فلز

چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده و تولید کننده فلزات اساسی بیشترین تاثیر را بر بازار فلزات اساسی دارد. دولت این کشور با هدف افزایش رشد اقتصادی، یک بسته محرک مالی در اوایل سال ۲۰۱۶ پیشنهاد داد که موجبات بهبود تقاضا برای فلزات را در بازارهای بین‌المللی فراهم آورد.

به گزارش " پایگاه خبری بورس کالای ایران" فلزات اساسی همچون سایر کامودیتی ها سال گذشته میلادی روندی صعودی داشتند و درصدی از افت بالای خود را که از اواخر سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود را جبران کردند. دلایل و عوامل بسیاری برای رشد قیمت فلزات عنوان شده است که از مهم ترین این دلایل می توان به سیاست های حمایتی دولت چین از اقتصاد این کشور و تلاش برای حفظ نرخ رشد اقتصادی، کاهش ارزش شاخص دلار، کاهش مازاد عرضه فلزات و کاهش موجودی انبارهای فلزات در بورس های کالایی در پی تعطیلی گسترده معادن و همچنین اعتصابات متعدد کارگری، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و وعده های او برای کاهش مالیات شرکت ها و سرمایه گذاری هزار میلیارد دلاری در زیرساخت های آمریکا و افزایش قیمت نفت نام برد. در سالی که گذشت از لحاظ قیمتی آلومینیوم و مس بهترین عملکرد را در بین سایر فلزات داشتند. در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در ابتدا و انتهای سال نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می شود آلومینیوم و مس بهترین عملکرد را در بین سایر فلزات داشته اند. 

فلز (دلار)

قیمت در ابتدای سال

قیمت در انتهای سال

درصد تغییر قیمت

مس

۵.۵۰۱

۷.۲۱۶

۳۱%+

روی

۲.۵۶۳

۳.۲۸۸

۲۸.۲%+

آلومینیوم

۱.۷۱۳

۲.۲۴۶

۳۱%+

سرب

۱.۹۸۵

۲.۵۱۱

۲۶.۵%+

نیکل

۱۰.۰۱۰

۱۲.۰۹۵

۲۰%+

کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده و تولید کننده فلزات اساسی بیشترین تاثیر را بر بازار فلزات اساسی دارد. دولت این کشور با هدف افزایش رشد اقتصادی، یک بسته محرک مالی در اوایل سال ۲۰۱۶ پیشنهاد داد که موجبات بهبود تقاضا برای فلزات را در بازارهای بین‌المللی فراهم آورد. حمایت های گسترده دولت چین در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه داشت و تزریق نقدینگی به شرکت ها از طریق وام های بانکی، سرمایه گذاری در زیر ساخت ها و کمک های مالی به بازارهای سهام این کشور ادامه یافت. علیرغم نگرانی هایی که در مورد وضعیت اقتصادی این کشور وجود دارد؛ تلاش دولت این کشور برای حفظ نرخ رشد ۶.۷ درصدی اعلام شده در ابتدای سال، تاکید دولت بر متوازن کردن بودجه و کاهش بدهی‌ها و حرکت اقتصاد این کشور به سمت سیاست‌های بازارمحور تا حدی از نگرانی ها نسبت به آینده رشد اقتصادی این کشور به ویژه در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ کاست و همین امر کمک قابل توجهی به رشد شاخص های بورس این کشور و افزایش قیمت فلزات اساسی در سال گذشته کرد. 
افت شدید قیمت کامودیتی ها به ویژه فلزات اساسی که از سال ۲۰۱۱ آغاز و تا ۲۰۱۶ ادامه داشت موجب کاهش شدید سرمایه گذاری در این صنعت شد که این مسئله در تعطیلی گسترده معادن و کاهش میزان تولید بسیاری از شرکت های بزرگ این صنعت از جمله گلنکور، بی.اچ.پی بیلیتون و فریپورت مک‌مورن نمود پیدا کرد. در ۲۰۱۷ به طور مداوم شاهد کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا و کاهش شدید موجودی انبارهای فلزات در بورس های کالایی مطرح دنیا بودیم. اعمال محدودیت های زیست محیطی گسترده در چین و تعطیلی بسیاری از معادن این کشور، اعتصابات کارگری گسترده به ویژه در شیلی و پرو و اختلال در تولید در پی حوادث طبیعی چون سیل و طوفان نیز در کاهش شکاف عرضه و تقاضا تاثیر بسزائی داشته اند. در جدول زیر موجودی انبار بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای سال و درصد تغییر موجودی نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می نمایید فلز روی رکوردار بیشترین کاهش موجودی انبار بوده است. 

فلز(تن)

موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در ابتدای سال

موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در انتهای سال

درصد تغییر موجودی

مس

۳۲۲.۲۲۵

۲۰۲.۸۵۰

۳۷%-

روی

۴۲۷.۸۵۰

۱۸۳.۵۲۵

۵۷%-

آلومینیوم

۲.۲۰۵.۹۲۵

۱.۱۰۳.۵۰۰

۵۰%-

سرب

۱۹۴.۲۵۰

۱۴۲.۲۵۰

۲۷%-

نیکل

۳۷۱.۲۸۰

۳۷۰.۸۳۶

-۰.۱%

ارزش شاخص دلار از دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی است. در مورد رابطه این شاخص و قیمت فلزات اساسی می توان گفت مسیر قیمتی فلزات پایه در جهت مخالف ارزش دلار حرکت می‌کند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا ارزش دلار بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد. یکی از دلایل اصلی این است که کالاها در بیشتر بازارهای جهانی به دلار قیمت‌گذاری شده‌اند و دلیل دیگری که برای تبیین این موضوع بیان می‌کنند این است که با سقوط ارزش دلار، قدرت خریداران خارجی بیشتر شده و با افزایش تقاضا، قیمت‌ها رشد می‌کند. شاخص دلار با افت ۹.۸۷ درصدی، بدترین سال خود را در یک دهه گذشته تجربه کرد. شاخص دلار سال را با با ثبت عدد ۱۰۲.۲ واحدی آغاز و با عدد ۹۲.۱۲ واحدی به پایان رساند. چشم انداز نگران کننده نرخ تورم علیرغم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، تغییر رئیس فدرال رزرو، تنش های به وجود آمده بسیار در دولت ترامپ و نامشخص بودن موضع سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی دولت او و افزایش توجه به بازار ارزهای دیجیتالی از دلایل کاهش ارزش شاخص دلار در این سال ذکر شده اند. 
در نمودارهای زیر روند قیمت فلزات اساسی در سال ۲۰۱۷ ترسیم شده است. 
 

*فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

    
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها