فولاد

در آستانه اتمام سال ۲۰۱۷، انجمن جهانی فولاد گزارشی از عملکرد تولید فولاد در ۱۱ ماه نخست سال جاری میلادی ارایه داد. در این گزارش مجموع میزان تولید فولاد خام دنیا و چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده و اثرگذارترین قطب این صنعت نیز اعلام شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، میزان تولید در ماه‌های مختلف، نوسانات متعددی را تجربه کرده است و بیشترین کاهش تولید نیز در ماه فوریه ثبت شده است. نکته قابل توجه آن است که تغییرات در روند تولید فولاد چین و همچنین میزان تولید در کل کشورهای دنیا، مشابه هستند. شاید این موضوع را بتوان ناشی از سهم قابل توجه چین در تولید فولاد دنیا دانست؛ چرا که این کشور حدود نیمی از تولید دنیا را در اختیار دارد و در نهایت حجم تولید آن، بسیار اثرگذار عمل خواهد کرد.

در حالت کلی انتظار می‌رود مجموع تولید فولاد چین در سال جاری میلادی بیشتر از حجم تولید سال ۲۰۱۶ باشد. با این‌ وجود، میزان تولید فولاد خام چین در نیمه دوم سال جاری در روند نزولی قرار گرفت که این موضوع را باید ناشی از سیاست‌های این کشور در کاهش تولید فولاد دانست. به‌ویژه که با شروع فصل سرما، میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی و به‌خصوص آلودگی هوا بیشتر می‌شود. برهمین اساس نیز کاهش تولید فولاد در دستور کار واحدهای فولادسازی این کشور قرار گرفت؛ همین موضوع شیب نزولی نمودار تولید را توجیه می‌کند.

میزان بهره‌وری ظرفیت‌های فولادی در سال ۲۰۱۷، نشان می‌دهد که مقدار بهره‌برداری از ظرفیت صنعت فولاد نسبت به سایر صنایع، کمتر است. این نرخ بهره‌برداری با نزدیک شدن به فصل زمستان که عموم تعمیرات دوره‌ای در این برهه انجام می‌شود نسبت به سایر ماه‌های سال، مقداری کمتر است.

در سال ۲۰۱۷ و طی ۱۱ ماه نخست این سال، بیشترین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت فولاد به ماه آوریل تعلق گرفت و حدود ۷۴.۳ درصد گزارش شد. این میزان در ماه ژوئن نیز ۷۴ درصد بود. گفتنی است که کمترین میزان بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید فولاد دنیا، در ماه ژانویه و حدود ۷۰.۱ درصد گزارش شد. همچنین باید خاطرنشان ساخت که بهره‌برداری از ظرفیت تولید فولاد دنیا از ماه سپتامبر در روند نزولی قرار گرفت؛ یعنی از ۷۳.۸ درصد در سپتامبر به ۷۲.۹ درصد در اکتبر کاهش یافت. نرخ بهره‌برداری ماه نوامبر نیز حدود ۷۰.۷ درصد بود.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها