ارز

بانک مرکزی تنها مرجعی است که می تواند زمینه ایجاد بازار مشتقه ارز در کشور را فراهم کند که تحقق این امر منجر به کنترل نوسانات ارزی می شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»مهدی طحانی، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه درباره اهمیت راه اندازی بازار مشتقه ارزی گفت: تجار می توانند ارز مورد نیاز خود را در بازار مشتقه ارزی از قبل خریداری و یا ارز به دست آمده از فروش محصولات صادراتی خود را در این بازار به صورت شفاف به متقاضیان عرضه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تمامی فرآیند عرضه و تقاضا بازار مشتقه ارزی در دستان بانک مرکزی است و سازمان بورس بسترساز اجرایی شدن این بازار از طریق ابزارهای خود است بنابراین باید منتظر رویکرد قطعی بانک مرکزی در این خصوص ماند.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارزی همانند بازار مشتقه سکه خواهد بود، افزود: هنگام راه اندازی بازار مشتقه باید به بازار فیزیکی آن توجه جدی داشت چون وقتی از معامله مشتقه یک دارایی فیزیکی سخن به میان می آید باید به این مهم توجه کرد که دارایی مورد نظر از کجا تامین خواهد شد.

طحانی در ادامه اظهارداشت: بدون شک با راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالا یک تابلوی فرعی ارائه می شود و روندی مانند بازار سکه بهار آزادی در پیش گرفته می شود.

وی اضافه کرد: ایجاد یک بازار متشکل، سازمان یافته و خود انتظام که بازار مشتقه ارزی زیر مجموعه این بازار می تواند باشد در کشور ما یک ضرورت انکار ناپذیر دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه متاسفانه هنوز در عرصه ارزی معاملات از طریق یک بازار متشکل صورت نگرفته و هنوز در برخی نواحی تهران ارز به صورت سنتی معامله می شود، بر لزوم ایجاد بازار مشتقه ارزی در کشور تاکید کرد.

وی درباره عدم تحقق بازار مشتقه ارزی نیز گفت: یکی از مهمترین دلایل عدم ایجاد بازار ارز تحقق نیافتن اقتصاد مقاومتی است چراکه اقتصاد ایران تابع شرایط بین المللی است.

طحانی همچنین ادامه داد: متاسفانه هنوز برخی از افراد فعالیت مالی شفافی در اقتصاد کشور ندارند بنابراین با ایجاد موانعی در برابر راه اندازی ساختارهای تشکیل بازار ارزی مقاومت می کنند.

این کارشناس بورس اظهار داشت: زمانی که از ایجاد و شکل گیری یک بازار صحبت می شود باید هر دو بخش عرضه و تقاضا پررنگ باشد، این در حالیست که هم اکنون به دلیل افزایش تقاضای فصلی از سوی واردکنندگان کالا برای شب عید بر قیمت دلار افزوده شده که این مسئله امری طبیعی به شمار می رود و سال گذشته هم در همین ایام شاهد این رویداد بودیم.

وی در پایان گفتگو یادآور شد: خرید ارز برای واردات کالا همچنان از طریق سیستم سنتی در حال انجام است، به عبارتی نرخ ارز از بازارهای سنتی در برخی مناطق شهر کسب می شود و دیگر افراد حتی تمایلی به توجه به تابلوی صرافی ها در کوتاه مدت ندارند.

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها