سعیدی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ورود گندم به بورس کالا کاملا قابل دفاع است، گفت: با عرضه گندم در بورس هم مسیر خودکفایی دنبال شده و از همه مهمتر عملیات مالی و اقتصادی در این حوزه واقعی تر وشفاف تر خواهد شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»زهرا سعیدی درباره تصمیم دولت در کاهش بودجه خرید تضمینی گندم سال زراعی ۹۷ با هدف عرضه گندم در بورس کالا گفت: گندم نقش اساسی و مستقیمی در امنیت غذایی مردم دارد و اگر انتظار داریم این امنیت غذایی حفظ و تداوم پیدا کند به طور قطع باید تلاش کرد با ایجاد مشوق های لازم در محصولی همچون گندم به خودکفایی کامل رسید.

به گفته نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، تاخیر در پرداخت بهای گندم به گندمکاران باعث بروز مشکلات بسیاری برای آنان شده است و باید شرایطی فراهم شود که پرداخت ها منظم و بدون تاخیر صورت گیرد لذا به طور یقین عرضه گندم در بورس کالا می تواند در این زمینه تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش اعتبارات خریدتضمینی گندم در بودجه ۹۷ باعث بی انگیزگی کشاورز نمی شود؟ افزود: خیر، استفاده بهینه از ظرفیت هایی همچون بورس کالا در اقتصاد ایران، راه حل مشکلاتی کهنه بخش کشاورزی است چرا که با عرضه گندم در بورس کالا نه تنها از پرداخت بهای با تاخیر محصولات کشاورزان جلوگیری می شود بلکه سود گندم و سایر محصولات بخش کشاورزی به طور مستقیم و در زمانی کوتاه به دست تولید کننده خواهد رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه توقف فروش گندم توسط واسطه های سیار با عرضه گندم در بورس کالا عملیاتی خواهد شد، اظهار داشت: آنچه که امروز اقتصاد کشور را در همه زمینه ها دچار مشکل کرده، شفاف نبودن روندها و وجود برخی واسطه ها و دلالانی است که بین تولید کننده و مصرف کننده فاصله انداخته و سود حاصله از زحمت دیگران نصیب آنها میشود که بدون شک با حمایت جدی وزارت کشاورزی و دستگاه های مربوطه از بورس کالا، عرضه گندم در بورس این مشکلات را به مرور رفع می کند.

سعیدی تصریح کرد:برای رسیدن به اهداف عرضه گندم در بورس و قیمت تضمیمنی به جای خرید تضمینی، دولت باید زیرساخت های این امر را دقیق شناسایی و ایجاد کند تا اصلاح خرید تضمینی با کمترین موانع اجرایی شود؛ برای مثال دولت باید شرایطی را فراهم کند که با پرداخت مابه التفاوت قیمت بورس با نرخ تضمینی خرید گندم به کشاورز، آنان را از پرداخت کامل و به موقع بهای تولیدشان مطمئن سازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با عرضه گندم در بورس هم برای تولید کننده انگیزه ایجاد شده  و هم مسیر خودکفایی دنبال می شود و از همه مهمتر عملیات مالی و اقتصادی در این حوزه واقعی تر و شفافتر خواهد شد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس، گفت:هر اقدامی که بتواند حد فاصل تولیدکننده گندم تا فروش محصول  در بازار مصرف را کم کرده و به حداقل برساند واز سوی دیگر عملیات تولید و مصرف را شفاف سازی و تبادلات تجاری گندم میان دولت و کشاورزان را به نفع مردم و تولیدکننده تمام کند، قابل حمایت و حتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان افزود:ورود گندم به بورس کاملا قابل دفاع است اما باید به این نکته توجه داشت  اجرای درست و صحیح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی و پیش بینی مکانیزم های شفاف و لازم برای این اقدام که نیازمند عزم جدی دستگاه های مربوطه و بورس است رامی طلبد.

منبع:اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها