خواجه نصیر

اجرای سیاست خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا اقدام موثری در جهت ایجاد رونق در معاملات این محصول و شفافیت قیمتی آن بوده و می تواند به برندسازی و توسعه صادرات و معرفی آن به بازارهای جهانی منتهی شود.

به گزارش "پایگاه خبری بورس کالای ایران" خبرها حکایت از آن دارد که بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی طرح خرید توافقی زعفران تا پنجم بهمن امسال تمدید شود.

سیاست خرید توافقی زعفران نوع دیگری از سیاست های حمایتی دولت است که در سال جاری آغاز شد تا طلای سرخ در قالب دو سناریوی معاملاتی قطعی و سپرده کالایی در بستر بورس کالا معامله شده و امکان فروش صادراتی آن در بازاری منسجم تر و شفاف فراهم شود.

در همین ارتباط، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص اثرات اجرای این سیاست و مزایای آن برای شفافیت قیمتی و رونق معاملات این محصول و برندسازی زعفران ایرانی در بازارهای جهانی گفت: اجرای سیاست خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا اقدام موثری در جهت ایجاد رونق در معاملات این محصول و شفافیت قیمتی آن بوده و می تواند به برندسازی و توسعه صادرات و معرفی آن به بازارهای جهانی منتهی شود.

محمودرضا خواجه نصیری اظهار کرد: امروزه ما در حوزه تولید و تجهیز بخش کشاورزی اقدامات متعددی انجام داده و زمان زیادی صرف کرده ایم؛ اما در حوزه بازارگردانی محصولات کشاورزی چندان فعالیت مطلوبی نداشتیم. بطوریکه سازمان و نهادهایی شکل نگرفته که به صورتی شفاف بتوانند فعالیت های بازارگردانی محصولات حوزه کشاورزی را دنبال کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن تاکید کرد: قطع به یقین، حرکت بورس کالای ایران به سمت کارهایی از این دست و اجرای سیاست های این چنینی می تواند موجب انسجام و تمرکز مدیریت بازارهای کالایی شود. ضمن اینکه ارزش افزوده ای که در حال حاضر در بسیاری از کالاهای ایرانی عاید کشورهای خارجی می شود، با این اقدام، به جیب کشاورز و تولیدکننده داخلی می رود.

خواجه نصیری در خصوص نقش آفرینی بورس کالا در حذف واسطه ها و افزایش سود کشاورزان بدون حضور سفته بازان عنوان کرد: نگرانی اصلی حضور واسطه ها در معاملات نیست؛ بلکه نگرانی اصلی از بابت تاثیر آنها در کشف قیمت محصولات است. از این رو، به اعتقاد بنده ساماندهی حضور واسطه ها به صورت شفاف در بازارهای مالی، بگونه ای که چارچوب آن مشخص شود باید در بورس کالا صورت گیرد. 

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که کسی در بازارهای کالایی به دنبال حذف واسطه ها نیست؛ چراکه اگر واسطه ها عملکرد مثبتی داشته باشند می توانند در ایجاد نقدشوندگی در بازار کمک کنند. ضمن اینکه این گروه از معامله گران در شفافیت و تبدیل دارایی های فیزیکی به دارایی های مالی جهت تامین مالی می توانند به فعالان حوزه کالایی به ویژه کشاورزان کمک کرده و اثرگذار باشند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها