت خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، سهامداران این شرکت ها با عدم شفافیت و دسترسی به تحلیل های بنیادی و در کل با سردرگمی روبه رو می شوند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پیام آرمات، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر اکثر تحلیل گران با مراجعه به آمار عرضه، فروش و قیمت های محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران اقدام به تحلیل های بنیادی شرکت های پتروشیمی می کنند و خروج این محصولات سبب سردرگمی سهامداران خواهد شد.

مدیرکالایی کارگزاری آپادانا در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر شفافیت در آمار معاملات و تحلیل های بنیادی شرکت های پتروشیمی که به معاملات بورس کالای ایران برمی گردد، دولت نیز بابت شفافیت در امور مالیاتی به معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران نیازمند است؛ چرا که هیچ مکانی بهتر از بورس کالا برای شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان بازار پتروشیمی وجود ندارد. آرمات با اشاره به اینکه مخالفت وزیر صنعت، معدن و تجارت با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران دلایل منطقی ندارد، تاکید کرد: یکی از دلایل وزیر، عدم دسترسی صنایع پایین دست به محصولات پتروشیمی است، حال آنکه این موضوع براساس گفته های خود صنایع پایین دستی کاملا نادرست است؛ چرا که درسیستم حواله ای قبلی تنها افراد خاص به محموله های پتروشیمی دسترسی داشتند و صنایع پایین دست قدرت کافی برای دسترسی به محصولات را دارا نبودند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر به لطف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران، کشف قیمت و رقابتی منطقی در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی انجام می شود و از رانت های گذشته خبری نیست؛ براین اساس بازگشت به سیستم حواله ای پس از دغدغه ها و تلاش های بسیار برای شکل گیری بازاری شفاف، قانونمند و کارا، خیانت به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصولات است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ ابرازی نمی تواند برای عرضه محصولات پتروشیمی بهتر از بورس کالای ایران باشد؛ چرا که مکانیزم های مختلفی در بورس کالا براساس سعی و خطا در سال های گذشته شناسایی شده و برای شفافیت این بازار به کار گرفته شده است.

مدیرکالایی کارگزاری آپادانا در ادامه افزود: با خروج محصولات پتروشیمی از بورس تنها به رانت خواران و افراد خاص اجازه جولان در این بازار داده می شود و قطعا هم تولیدکننده ها و هم خریداران ضررخواهند کرد؛ چرا که بورس کالای ایران در حال حاضر ضمانت اجرایی طرفین معامله است، اما معاملات خارج از بورس دیگر ضمانت اجرایی نخواهد داشت و مطمئنا هر دو طرف معامله چه شرکت های پتروشیمی و چه صنایع پایین دست با ضررهای بسیاری روبه رو خواهند شد.

عدم دسترسی صنایع پایین دستی به مواد اولیه

مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه نیز در همین رابطه گفت: با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران امکان خرید و دسترسی مستقیم بسیاری از صنایع پایین دست به محصولات از بین می رود.

محمدعلی شریفی نیا با اشاره به اینکه خروج محصولات پتروشیمی از بورس سبب از دست رفتن بازار شفاف در این حوزه می شود، خاطر نشان کرد: بورس کالا با داشتن بستر شفاف معاملات ، مکانی بسیار مناسب برای کشف قیمت کالاها در بازاری کاملا رسمی است . از سویی دیگر با ثبت نام اکثر مصرف کنندگان در سایت بهین یاب و معاملات در بورس کالا همه چیز قابل پی گیری است.

به گفته شریفی نیا در حال حاضر برخی از مخالفان ، ثبت نام های مشکل دار بهین یاب را مطرح می کنند، اما در حال حاضر شرکت های فعال در سایت بهین یاب ثبت نام کرده و در حال خرید از بورس کالای ایران هستند و احتمال دارد خریدهای مازاد خود را بفروشند یا با کالاهای دیگر مورد نیاز تعویض کنند و این موضوع در بازار پتروشیمی طبیعی است و نباید به عنوان معضل یا نگرانی به آنها نگاه شود.

مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه با اشاره به اینکه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا سبب گرانی و افزایش نهایی قیمت ها می شود، گفت: باید توجه کرد که این افزایش قیمت ها به جیب پتروشیمی ها و واحدهای تولیدی نمی رود، بلکه افرادی از این بازار با خروج محصولات پتروشیمی استفاده می برند که عمدتا دلال هستند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر قوانین روشن و مشخص بورس کالای ایران به مذاق عده ای خوش نمی آید، از این رو آنها خواهان سهل شدن معاملات با روش های غیرقانونی و یا خروج از بورس کالا هستند تا به صورت دلخواه در بازار غیر رسمی به فعالیت هایشان ادامه دهند که این موضوع می تواند در آینده مشکلات بزرگی را برای صنعت پتروشیمی ایجاد کند.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها