نفت

وزیر نفت عراق اعلام کرد:‌ مدت زمان سوآپ نفتی ایران و عراق یک سال است و پس از آن برای تمدید یا عدم تمدید آن تصمیم می‌گیرند، همچنین قرار است پنجشنبه مسئولان بی‌پی ضمن بازدید از میدان کرکوک برای توسعه این میدان با عراقی‌ها قرارداد ببندند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طبق این توافق که میان دو کشور به امضاء رسید، ایران به همان میزان و کیفیت مشابه نفت که از کرکوک دریافت می کند، به بنادر جنوبی عراق تحویل خواهد داد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، در حاشیه نشست وزیران نفت عرب در شهر کویت به خبرنگاران گفت: این توافق به مدت یک سال است و پس از آن ما درباره تمدید یا عدم تمدید آن تصمیم خواهیم گرفت.

این توافق به عراق اجازه می‌دهد فروش نفت کرکوک را که از زمان بازپس گیری کنترل میادین نفتی شمال توسط ارتش از نیروهای کرد در اکتبر متوقف شده است، از سر بگیرد.بین ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز نفت کرکوک با تانکر به منطقه مرزی کرمانشاه که ایران در آنجا یک پالایشگاه دارد، تحویل داده خواهد شد.

لعیبی همچنین گفت: ساخت یک خط لوله از کرکوک به بندر سیهان ترکیه یک سال طول خواهد کشید.

این خط لوله جایگزین خط لوله قدیمی و آسیب دیده کرکوک سیهان خواهد شد و از شهر بایجی آغاز شده و تا منطقه مرزی فیش خائور با ترکیه امتداد پیدا می‌کند.

بخشی که خط لوله کرکوک – سیهان از آن عبور می‌کند در سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه تروریستی داعش درآمد و پس از آن طی توسط نیروهای عراقی در دو سال گذشته  تصرف شد.

وزیر نفت عراق گفت: قصد دارد روز پنج‌شنبه به همراه یکی از مدیران بلندپایه شرکت BP از میدان نفتی کرکوک دیدار کند تا توافق امضاء شده با این شرکت نفتی انگلیسی را فعال کند و این شرکت به بغداد کمک کند کاهش چشمگیر تولید از کرکوک را متوقف کرده و تولیدش را به سطح بالاتری افزایش دهد.

لعیبی گفت: ما با شرکت BP برای ارزیابی میدان نفتی کرکوک به منظور افزایش تولید و بالا بردن ذخایرمان تفاهم‌نامه داریم.

عراق از شرکت BP درخواست کرده به افزایش تولید از میدان نفتی کرکوک به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمک کند.طبق اعلام BP، کرکوک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین میادین نفتی در خاورمیانه است با این همه برآورد می‌شود حدود ۹ میلیارد بشکه ذخایر قابل استخراج دارد.

شرکت BP در گذشته برای شرکت دولتی نفت شمال مساعدت فنی فراهم کرده بود تا به توسعه مجدد میدان کرکوک کمک کند.

منبع:رویترز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها