روی

قیمت فلز روی برخلاف ۳ ماه قبل که روند رو به رشد بسیار خوبی را طی کرده بود، در ماه جاری روند نزولی پیدا کرد. باوجود این روند کاهشی، همچنان قیمت شمش آن در بالاترین سطح طی ۱۰ سال قبل قرار دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که برخلاف روند کاهشی قیمت روی در ماه اخیر، روند قیمت این فلز در سال آتی رو به رشد باشد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»بنابر گزارش متال‌ماینر (MetalMiner)، دو موضوع در ماه دسامبر ۲۰۱۷ می‌توانند عامل رشد قیمت روی باشند که عبارت هستند از افزایش تقاضای جهانی برای روی و کمبود عرضه جهانی این فلز در ماه جاری.

در نمودار ۱ میزان موجودی روی در بورس فلزات لندن آورده شده است و همان‌طور که مشاهده می‌شود، میزان موجودی روی در انبارهای بورس فلزات لندن طی این یک ماه به‌علت کاهش عرضه و افزایش تقاضا، روند نزولی را طی کرده و از ۲۳۲ هزار و ۱۰۰ تن به ۱۹۳ هزار و ۷۵۰ تن رسید که این به معنی کاهش ۱۶.۵ درصدی موجودی انبارهای این فلز طی یک ماه بوده است. در ابتدای اولین روز هفته گذشته یعنی دوشنبه ۱۱ دسامبر میزان موجودی روی در انبار بورس فلزات لندن، ۱۹۹ هزار و ۴۲۵ تن بود که با کاهش ۲.۸ درصدی در روز جمعه ۱۵ دسامبر به ۱۹۳ هزار و ۷۵۰ تن رسید.     

                                             

بنابر گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، میزان کمبود فلز تصفیه شده روی در سال ۲۰۱۷ معادل ۳۹۸ هزار تن برآورد شده که این روند کمبود در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه خواهد یافت و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۸ به ۲۲۳ هزار تن برسد. این امر نشان از تداوم کمبود عرضه نسبت به تقاضا در سال آتی خواهد بود.

عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت روی طی هفته‌های گذشته، شاخص ارزش دلار آمریکا بود؛ در روز ۸ دسامبر که روز پایانی معاملات در هفته قبل بود، شاخص ارزش دلار آمریکا ۹۳.۹۰۱ واحد بود، این شاخص در ابتدای هفته گذشته یعنی دوشنبه ۱۱ دسامبر روند کاهشی داشت و به ۹۳.۸۶۶ واحد رسید، همین کاهش عاملی برای رشد قیمت کامودیتی‌ها از جمله فلز روی، برای روز بعد بود. قیمت روی از ۳ هزار و ۱۰۶ دلار به‌ازای هر تن در روز ۱۱ دسامبر، به ۳ هزار و ۱۶۷ دلار به‌ازای هر تن در روز ۱۲ دسامبر رسید.

شاخص ارزش دلار آمریکا در روز ۱۲ دسامبر روند افزایشی پیدا کرد و به ۹۴.۱۰۱ واحد رسید که همین امر زمینه کاهش قیمت را برای روز بعد ایجاد کرد. در روز ۱۳ دسامبر قیمت روی نسبت به روز قبل خود با کاهش کمی روبه‌رو شد و به ۳ هزار و ۱۶۱ دلار به ازای هر تن رسید. همچنین در این روز ، شاخص ارزش دلار آمریکا، کاهش یافت و به ۹۳.۴۲۹ واحد رسید. هرچند این روند نزولی در روز بعد ادامه نیافت اما همچنان، شاخص ارزش دلار آمریکا کمتر از ۹۴ واحد بود. همین امر موجب روند افزایشی اما با سرعت بسیار پایین روی در روزهای ۱۳ تا ۱۵ نوامبر شد که این روند نیز در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها