مس

بررسی قیمت مس طی یک هفته گذشته حاکی از رشد ۴.۲ درصدی این فلز سرخ است به طوری که موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن افزایش ۶ هزار و ۴۰۰ تنی داشت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» ،افت متوالی شاخص ارزش دلار، وقفه‌های تولیدی در برخی معادن، پیش‌بینی وقوع اعتصابات کارگری (وقفه‌های تولیدی) طی سال ۲۰۱۸، تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار این فلز سرخ و همچنین چشم‌انداز مثبت تقاضای این فلز صنعتی، از مهمترین عوامل صعود قیمت مس در روزهای پایانی سال ۲۰۱۷ بود.

روند قیمت مس طی روز دوشنبه، نزولی بود و تلاش سرمایه‌گذاران برای بهره‌مندی از قیمت مطلوب بازار، سبب تشدید موقعیت‌های فروش در بازار شد. با این وجود، این روز برای بازار مس، خوشایند بود؛ به طوری که قیمت فلز سرخ ۱.۶ درصد رشد پیدا کرد و رقم نهایی بالای سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن نشست. به گفته تحلیلگران، تضعیف شاخص ارزش دلار، نقش کلیدی در افزایش قیمت مس داشت. شاخص ارزش دلار در پایان روز دوشنبه، افت ۰.۴۴ درصدی داشت و به ۹۳.۵۲ واحد رسید. طی روز دوشنبه، حدود یک هزار و ۵۰۰ تن به موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شد و حجم این ذخایر را به حدود ۱۹۷ هزار تن رساند.

رشد چشم‌گیر قیمت مس در روزهای اخیر، موجب افزایش موقعیت‌های فروش توسط سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان شد و این مسئله، فشاری منفی بر قیمت این فلز سرخ وارد آورد. با این حال، کاهش شاخص ارزش دلار سبب شد تا قیمت مس با رشد اندک همراه باشد و در روز سه‌شنبه، ارزش این فلز سرخ تنها با یک دلار افزایش به ۶,۸۴۵ دلار بر تن برسد. شاخص ارزش دلار، در این روز، شاهد کاهش ۰.۵۲ درصدی بود و رقم ۹۳.۰۳ واحد را به ثبت رساند. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز طی روز سه‌شنبه، با ۵,۰۰۰ تن رشد به بیش از ۲۰۱ هزار تن رسید.

در روز چهارشنبه، قیمت مس همراه با بهبود فضای روانی در بازار، رشد مجدد ۱.۲ درصدی را تجربه کرد و از سطح ۶ هزار و ۹۰۰ دلار بر تن نیز مجددا گذر کرد. وقفه‌های تولیدی اخیر و همچنین تشدید نگرانی فعالان بازار نسبت به وقوع اعتصابات کارگری در آینده، از عواملی بودند که در بهبود فضای روانی بازار نقش مؤثری ایفا کردند. در این روز، موقعیت‌های خرید در بازار فلزات به ویژه مس، افزایش یافت که به معنی خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده عوامل بنیادی بازار است.

به گفته تحلیلگران به نظر می‌رسد که به رغم حجم پایین معاملات در روزهای پایانی ماه دسامبر، قیمت مس افزایش مطلوبی را رقم خواهد زد. از دیگر عواملی که فضای روانی بازار را بهبود بخشید، انتشار داده‌های مثبت ساخت و ساز در ایالات متحده و تصویب لایحه اصلاح مالیاتی توسط مجلس نمایندگان این کشور بود. در حال حاضر، بایستی که این لایحه در مجلس سنای امریکا نیز به تصویب برسد. علاوه بر این، آمارهای امیدوارکننده‌ای نیز در کشور چین منتشر شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاخص اعتماد به اقتصاد در چین طی ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ به میزان ۷۹.۱ درصد رشد داشته است. این شاخص در راستای سایر داده‌های کلان اقتصادی است که همگی به چشم‌انداز مثبت تقاضای فلزات پایه اشاره دارند. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن طی روز چهارشنبه، بیش از ۵۰۰ تن کاهش یافت. شاخص ارزش دلار نیز با ۰.۱۵ درصد کاهش، به ۹۲.۸۹ واحد رسید که از عوامل حمایتی رشد قیمت مس بود.

روز پنج‌شنبه نیز برای بازار مس، همچنان خوشایند بود و قیمت فلز سرخ تحت تأثیر عوامل مثبت روز گذشته، نزدیک به ۰.۸ درصد رشد پیدا کرد. همانطور که بیان شد، انتشار داده‌های مثبت کلان اقتصادی و همچنین نگرانی اهالی بازار پیرامون شرایط عرضه مس در بلند مدت، به خوبی از صعود قیمت طی روزهای پایانی سال جاری حمایت کرد. آمارها نشان می‌دهد که فروش مسکن در ایالات متحده نیز، طی ماه نوامبر نسبت به دوره قبل و همچنین نسبت به پیش‌بینی تحلیلگران، عملکرد بهتری داشت. دولت پرو نیز برگزاری مزایده واگذاری پروژه مس معدنی میچیکوییلای را تا تاریخ ۲۰ فوریه به تأخیر انداخت.

تحلیلگران نسبت به آینده قیمت کوتاه‌مدت در بازار مس خوش‌بین هستند و انتظار دارند که این روند افزایشی تا پایان سال جاری تداوم داشته باشد. طی روز پنج‌شنبه نیز، ۵۰۰ تن به موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شد و حجم ذخایر مس در سطح ۲۰۱ هزار تن باقی ماند. شاخص ارزش دلار نیز پس از ۳ روز متوالی کاهش، در این روز، افت اندک ۰.۰۵ درصدی را تجربه کرد و به ۹۲.۸۴ واحد رسید.

در روز جمعه، همراه با تداوم نگرانی اهالی بازار پیرامون وقفه‌های تولیدی در سال آتی، قیمت مس شاهد رشد ۰.۶ درصدی بود و در نهایت، فلز سرخ در بورس فلزات لندن مجددا از سطح ۷ هزار دلار بر تن گذر کرد. انتظار می‌رود که در آینده، تولید مس پرو به دلیل بحران سیاسی این کشور تضعیف شود. طبق آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG)، تولید مس معدنی در جهان طی ۹ ماهه نخست سال، افت حدودا ۵/۲ درصدی داشت.

تولید کنسانتره طی این دوره نیز، با کاهش ۱.۷ درصدی همراه بود و تولید کاتد به روش استخراج حلالی و الکترووینینگ کاهش ۵ درصدی را تجربه کرد. ذخایر مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه ۵۰ تن کاهش پیدا کرد و در همان سطح پیشین باقی ماند. شاخص ارزش دلار اندکی از ارزش خود را به میزان ۰.۰۴ درصد بازیابی کرد و به ۹۲.۸۸ واحد رسید.

نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی از یک سو و بررسی لایحه اصلاح مالیاتی در ایالات متحده امریکا از سوی دیگر، فضای احتیاطی در بازارها برقرار کرده و ریسک‌گریزی در میان سرمایه‌گذاران را شدت بخشیده است. در چنین شرایطی که قیمت‌ها در بازار مس نیز مطلوب به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به فروش نشان می‌دهند و سعی دارند از فرصت کنونی، بیش‌ترین بهره را نصیب خود کنند. با توجه به این شرایط، عامل حمایت‌کننده از رشد قیمت مس در این روزها را می‌توان، تضعیف شاخص ارزش دلار دانست که قدرتمندانه از افت قیمت مس طی روز سه‌شنبه نیز جلوگیری کرد.

با وجود این‌که پیش‌بینی می‌شود، بازار مس در آخرین روزهای سال میلادی جاری با کاهش قیمت همراه باشد و سرمایه‌گذاران به موقعیت‌های فروش روی آورند؛ تشدید نگرانی اهالی بازار پیرامون وقفه‌های تولیدی در سال آتی به رشد قیمت مس در ۳ روز پایانی هفته گذشته منجر شد و قیمت به بیش از ۷ هزار دلار بر تن صعود کرد. پیش‌بینی قیمت طی سال آتی، با رشد در نیمه نخست و افت در نیمه دوم سال همراه است و به نظر می‌رسد که قیمت مس به طور نوسانی در بازه ۶ تا ۷ هزار دلار بر تن تغییر کند.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها