سنگ آهن

بهترین راهکار درمقابل موضوعی نظیر اعمال تعرفه، عرضه در بورس کالا است تا چنانچه مازادی در کشور به چشم می خورد پس از عرضه در بورس و نبود مشتری صادر گردد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در برنامه شب گذشته «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد به موضوع "صادرات سنگ آهن آری یا خیر" پرداخته شد و میهمانان این برنامه مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو و کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بازارهای داخلی و بین المللی سنگ آهن و فولاد بودند که به صورت تلفنی به بحث و بررسی موضوع عوارض صادرات سنگ آهن پرداختند.

مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو در این گفت و گوی رادیویی گفت: به دلیل کمبود سنگ آهن، برخی نظرات این است که بایستی بر روی صادرات سنگ آهن عوارض وضع گردد اما برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند وضع تعرفه لطماتی را بر سرمایه گذاری وارد می آورد. در نتیجه این امر، تمامی دیدگاه ها قرار است که جمع آوری شده و مورد بررسی قرار گیرد تا نهایتا وزیر صمت پس از بررسی دیدگاه های کارشناسی شده، نتیجه را در ستاد زنجیره فولاد اعلام نمایند.

وی افزود: به احتمال زیاد این مبحث تا یک ماه آینده در ستاد زنجیره فولاد مطرح خواهد شد.

کرباسیان در جواب این سوال که چرا دولت موضوع قیمت گذاری و صادرات سنگ آهن را از طریق بورس کالا پیگیری نمی کند؟ گفت: جلساتی با بورس کالا پیرامون عرضه های داخلی صورت گرفته و تقریبا این صحبت ها نهایی شده است و امیدواریم بتوانیم آنرا عملیاتی کنیم.

کیوان جعفری طهرانی نیز در برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد گفت: بحث تعیین عوارض بر روی صادرات سنگ به طور معمول در سه ماهه سوم یا چهارم هر سال مطرح می گردد و این امر طی ۴ یا ۵ سال گذشته همواره بوده است. بیان اینگونه از مسائل تاثیر قابل توجهی را بر روی برنامه معادن در توسعه زیر ساخت‌ها و همچنین صادرات به ویژه معادن بخش خصوصی می گذارد و علاوه بر این از محل صادرات است که سرمایه مورد نیاز طرح های توسعه ای شرکت ها حاصل شده است.

وی افزود: درست است که معادن کشور تامین نیاز صنایع داخلی را باید در اولویت خود قرار دهند اما بررسی روند صادرات سنگ آهن نشان می دهد دولت وقت در سال ۸۰ برای صادرات سنگ آهن جایزه صادراتی در نظر گرفت. توجه داشته باشیم که عمده صادرات سنگ آهن کشور از سوی معادن بخش دولتی و نیمه خصوصی کشور است و بخش خصوصی سهم بسیار کمی دارند.

طهرانی تصریح کرد: در افق ۱۴۰۴ ایران برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند ۱۶۰میلیون تن سنگ آهن کلوخه است و علاوه بر سنگ آهن در سایر محصولات زنجیره نیز دچار کسری است و اگر با همین روند که تولید سنگ آهن صورت می گیرد پیش رویم قطعا از برنامه عقب خواهیم بود.

وی گفت: به اعتقاد من دیوار تعرفه به گونه ای خود تحریمی محسوب می شود و بر روی سرمایه گذاری ها در زنجیره تاثیرگذار است.

بهترین راهکار درمقابل موضوعی نظیر اعمال تعرفه، عرضه در بورس کالا است تا چنانچه مازادی در کشور به چشم می خورد پس از عرضه در بورس و نبود مشتری صادر گردد. نباید طوری عمل کرد که سرمایه گذاران بخش خصوصی تمایل خود به سرمایه گذاری را از دست دهند و در نتیجه ما را از اهداف تولیدی فولاد کشور دور نموده و با کسری بیشتر مواجه کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت قیمت گذاری و صادرات را از طریق بورس کالا پیگیری نمی کند؟ گفت: این مسئله مدت هاست که مطرح شده و با وجود آنکه بارها از طریق انجمن سنگ آهن پیگیری شد و حتی از سوی بورس کالا مورد استقبال قرار گرفت اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها