طلا

فلز زرد بالاخره توانست از مرز مقاومتی ۱۲۶۵ دلاری به سلامت عبور کند تا قیمت ۱۲۷۵ دلاری صعود کند. طلا با رشد ۱.۵۸ درصدی بهترین هفته خود در طول ۲ماه و نیم گذشته را به ثبت رساند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، امضای طرح اصلاح مالیاتی جمهوری‌خواهان از سوی دونالد ترامپ، از هیجان روزهای گذشته وال‌استریت کاست و اثر کریسمس نیز سرمایه‌گذاران بازار سهام را به سمت نقد کردن سرمایه‌شان سوق داد. در آن سوی بازارهای سنتی، ارزهای رمزنهاد پس از سقوط آزاد ۴۰ درصدی، بخشی از زیان خود را جبران کردند. بیت‌کوین به عنوان مشهورترین ارز رمزنهاد، پس از سقوط به قیمت ۱۰ هزار دلاری، ۴۰۰۰ دلار رشد کرد.

آغاز خواب زمستانی وال‌استریت؟

با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی، اثر کریسمس بر روند بازارها آغاز شده است. در روزهای پایانی ماه دسامبر، سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به نقد کردن سرمایه‌های خود پیدا می‌کنند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازارهای مالی و مشتقه نیز در جهت ارائه گزارش سالانه جذاب، برخی از فعالیت‌های خود را به مرور تعطیل می‌کنند تا درگیر نوسانات آخر سال نشوند. وال‌استریت نیز از این قاعده مستثنی نیست و در روزهای آینده دفاتر این بازار در نیویورک خلوت خواهند شد. بازار سهام آمریکا که رگبار ممتد رکوردشکنی را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرده بود، پس از آنکه طرح کاهش مالیات جمهوری‌خواهان نهایی شد، اندکی آرام گرفت. به نظر می‌رسد ثبت مهر ترامپ بر نامه اصلاحات مالیاتی، دکمه خواب زمستانی وال‌استریت را نیز فعال کرد. دیروز اندکی از هیجان هفته گذشته شاخص‌های مهم وال‌استریت کاسته شد و داوجونز، نزدک و  S&P۵۰۰ با افت اندکی به کار خود پایان دادند. این سه شاخص پس از ثبت رکوردهای تاریخی در طول هفته گذشته، جمعه را با حدود یک دهم درصد کاهش پشت‌سر گذاشتند.

طلا اولین خط مقاومت را شکافت

فلز زرد پس از تلاش‌های ناموفق برای عبور از مرز مقاومتی ۱۲۶۵ دلاری، عصر جمعه آخرین شانس خود را در این هفته محک زد. چند روز ممارست طلا با ضعف داده‌های اقتصادی مربوط به دلار، بالاخره نتیجه داد و طلا این خط مقاومتی را شکست. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا برای فصل تابستان، پس از تجدیدنظر، یک دهم درصد افت کرد و در نرخ ۳.۲ درصدی ثبت شد. در این شرایط، کفه سنگین ترازوی بازارها به اونس طلا تعلق یافت و دلار اندکی تحت‌فشار سایر ارزهای رایج قرار گرفت. اونس فلز زرد در ابتدای هفته از قیمت ۱۲۵۵ دلاری فعالیت خود را آغاز کرد و تا پایان هفته نزدیک به ۲۰ دلار رشد کرد. تقویت ۱.۵۸ درصدی طلا بهترین هفته فلز گرانبها را در ۲ماه و نیم گذشته رقم زد. شاخص دلار برخلاف فلز زرد، هفته کاهشی داشت. شاخص دلار با افت ۶۸صدم درصدی در عدد ۹۳.۳۲ واحدی به هفته خود پایان داد. نرخ برابری یورو به دلار، بالطبع با غلبه یورو همراه بود و این نرخ در هفته گذشته ۹۴صدم درصد رشد کرد.

تلاش بیت‌کوین برای احیا!

بیت‌کوین پس از سقوط آزادی که قیمت آن را به مرز ۱۰هزار دلاری بازگردانده بود، دیروز بخشی از زیان ۱۰هزار دلاری خود را جبران کرد و در ساعت ۴ بعد از ظهر شنبه، ۱۴هزار دلار معامله می‌شد. کارشناسان بازار ارزهای رمزنهاد، سفته‌بازان را عامل اصلی سقوط قیمت عنوان کرده بودند. آنها ضمن اشاره به هجوم سودگیران به بازارهای نقدی و آتی، از وجود تحرکات مشکوک در این بازارها خبر دادند. فرضیه‌ این دسته از تحلیلگران، از فشار عناصر پشت پرده برای تضعیف بیت‌کوین حکایت داشت. دلیل این فشارهای مصنوعی، جمع‌آوری بیت‌کوین سرمایه‌گذارانی است که به دلیل نگرانی از تضعیف بیشتر، ارز دیجیتالی خود را می‌فروشند. اگر این فرضیه حقیقت داشته باشد، بیت‌کوین‌های بسیار زیادی که در طول سه روز اخیر به فروش رسیده‌اند، به جیب الکترونیکی عده اندکی از سرمایه‌داران منتقل شده‌اند؛ بنابراین بازار بیت‌کوین نیز مورد هجوم گسترده سفته‌بازان قرار گرفته است.

منبع: طلانیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها