بازارهای جهانی

در هفته گذشته بازار نفت تحت تاثیر تعطیلی خط لوله فورتیز در دریای شمال و ادامه کاهش تولید اوپک و غیراوپک روندی صعودی داشت اما تولید رو به رشد آمریکا، افزایش بیشتر قیمت‌ها را محدود کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در روز دوشنبه بازار نفت تحت تاثیر تعطیلی خط لوله فورتیز و کاهش تعداد دکل‌های حفاری برای نخستین بار در شش هفته گذشته در هفته منتهی به ۱۵ دسامبر روند رو به رشد خود را ادامه داد اما در روز سه شنبه پس از آن که اعلام شد اعتصاب کارکنان نفتی در نیجریه لغو شده است تا اندازه‌ای از روند صعودی قیمت‌ها کاسته شد.

در روز چهارشنبه موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۵ دسامبر، به میزان ۵.۲ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۳۸.۷ میلیون بشکه رسیده است که این خبر سیگنالی مثبت برای سرمایه گذاران بود و شاهد افزایش قیمت ها با اعلام این خبر بودیم اما در ادامه اعلام خبر مربوط به افزایش تولید نفت آمریکا موجب افزایش فشارها و عقب نشینی قیمت نفت شد. تولید نفت آمریکا هفته گذشته به ۹.۷۹ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از اوایل دهه ۱۹۷۰ بود.

به این ترتیب تولید آمریکا در حال نزدیک شدن به سطح تولید عربستان سعودی و روسیه است که به ترتیب حدود ۱۰ میلیون و ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنند. بیم آن می‌رود که افزایش تولید نفت آمریکا تلاش‌های اوپک و متحدانش برای محدود کردن عرضه به بازار از طریق کاهش تولید تا پایان سال میلادی آینده، را تضعیف کند. سرانجام در روز جمعه به دنبال وعده عربستان و روسیه مبنی بر اینکه هرگونه خروج از توافق کاهش تولید تدریجی خواهد بود، قیمت نفت مجددا صعودی شد. در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

نفت(دلار)

قیمت در ابتدای هفته

قیمت در انتهای هفته

تغییر قیمت

درصد تغییر قیمت

نفت برنت

۶۳.۲۳

۶۵.۰۴

۱.۸۱+

۸/۲+

نفت امریکا (وست تگزاس)

۵۷.۳۰

۵۸.۴۱

۱.۱۱+

۹/۱+

سبد نفتی اوپک

۶۱.۴۸

۶۲.۱۶

۰.۶۸+

۱/۱+

در بازار فلزات اساسی خبرهای مثبت از اقتصاد چین، کاهش شاخص دلار و بازگشت سرمایه گذاران به بازار فلزات به ویژه بازار مس موجب تقویت قیمت ها در هفته گذشته شد. بانک مرکزی چین در هفته گذشته اعلام کرد که شاخص اطمینان اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم با رشد ۳.۱ درصد به ۷۹.۱ درصد رسیده که بالاترین سطح ۶ سال گذشته بوده است. تشدید محدودیت های زیست محیطی در چین و چشم انداز کاهشی تولید بسیاری از فلزات در این کشور نیز سیگنال مثبت دیگری برای سرمایه گذاران فعال در بازار بوده است. دیگر عامل اثر گذار در رشد قیمت فلزات انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا بود که موجب کاهش ارزش شاخص دلار در روزهای گذشته شد. عدم رشد نرخ تورم و چشم انداز کاهشی آن در سال ۲۰۱۸ در آمریکا -که می تواند رشد نرخ بهره فدرال رزرو را به تعویق بیندازد- و بهبود عملکرد اقتصادی عمده کشورهای دنیا نسبت به پیش بینی اقتصاددانان که می­ تواند محرک حرکت بانک های مرکزی دنیا به سمت رشد نرخ بهره و تضعیف دلار در سال ۲۰۱۸ باشد از جمله عوامل کاهش ارزش شاخص دلار در روزهای گذشته بود. در جداول زیر قیمت فلزات اساسی و موجودی انبارها در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فلز (دلار)

قیمت در ابتدای هفته

قیمت در انتهای هفته

تغییر قیمت

درصد تغییر قیمت

مس

۶.۷۳۵

۷.۰۱۹

۲۸۴+

۲۱/۴+

روی

۳.۱۸۳

۳.۲۳۴

۵۱+

۶/۱+

آلومینیوم

۲.۰۳۶

۲.۱۳۷

۱۰۱+

۹/۴+

سرب

۲.۵۱۱

۲.۴۷۳

۳۸-

۵/۱-

نیکل

۱۱.۱۷۰

۱۲.۰۵۰

۸۸۰+

۸/۷+

فلز(تن)

موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در ابتدای هفته

موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در انتهای هفته

تغییر موجودی

مس

۱۹۵.۲۰۰

۲۰۱.۶۰۰

۶.۴۰۰+

روی

۱۹۳.۷۵۰

۱۸۶.۶۷۵

۷.۰۷۵-

آلومینیوم

۱.۱۰۵.۹۵۰

۱.۱۰۴.۹۵۰

۱.۰۰۰-

سرب

۱۴۴.۵۵۰

۱۴۱.۹۵۰

۲.۶۰۰-

نیکل

۳۷۴.۸۵۰

۳۷۴.۱۳۶

۷۱۴-

بازار رو به رشد تولید خودروهای الکتریکی و کاربرد مس و آلومینیوم در تولید این خودروها چشم انداز تقاضای این دو فلز را بهبود بخشیده و انتظار سرمایه گذاران برای افزایش قیمت ها پس از تعطیلات ژانویه بهترین عملکرد را برای این دو فلز در هفته گذشته رقم زد. از طرفی دیگر آمارهای اقتصادی چین نشان داد که تولید آلومینیوم چین با اعمال محدودیت های فصل زمستان به کمترین سطح ۳۳ ماه گذشته رسیده و برای پنجمین ماه متوالی روندی کاهشی داشته است.

قیمت روی نیز همچنان تحت تاثیر ادامه روند کاهشی موجودی انبارها در بورس های کالایی دنیا بوده و انتظار سرمایه گذاران برای کاهش بیش از پیش شکاف عرضه و تقاضای این فلز در فصل زمستان موجب بازگشت سرمایه گذاران به معاملات این فلز و صعودی شدن روند قیمت آن شده است.

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها