کامودیتی

بازار کامودیتی ها جشن سال نو را زودتر از موعد آغاز کردند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» شاخص کامودیتی بلومبرگ که در واقع ۲۲ مواد اولیه مختلف را مورد بازنگری قرار می دهد در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۱۷ در نیویورک با رشد ۰.۳ درصدی همراه شد. در حالی که این شاخص در آخرین ماه سال ۲۰۱۷ با رشد قیمت نفت مس و طلا همراه شد اما هنوز به رشد سال ۲۰۰۸ میلادی نرسیده است .

عظمت نفتی

در آخرین روزهای معاملاتی سال ۲۰۱۷ قیمت نفت تگزاس به بالای ۶۰ دلار رسید و بیشترین میزان قیمت را نسبت به دو سال اخیر به ثبت رساند که اغلب به دلیل کاهش میزان ذخایر آمریکا و آشفتگی های به وجود آمده در خط انتقال نفت لیبی بوده است.این امر همزمان با افزایش تقاضای جهانی و کاهش تولید ناشی از تعهدات کشورهای عضو اوپک و روسیه اتفاق افتاده است.

ریک اسپونر تحلیل گر بازار CMC در سیدنی در این خصوص ابراز داشت: مهم ترین نکته ای که بازار نفت را رونق داد تعهد کشورهای عضو اوپک و روسیه به کاهش میزان تولیدات است.

پرواز مس

قیمت مس با بیشترین میزان افزایش ماهانه در ۳۰ سال گذشته همراه شد . فلزات که از صنایع الکترونیکی گرفته تا لوله کشی در تمامی صنایع بکار می رود با بیشترین میزان افزایش نسبت به سال ۲۰۱۴ همراه شد که نگرانی ها در خصوص اختلالات عرضه در چین، افزایش میزان تقاصا و کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت فلز سرخ عنوان شده است.

این در حالی است که، قیمت این کالا در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۱۷ با افت ۱.۵ درصدی همراه بوده و نخستین روند نزولی را در ۱۱ جلسه معاملاتی گذشته به ثبت رساند.

صعود پرهیجان طلا

طلا برای دومین سال پیاپی با روند افزایش قیمت همراه شد که به نظر می رسد با افزایش تقاضا از سوی چین در ماه ژانویه این روند صعودی ادامه دار باشد.

افزایش تقاضا از سوی هند در سال ۲۰۱۸ نیز می تواند عامل دیگری برای رشد این فلز گرانبها باشد.تقاضای هند برای خرید طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی، با هفتمین سال کاهش رو به رو بوده است در حالی که تطابق قیمتی نشان می دهد که کاهش میزان تقاضا نسبت به سال های گذشته در سال ۲۰۱۷ نیز جاری بوده است.

معاملات در تعطیلات سال نوی میلادی در برخی کالاها مثل نفت تگزاس، برنت و مس لندن ساکت تر از معمول خواهد بود .

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها