سرب

قیمت شمش سرب در یک ماه اخیر برخلاف بسیاری از دیگر کامودیتی‌ها روند رو به‌ رشدی را طی کرده است. هرچند قیمت شمش سرب در ۳ دسامبر به بیشترین میزان خود طی ماه جاری رسید و بعد از آن با افت شدیدی مواجه شد، اما پس از ۷ دسامبر به روند صعودی خود بازگشت.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، میزان موجودی و قیمت سرب در انبارهای بورس فلزات لندن از ۱۵ نوامبر تا ۱۵ دسامبر در نمودار ۱ آورده شده است. همان‌طور که در نمودار ۱ مشاهده می‌شود، قیمت سرب در ماه اخیر نسبت به ماه گذاشته روند افزایشی داشته است و از ۲ هزار و ۴۲۰ دلار به‌ازای هر تن در ۱۵ نوامبر، به ۲ هزار و ۵۱۱ دلار به‌ازای هر تن در ۱۵ دسامبر رسید که این امر به معنی افزایش ۳.۷ درصدی قیمت طی این یک ماه بوده است. بنابر گزارش متال‌ماینر (Metal Miner)، کسری شمش سرب و افزایش تقاضای چین، محرک افزایش قیمت سرب در ماه جاری و محرک قیمت سرب تا پایان دسامبر خواهد بود.     

                                              

میزان موجودی شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن در روز ابتدایی معاملات هفته گذشته یعنی ۱۱ دسامبر معادل ۱۴۵ هزار و ۷۵۰ تن بود که با کاهش ۰.۸ درصدی طی یک هفته، به ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ تن در روز جمعه ۱۵ دسامبر رسید. همچنین قیمت شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن در روز دوشنبه ۱۱ دسامبر معادل ۲ هزار و ۴۹۵ دلار به‌ازای هر تن بود و تا روز ۱۳ دسامبر روند صعودی را طی کرد و به ۲ هزار و ۵۱۵ دلار به‌ازای هر تن رسید؛ اما این روند در روز ۱۴ دسامبر ادامه نیافت و قیمت به ۲ هزار و ۴۷۳ دلار به‌ازای هر تن رسید. اما دوباره و در روز ۱۵ دسامبر قیمت سرب روند صعودی پیدا کرد و با رشد ۱.۵ درصدی نسبت به روز قبل خود به ۲ هزار و ۵۱۱ دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

بنابر گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، میزان کمبود سرب در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۲۵ هزار تن تخمین زده شده است، همچنین این گروه پیش‌بینی کرده است که میزان کمبود سرب در سال ۲۰۱۸ به ۴۵ هزار تن خواهد رسید. بنابر گزارش متال‌ماینر (Metal Miner)، کمبود جهانی سرب تا حد زیادی مربوط به کاهش تولید شمش سرب در ایالات متحده آمریکا و افزایش تقاضای سرب توسط کشور چین است.

میزان تولید شمش سرب تصفیه شده در ایالات متحده آمریکا در سال جاری ۱۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد که علت این امر، کاهش تولید شمش سرب واحد تولید سرب Quemetco در ایالت کالیفرنیا بوده است. گفتنی است که عمده واردات شمش سرب این کشور برای تأمین مازاد تقاضا در سال ۲۰۱۷ از مکزیک و کره جنوبی صورت گرفت.

میزان تقاضای چین نیز برای شمش سرب در سال جاری افزایش داشت که همین امر یکی از محرک‌های قیمت سرب بود. در روز ۱۱ دسامبر بانک مرکزی چین اعلام کرد که ۱۶۸ میلیارد دلار وام بانکی در ماه نوامبر داده است که این رقم از عدد اولیه اعلام شده یعنی ۱۲۰ میلیارد دلار بسیار بالاتر بود و نشان از رونق اقتصادی در این ماه داشت و همین خبر مناسبی برای بازار کامودیتی‌ها بود که می‌تواند محرک قیمت‌ها باشد.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها